Skip to main content

Situatie:

ADSL koper max 7,5 Mbit dus sinds 1,5 jaar aangevuld met sneller internet buitengebied en 4G modem.

2 ITV kastjes een op ouderslaapkamer 1 op kindslaapkamer

Experiabox V10

Op alle kamers is een bekabeld LAN netwerk aanwezig wat is aangesloten op een simpele 24 poorts switch. Wifi wordt geregeld met unify acces points, is vandaag pas aangesloten en moet nog gefinetuned maar kids krijgen eigen netwerk wat niet functioneert buiten bepaalde tijden en we kijken nog naar het instellen van leasetime oid.

Nu zouden we graag het ITV kastje van mijn oudste zoon bepaalde tijden willen blokkeren incl. youtube/netflix. Praktijk is namelijk dat papa en mama al vroeg in slaap zijn gevallen en onze bijna 9 jarige nog tot 24u ligt te youtuben.

Voor zijn internetgebruik en gamen op pc/laptop en android telefoons werkt microsoft family prima en die functionaliteit zoek ik nu ook om zijn ITV kastje incl. youtube en netflix uit te kunnen schakelen. 

Dus: hele kastje valt iedere dag uit om 20.00 en gaat weer aan om 7u zou al een grote vooruitgang zijn

Idealiter zou er dan nog een schema ingesteld kunnen worden zodat er verschil zit in weekdagen en weekend en een maximum aan de tijd dat het kastje aan mag staan.

Wat hebben we al gedaan/bedacht:

  • Tijdschakelaar op stekkerdoos naar kastje ertussen maar daar trapt meneertje niet in.
  • Andere router die al in bezit was achter experiabox maar daarmee werkt de ITV en 4G modem niet samen
  • Samen met klantenservice gekeken voor Fritzbox. Deze ondersteund alleen het 4G modem niet.
  • Experiabox V10A aangevraagd alleen is een V10 opgestuurd en is het niet mogelijk specifiek een V10A aan te vragen werd me verteld door klantenservice
  • Nieuwe Extra ‘simpele’ switch aanschaffen die wordt aangesloten op tijdschakelaar
  • Nieuwe managed switch aanschaffen…...maar dan weet ik niet welke specs nodig zijn bovenop IGMP snooping om bovenstaande ideale situatie te creëren.
  • Nieuwe router aanschaffen maar dan weet ik niet welke specs nodig zijn om de ideale situatie te creeren en of deze dan wel werkt met internetbuitengebied 4G modem en itv
  • Nieuwe tv aanschaffen die bovenstaande functionaliteiten heeft.
  • doen net alsof de V10 kapot is en dat volhouden tot we perongeluk een V10A opgestuurd te krijgen
  • Als het mag vanwege de corona een monteur laten komen en hopen dat die nog een V10A in zijn bus heeft liggen

Bovenstaande vragen ging de klantenservice hun pet te boven dus vandaar dat ik de vraag hier stel. Andere opties waaraan we nog niet hebben gedacht zijn ook welkom, opvoedadvies liever niet, ik wil het ‘gewoon’ met techniek kunnen oplossen.

 

De v10a is volgens mij niet mogenlijk in combinatie met sneller internet buitengebied.


@Nick83 de V10a is absoluut geschikt voor SIB sinds 6 maanden.

Bron


Ok. Ik heb nu het hele verhaal gelezen. Maar ... met de v10a schiet je niets op. Want voor zover ik weet: "schedule functionaliteiten" werken alleen voor de wifi. Niet voor de bedrade apparatuur. 


@Nick83 de V10a is absoluut geschikt voor SIB sinds 6 maanden.

Bron

Ja klopt. Maar dat is nog niet doorgedrongen bij de verdeelcentra volgens mij.


Tijdschakelaar op stekkerdoos naar kastje ertussen maar daar trapt meneertje niet in.

Als die tijdschakelaar op zijn kamer zit, dan is dat logisch ja 😁

Die tijdschakelaar moet je onder in de meterkast plaatsen op die 24 poorts switch. En dan de deur van de meterkast op slot.

