Skip to main content
Vraag

IMOU IP camera's verbinden niet met de wifi van de KPN Box 12

• May 13, 2025
  • 3 reacties
  • 156 keer bekeken

Hallo allemaal…

Dit wordt een lang verhaal. Sorry daarvoor.

Ik ben sinds ruim een week van Ziggo overgestapt naar KPN.
Met Ziggo kon ik in letterlijk mijn 2 draadloze IMOU IP Cams (IMOU Cruiser 2) werkend krijgen via Wifi in 2 minuten.
Nu ik bij KPN zit, lukt dat opeens niet meer.

Vervolgens heb ik de KPN klantenservice gebeld en, lang verhaal kort, Wifi te zwak dus ik moest maar een ALLTEQ Wifi repeater bestellen. Heb ik gedaan en exact gedaan wat er in de handleiding stond. (Just for the record, ik ben geen digibeet. In tegenstelling zelfs.)

De repeater bleek niet goed te functioneren. Ik heb hem teruggestuurd en een andere besteld. Toen ik inlogde op de repeater, bleek dat de software exact hetzelfde was, als die van de ALLTEQ repeater. 
Na een hoop gedoe heb ik hem werkend gekregen. De repeater heb ik op nog geen 3 meter afstand van beide Ip camera's geplaatst, zodat afstand het probleem niet kan zijn. Er zit bij een camera glas tussen want die hangt buiten. 

Vervolgens open ik de IMOU app en scan daarmee de QR code om te verbinden met het draadloze netwerk. Ik kan scannen tot ik een ons weeg, maar hij connect niet met het wifi signaal.
Vervolgens ga ik in de app naar tools to en laat hem automatisch scannen naar netwerken en vind mijn wifi netwerk niet. 

Heb weer de klantenservice gebeld, en hoe vriendelijk en behulpzaam de jonge man ook was, het kwam er op neer dat dit mijn probleem was en dat ik het dan maar hier op het forum moest vertellen in de hoop op hulp van jullie.

Wie kan me helpen met dit probleem.

P.s. Ik heb alle apparaten al tot in den treuren gereset, lange tijden van de stroom gehad en ook gecontroleerd of mijn extra Wifi netwerk op 2.4 GHz ingesteld staat, want mijn camera's vereisen dat.

Ik hoop dat iemand mijn verder kan of wil helpen.
Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Pascal Visser

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@Pascal Visser ik kan me niet voorstellen dat KPN jou die wifi repeteren aangeraden c.q. verkocht heeft.

Verder kan het zijn dat de camera's uitsluitend op de 2.4 band werken maar vereisen uiteraard niet dat je daar de extra wifi voor aan moet zetten.

De meeste apparatuur kan heel goed zelf de juiste band vinden die door de router gecombineerd met de 5.0 band wordt uitgezonden.

Meestal apparatuur van twijfelachtige kwaliteit heeft zo'n losse aparte instelling nodig.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 13, 2025

Vervolgens heb ik de KPN klantenservice gebeld en, lang verhaal kort, Wifi te zwak dus ik moest maar een ALLTEQ Wifi repeater bestellen. Heb ik gedaan en exact gedaan wat er in de handleiding stond. (Just for the record, ik ben geen digibeet. In tegenstelling zelfs.

Apart “aankoopadvies” inderdaad van de klantenservice. 🤔
Maar als je dan toch een repeater aanschaft wil je er altijd een met LAN poort zodat je deze ook als een volwaardig AP (of bridge) kan inzetten.

Vervolgens open ik de IMOU app en scan daarmee de QR code om te verbinden met het draadloze netwerk. Ik kan scannen tot ik een ons weeg, maar hij connect niet met het wifi signaal.
Vervolgens ga ik in de app naar tools to en laat hem automatisch scannen naar netwerken en vind mijn wifi netwerk niet. 

P.s. Ik heb alle apparaten al tot in den treuren gereset, lange tijden van de stroom gehad en ook gecontroleerd of mijn extra Wifi netwerk op 2.4 GHz ingesteld staat, want mijn camera's vereisen dat.

​@Pascal Visser 
Probeer eens je 2,4GHz repeater een eigen apart SSID te geven en verbind daar dan de camera's en ook je phone mee.
Start dan de configuratie procedure eens en test of het dan misschien wel werkt?

Want waar het naar mijn ervaring dus vaak fout gaat is het bij de eerste keer koppelen/initialiseren/configureren van bepaalde 2,4 GHz apparatuur vanaf een apparaat wat met 5Ghz is verbonden.
Tijdelijk de 5GHz uitzetten en/of je phone/laptop forceren op 2,4GHz tijdens de initiële setup is dan meestal de oplossing daarvoor.
Helaas kan tijdelijk uitzetten van 5GHz niet meer bij de KPN apparatuur.

​Ik wil de 5 Ghz uitzetten

De modems van KPN maken gebruik van een gecombineerd 2.4 en 5 GHz signaal. Het is niet mogelijk om een van deze 2 uit te zetten. Wat wel mogelijk is is om een extra 2.4 of 5 GHz netwerk aan te maken via de webinterface van je modem.

Dat was toch eerst wel gewoon mogelijk zoals bij elke fatsoenlijke router/ap/repeater mogelijk is/moet zijn?

Ik gebruik alleen 2.4Ghz wifi, wil de straling in huis minimaliseren en dus de 5Ghz uitzetten. Sinds KPN de nieuwe universele Experia interface in gebruik heeft genomen, lijkt dat niet meer mogelijk.

Hoe zet ik 5Ghz uit zonder ook gelijk 2.4Ghz uit te zetten?

Er zijn ook bijvoorbeeld ook situaties dat je de 5GHz even tijdelijk wilt uitzetten om bijvoorbeeld oudere/incompatibele apparatuur te configureren waarbij beide apparaten op 2,4Ghz moeten zitten.
Zeer vervelend allemaal dat (ook) niet al niet meer kan.

Moet je weer zelf aan de slag met extra AP of andere oplossingen.
Bij Ziggo kan je dat nog wel zelf instellen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je hoeft niet je excuses aan te bieden voor een lang verhaal, ​@Pascal Visser. Hoe meer informatie je ons geeft, hoe beter. Meer informatie helpt de Community om jou beter te helpen.

Heb je al kunnen kijken naar de tips van de Community? En dan specifiek het bericht van ​@Doman, want dit is een hele goede tip.