Skip to main content

Beste mensen,

Ik zit sinds kort met een vreemd probleem. 

Allereerst mijn configuratie. Ik heb een Experiabox V10A. Via wifi zijn hier op 5Ghz over het algemeen 2 tot 3 computers (niet tegelijkertijd), 2 tablets en twee mobiele telefoons aangesloten. Op 2,4Ghz zijn een slimme thermostaat (Thermosmart) en via een extender een printer aangesloten. Ik heb een 100Mb glasvezelverbinding.
Een en ander, zoals beschreven werkt al enkele jaren naar alle tevredenheid.
Sinds enkele weken wordt de thermostaat beïnvloed door een van de computers. Zodra deze computer aanstaat wordt, op onregelmatige tijden, de thermostaat ook bediend. Er wordt een ander programma ingesteld. Zolang de computer aanstaat, gebeurt dit onregelmatig. 

Een en ander lijkt verder geen invloed te hebben op de wifiverbinding van de computer. Op een enkele korte onderbreking van het internet functioneert dit gewoon.

ik heb al van alles geprobeerd: thermostaat afgekoppeld en opnieuw aangesloten, modem gereset, aansturingsprogramma voor wifi op computer ververst en gereset. Niets helpt.

Heeft iemand een idee, wat hier het probleem kan zijn en vooral ook, hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Peter

Hallo @Peter Santbergen, wat een bijzonder probleem. Als ik het goed begrijp, wordt de thermostaat buiten jullie om door één van jouw computers bestuurd. Dit gebeurt alleen wanneer deze computer aan staat. Staat de computer uit, dan doet de thermostaat precies wat jullie willen. Klopt dit zo? Het klinkt zo namelijk alsof jouw computer gehackt is en dat een onrechtmatig persoon jullie thermostaat vanaf die computer beïnvloedt, buiten jullie wil om. Als dit zo is, dan is de enige oplossing om jouw computer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

*Edit - aanvulling van JanD: Tevens is het aan te raden om het wachtwoord van jouw wifinetwerk te wijzigen.


Hallo @Peter Santbergen als aanvulling op @Denise_  zou ik tevens meteen het wachtwoord van de wifi aanpassen.

 


Dank @Denise_  en @JanD voor jullie reacties. Ik schrik hier wel van. maar ik zal jullie raad opvolgen.


Het heeft even geduurd, maar ik heb de adviezen opgevolgd. Modem volledig gereset, voorzien van nieuwe netwerknaam en wachtwoord, pc opnieuw geïnstalleerd. Thermostaat opnieuw geïnstalleerd.

Helaas heeft het allemaal niet geholpen. Nog steeds beinvloed een van mijn laptops de thermostaat. Waarschijnlijk gaat het niet om de thermomstaat, want ook een andere aansluiting vertoont kuren.

Experiabox kan zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz draaien. De pc draait op 5 Ghz. De thermostaat draait op 2,4 Ghz. Ook een externe repeater (draadloos aangesloten), waarop een printer bedraad is aangesloten draait op 2,4 Ghz. 

Zowel de thermostaat als de repeater (en dus ook de printer) vallen regelmatig uit, wanneer ik mijn laptop gebruik (Niet bij mijn andere laptop, tablets en smartphones )

Verder valt het me op, dat de knop (wps) aan de zijkant van de Experiabox continu blauw knippert (misschien is dit altijd al zo, maar is me nooit eerder opgevallen)

Wie kan me helpen?


Die laptop, heeft die misschien een vast ingesteld ip adres? Op de laptop zelf ingesteld? 


Die laptop, heeft die misschien een vast ingesteld ip adres? Op de laptop zelf ingesteld? 

Dank voor je reactie.

De laptop heeft geen vast ingesteld ip-adres.


Een bijzonder probleem. Als je de laptop gebruikt, valt het 2.4 GHz netwerk van het accespoint dus uit, lijkt het. En deze laptop heb je verbonden met de wifi van jouw modem? Als je het accespoint uit jouw thuisnetwerk haalt, ervaar je ditzelfde probleem dan nog steeds?


Een bijzonder probleem. Als je de laptop gebruikt, valt het 2.4 GHz netwerk van het accespoint dus uit, lijkt het. En deze laptop heb je verbonden met de wifi van jouw modem? Als je het accespoint uit jouw thuisnetwerk haalt, ervaar je ditzelfde probleem dan nog steeds?

Ik heb het access point inmiddels uit mijn netwerk gehaald en vervangen door twee powerline-adapters. Dit geeft in ieder geval een stabielere verbinding met mijn printer.

Het probleem was daar echter nog niet mee opgelost. Mijn thermstaat bleef een eigen leven leiden op de momenten, dat een van de laptops aanstond.

Ik heb nu (voorlopig) de volgende oplossing bedacht. Ik heb het gastennetwerk op mijn experiabox geactiveerd en daar de thermostaat op aangesloten. Dit draait nu enige uren en tot op heden gaat dit goed.  Ik wacht nog even af.

Maar ik vraag me wel af hoe dit probleem kan ontstaan. Bijna drie jaar heeft de oorspronkelijke configuratie ongestoord gedraaid.


Wat een bijzonder probleem, zeg. Je stelt me wel voor een raadsel. Het lijkt me goed om alles eens los te koppelen van het modem en dan één voor één te koppelen. Dus alles even van de Experia Box loshalen. Dan vervolgens eerst de thermostaat weer aansluiten. Gaat dat goed? Dan kan je een volgend apparaat aansluiten. Zo ga je door totdat je tegen een probleem aanloopt. Zo kunnen we achterhalen welk probleem de oorzaak nou precies is.

Daarnaast kan ik je aanraden om eens met de leverancier van de thermostaat contact op te nemen. Mogelijk zijn zij bekend met dit probleem en kunnen ze je er meer over vertellen.


Wat een bijzonder probleem, zeg. Je stelt me wel voor een raadsel. Het lijkt me goed om alles eens los te koppelen van het modem en dan één voor één te koppelen. Dus alles even van de Experia Box loshalen. Dan vervolgens eerst de thermostaat weer aansluiten. Gaat dat goed? Dan kan je een volgend apparaat aansluiten. Zo ga je door totdat je tegen een probleem aanloopt. Zo kunnen we achterhalen welk probleem de oorzaak nou precies is.

Daarnaast kan ik je aanraden om eens met de leverancier van de thermostaat contact op te nemen. Mogelijk zijn zij bekend met dit probleem en kunnen ze je er meer over vertellen.

 

Zoals ik al aangaf, lijkt het probleem opgelost door de thermostaat los te koppelen van mijn gewone wifi-netwerk en apart te zetten in het gastennetwerk. De fabrikant van de thermostaat adviseert in de installatiehandleiding ook om de thermostaat op te nemen in een apart 2,4 ghz netwerkje.. Ik heb dat toen niet gedaan, omdat ik niet wist hoe binnen mijn experiabox een apart 2,4 Ghz netwerkje te realiseren. Een en ander heeft ook gewoon drie jaar zonder problemen gewerkt.

Hoewel ik nu nog niet het idee heb, dat ik de juiste oplossing gevonden heb, laat ik het maar zo, omdat het nu goed functioneert.

Dank voor je goede raad.


Helemaal prima. Als het werkt, dan werkt het. :blush: