Skip to main content

Onderstaand een beschrijving van mijn huidige situatie. Ik heb al verschillende tips en trucs vanuit het forum geprobeerd, maar het lukt me niet dus vandaar mijn eigen thread.

 

Situatie:

Ik heb een Experia Box V10a en deze is een kleine 3 jaar geleden door een KPN monteur geinstalleerd toen we in dit huis kwamen wonen. Ik heb ook 2 van die zwarte Wifi Experia kastjes en die heeft hij toen ook geinstalleerd. Eentje beneden in de meterkast bij het modem, eentje boven op de slaapkamer (vlakbij mijn werkplek).


Toen corona kwam moesten we ineens beide thuiswerken en heb ik een tijdelijke werkplek gehad in de garage. Qua verbinding was dit net te ver vanuit het netwerk en heb ik 2 SuperWifi punten aangeschaft (de witte versie). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik op zowel de beneden als boven als buiten een goede wifi verbinding had.

Tot maart/april 2022. Toen werd 1 van de 2 witte Superwifi punten ineens oranje en is ons wifi netwerk instabiel gaan worden. Ik heb binnenshuis niets van plaats gewisseld qua wifi versterkers of modem en ook in de meterkast is er niets bijgeplaatst.

 

Ik ben in de tijd wel gaan experimenteren en gaan schuiven met de Wifi Experia kastjes en SuperWifi punten maar mijn netwerk blijft instabiel.

Op advies vanuit het forum heb ik alles los gemaakt en alles een factory reset gegeven. Dit heb ik daarna stapsgewijs opgebouwd (niet op 1 dag maar over meerdere dagen verspreid met uitbreiden) maar ook dit wil niet werken.

Als ik alleen mijn modem aansluit, dan is mijn wifi netwerk het meest stabiel. Ga ik uitbreiden met of de WIfi Experia kastjes en/of de Superwifi dan wordt mijn netwerk instabiel.

 

Wat versta ik onder instabiel: verbindingen verliezen, snelheid ineens heel traag; simpel voorbeeld: een MS Teams gesprek gaat stotteren en haperen. Het is ook niet alleen bij mijn device, maar ook op andere devices heb ik dit.


Naast het uitschakelen en uitproberen van de Wifi apparatuur heb ik ook geprobeerd om te zoeken of er een apparaat is wat stoort. Hierbij dus ook telefoons/tablets/apparaten die wifi gebruiken uitgeschakeld en/of vliegtuigmodus gezet.

 

Mijn gevoel zegt dat het probleem zit in de communicatie tussen het modem en de SuperWifi punten of dat hiervan 1 niet optimaal functioneert, maar dat is een gevoelskwestie en kan ik niet hard maken.

 

Iemand een tip wat ik nog kan doen? 

Mijn wederhelft en ikzelf zijn er redelijk klaar mee namelijk!

Ik hoor graag jullie tips!

Hoe zijn de SuperWiFi's aangesloten? Bekabeld? Of draadloos? 


1 bedraad, 1 draadloos.


Niemand met een tip?

Kreeg via iemand ook al de tip om met de 2 SuperWifi punten naar de winkel terug te gaan en aan te geven dat ze niet goed functioneren. En ze dan om te ruilen met garantie. Weet niet of dat een optie is?


Hoi @RoelvanDijk, we denken hier graag met je mee. Ben je er nog uit gekomen met je SuperWifi?

Een oranje lampje op SuperWifi kan het volgende betekenen:

Oranje

  • In het geval van een minder snelle wifiverbinding tussen twee KPN SuperWifi punten onderling via 2.4Ghz: verplaats de draadloos verbonden versterker dichterbij het andere KPN SuperWifi punt om te kijken of het lampje groen gaat branden. Dan is de onderlinge verbinding via 5Ghz.
  • In het geval van een bekabelde aansluiting die lager dan 1Gbps is: controleer de ethernetkabel en of deze geschikt is voor 1Gbps. Het kan ook zijn dat het KPN SuperWifi punt is aangesloten op een switch die 1Gbps niet ondersteunt.

