Ik heb thuis een Netwerk van Unifi.
Unifi security Gateway
Unifi 8 poort Switch
2x Unifi AP's
3x Netgear GS105Ev2
mijn huidige situatie is als volgt.
Experia box. met DHCP 192.168.2.254/24
USG: 192.168.1.1/24 Lan1 (niet in gebruik)
heb mijn prive netwerk op vlan 10 zitten ( 192.168.10.1/24) en gasten netwerk op vlan 20 (192.168.20.1/24) deze zitten beiden op Lan2 van de USG met alleen vlan's
nu heb ik mijn van poort 1 op me experiabox een kabel lopen naar mijn unifi switch
en van poort 2 naar mijn USG WAN1
en van mijn USG van LAN2 met 2 vlan's aangesloten op mijn Switch
en heb de vlans's naar de juiste poorten op de switchen getagt. mijn Experiabox netwerk draait op de native vlan van de switch. dit werk nu allemaal prima. geen storingen.
Wat ik nu graag wil is het volgende.
ik heb een Unifi controller draaien om inzicht te krijgen in het data verkeer. maar kan niks zien van het KPN netwerk maar dat komt omdat dit netwerk niet via mijn USG loopt. ik weet dat iTV alleen op de 192.168.2. netwerk van de Experiaboxdraait als als je de dhcp aanpast naar het 1 netwerk dat tv niet meer werkt.
Nu is mijn vraag: als ik mijn experiabox de dhcp verander naar 192.168.1 range en dan in de USG de default netwerk aanpas naar het 2 netwerk (192.168.2…….) of itv dan wel blijft werken..
in dit geval vervalt dan de aansluiting van experiabox naar de switch. en wordt de default netwerk de native vlan.
alvast bedankt