Wellicht vind je dat niet handig. Want dan is alles uit. In dat geval kun je een 2de switch aanschaffen waar je die tv ontvanger op aansluit. En alleen die switch schakel je dan met de tijdschakelaar. Bijvoorbeeld deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/


@Nick83 maar met Mac adres functionaliteiten in de v10a toch wel lijkt me? Wacht ik zoek even het linkje met screenshots....https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/youtube-app-on-demand-uitzetten-458215/index2.html hieruit de reacties van @BobbiM met screenshots gaven mij hoop dat ik wat ik in gedachten heb op de V10A wel voorelkaar kan krijgen.

 


Tijdschakelaar op stekkerdoos naar kastje ertussen maar daar trapt meneertje niet in.

Als die tijdschakelaar op zijn kamer zit, dan is dat logisch ja 😁

 

Gelukkig wel, ik zou op die leeftijd hetzelfde gedaan hebben, zeker als mijn pa en ma toch liggen te slapen. Beetje vindingrijkheid kan geen kwaad :)


Volgens mij is een 2e switch (Met igmp snooping) en een tijdschakelaar de handigste technische oplossing.

 

Maar is dit niet meer iets van vertrouwen geven aan je zoon dat hij gewoon gaat slapen? En als hij niet met die verantwoordelijkheid om kan gaan dan haal je de tv toch weg?


Digitenne ontvanger kan ook. Heeft helemaal geen YouTube app.


Volgens mij is een 2e switch (Met igmp snooping) en een tijdschakelaar de handigste technische oplossing.

 

Maar is dit niet meer iets van vertrouwen geven aan je zoon dat hij gewoon gaat slapen? En als hij niet met die verantwoordelijkheid om kan gaan dan haal je de tv toch weg?

Ja, kastje had ik al 2 maanden weggehaald, met als gevolg dat hij dan dus gewoon niet op zijn eigen kamer gaat slapen en kleine broer en zus ook terug wakker zijn en blijven….dat drama trekt mama momenteel niet meer dus vandaar de zoektocht naar een technische oplossing. Dan is het gewoon iedere dag hetzelfde, weet hij waar hij aan toe is en is behalve misschien de eerste dag verder geen drama. Hij lijkt wat dat betreft op zijn moeder, ik heb ook altijd of muziek of een boek of tv nodig tot het moment van echt in slaap vallen anders gaat m'n hoofd niet uit.


Digitenne ontvanger kan ook. Heeft helemaal geen YouTube app.

Tja, daar had ik de afgelopen 10 jaar voor mijn doen flink in geïnvesteerd, zelf aantal CAM module gekocht en dvb-t ontvanger met 1 TB schijf…..veranderen ze het naar DVB-T2 en is 500 euro aan apparatuur onbruikbaar. Kwam medewerkster van de helpdesk zelf ook mee trouwens, maar ontvangst was ondanks buitenantenne als er blaadjes aan de bomen zaten op bepaalde pakketten altijd een drama, wat dat betreft is het nu met 4G modem allemaal stukken stabieler.

 


@marinadevlieger Een nieuwe Experiabox gaat het niet oplossen zoals al gezegd. Daarmee kun je alleen de Wi-Fi en USB aan en uitzetten en aangezien de decoders via UTP lopen blijft dat actief.

 

Dan moet je of een hele dure switch hebben waarbij je zelf poorten kunt programmeren en op bepaalde momenten aan en uit kunt zetten. Dan lijkt mij die 2e switch (let op dat deze IGMP snooping ondersteund voor televisie kijken) met een timer toch het eenvoudigste.


@marinadevlieger Een nieuwe Experiabox gaat het niet oplossen zoals al gezegd. Daarmee kun je alleen de Wi-Fi en USB aan en uitzetten en aangezien de decoders via UTP lopen blijft dat actief.

 

Dan moet je of een hele dure switch hebben waarbij je zelf poorten kunt programmeren en op bepaalde momenten aan en uit kunt zetten. Dan lijkt mij die 2e switch (let op dat deze IGMP snooping ondersteund voor televisie kijken) met een timer toch het eenvoudigste.

Ik zag bovenstaande afbeelding in dit bericht op het forum. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/youtube-app-on-demand-uitzetten-458215/index2.html Had gehoopt dat dat zou werken en zie daar ook MAC filtering in het menu staan dus dacht met die combinatie te maken dat het in te stellen zou zijn op de V10A? Of zijn dit screenshots van de fritzbox dat ik het verkeerd heb begrepen?


Reageer