Tip: Woon je op een plaats waar vliegtuigen overkomen of in de buurt van een haven? De wifi apparatuur die via 5 Ghz werkt op radar onderhevige kanalen moeten bij detectie direct van het wifikanaal af. Dit zorgt ervoor dat de SuperWifi tijdelijk alleen op 2.4 Ghz draait. Daarom brandt het lampje dan oranje. In de nacht wordt dit dan weer rechtgetrokken of na een herstart. Een oplossing is om 5 Ghz kanalen te kiezen die buiten de radar liggen. Dit zijn de kanalen 36-48.

 

Ik raad je ook aan om ons topic over SuperWifi door te lezen. Daarin staat ook hoe je een ‘schone’ installatie kunt doen, dat kan goed helpen. 

 


@Alexandra , 
Ik heb afgelopen vrijdag nog uitgebreid contact gehad met de klantenservice. Hij heeft mijn netwerk doorgemeten en we kwamen tot een aantal opvallendheden.
Even ook voor de goede orde, in mijn topic staat V12, ik heb een V10 (zonder de a).

Bij het doormeten kwam naar voren dat ik 3 Experia Wifi aan had staan (ik heb er maar 2) en dat 1 van deze als primair staat.

Oftewel een “schone” installatie gedaan en vanuit daar de Super Wifi als primair geinstalleerd, daarna de andere en daarna de uitbreiding naar Experia Wifi.

Heb afgelopen zondag alweer problemen en toen ik keek zag ik dat mijn Super Wifi niet meer de primaire was, maar dat de Experia Wifi dit weer was.
Uit ellende heb ik de Experia Wifi van de stroom af gehaald, en het lijkt nu even weer wat stabieler, tenminste gisterenavond.

Ik ben nu op mijn werk dus kan er even niet naar kijken, maar dit lijkt wel erop wat er steeds gebeurd. Ik kan niet dulden of die Experia Wifi steeds het primaire gedrag over neemt, of dat mijn Super Wifi problemen ondervind zodat een ander apparaat de primaire rol overneemt.

 

Wellicht hier nog tips voor @Alexandra ?


@RoelvanDijk Goed punt, ik heb de titel aangepast! Het kan verschillende oorzaken hebben, zowel door verschillende manieren van aansluiten als dat je meerdere wifi versterkers gebruikt.

Je zou eerst alle wifi versterkers eens bekabeld kunnen aansluiten, eventueel tijdelijk, om te kijken of je verbinding dan nog instabiel is. Wat je inderdaad ook eerst kunt doen, waar je zelf ook al op wijst, is eerst eens alleen je SuperWifi gebruiken en kijken hoe het dan gaat. Zo kom je stap voor stap bij wat bij jou thuis de beste oplossing is. 

Wifi is draadloos en vatbaar voor andere signalen en storingsbronnen bij je in huis en in jouw omgeving. Dat is overal weer anders, vandaar dat er niet één hapklare oplossing is en het even uitproberen en zoeken naar de juiste opstelling kan zijn.


@Alexandra 

Ik heb nu 1 van mijn 2 Experia Wifi punten uitgeschakeld. 

Het viel me in de Thuis app op dat die zo nu en dan primair werd. Als ik deze uit trok, ging deze weer terug naar mijn Super Wifi punt die primair hoort te zijn. Dat bleef deze dan ook weer een dag en de ochtend erna was ineens de Experia Wifi wederom primair. 
Ik heb deze nu uitgeschakeld en ga nu kijken of het stabiel blijft.


@Alexandra 
Het blijft wiebelig. 
Een Wifi Superwifi die na een aantal dagen gewoon “verdwenen” is uit mijn netwerk (na een reboot doet deze het weer). 
Mijn modem blijft hij niet herkennen… 

Iemand nog tips?
 

 


En vanmorgen was mijn SuperWifi punt wederom verdwenen. Nadat ik deze herstart doet die het weer…

Iemand enig idee?


Geen reactie meer gehad. 
naar de KPN winkel geweest en paar keer gebeld met servicedeskmedewerker.

 

eindconclusie: nieuw modem gekregen, 1 super WiFi punt kapot, dus 2 nieuwe gekocht en het werkt weer. 


@RoelvanDijk Ik weet niet waarom, maar blijkbaar zijn je berichten me ontschoten. Excuus daarvoor! Dankjewel voor de update en ik ben blij om te horen dat je via de winkel en telefonisch contact een oplossing gevonden hebt.