Onderstaand een beschrijving van mijn huidige situatie. Ik heb al verschillende tips en trucs vanuit het forum geprobeerd, maar het lukt me niet dus vandaar mijn eigen thread.
Situatie:
Ik heb een Experia Box V10a en deze is een kleine 3 jaar geleden door een KPN monteur geinstalleerd toen we in dit huis kwamen wonen. Ik heb ook 2 van die zwarte Wifi Experia kastjes en die heeft hij toen ook geinstalleerd. Eentje beneden in de meterkast bij het modem, eentje boven op de slaapkamer (vlakbij mijn werkplek).
Toen corona kwam moesten we ineens beide thuiswerken en heb ik een tijdelijke werkplek gehad in de garage. Qua verbinding was dit net te ver vanuit het netwerk en heb ik 2 SuperWifi punten aangeschaft (de witte versie). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik op zowel de beneden als boven als buiten een goede wifi verbinding had.
Tot maart/april 2022. Toen werd 1 van de 2 witte Superwifi punten ineens oranje en is ons wifi netwerk instabiel gaan worden. Ik heb binnenshuis niets van plaats gewisseld qua wifi versterkers of modem en ook in de meterkast is er niets bijgeplaatst.
Ik ben in de tijd wel gaan experimenteren en gaan schuiven met de Wifi Experia kastjes en SuperWifi punten maar mijn netwerk blijft instabiel.
Op advies vanuit het forum heb ik alles los gemaakt en alles een factory reset gegeven. Dit heb ik daarna stapsgewijs opgebouwd (niet op 1 dag maar over meerdere dagen verspreid met uitbreiden) maar ook dit wil niet werken.
Als ik alleen mijn modem aansluit, dan is mijn wifi netwerk het meest stabiel. Ga ik uitbreiden met of de WIfi Experia kastjes en/of de Superwifi dan wordt mijn netwerk instabiel.
Wat versta ik onder instabiel: verbindingen verliezen, snelheid ineens heel traag; simpel voorbeeld: een MS Teams gesprek gaat stotteren en haperen. Het is ook niet alleen bij mijn device, maar ook op andere devices heb ik dit.
Naast het uitschakelen en uitproberen van de Wifi apparatuur heb ik ook geprobeerd om te zoeken of er een apparaat is wat stoort. Hierbij dus ook telefoons/tablets/apparaten die wifi gebruiken uitgeschakeld en/of vliegtuigmodus gezet.
Mijn gevoel zegt dat het probleem zit in de communicatie tussen het modem en de SuperWifi punten of dat hiervan 1 niet optimaal functioneert, maar dat is een gevoelskwestie en kan ik niet hard maken.
Iemand een tip wat ik nog kan doen?
Mijn wederhelft en ikzelf zijn er redelijk klaar mee namelijk!
Ik hoor graag jullie tips!