Skip to main content

Ik heb thuis een Netwerk van Unifi.

Unifi security Gateway

Unifi 8 poort Switch

2x Unifi AP's

3x Netgear  GS105Ev2

 

mijn huidige situatie is als volgt.

 

Experia box. met DHCP 192.168.2.254/24 

USG: 192.168.1.1/24 Lan1 (niet in gebruik)

heb mijn prive netwerk op vlan 10 zitten ( 192.168.10.1/24) en gasten netwerk op vlan 20 (192.168.20.1/24) deze zitten beiden op Lan2 van de USG met alleen vlan's

 

nu heb ik mijn van poort 1 op me experiabox een kabel lopen naar mijn unifi switch

en van poort 2 naar mijn USG WAN1

en van mijn USG van LAN2 met 2 vlan's aangesloten op mijn Switch

en heb de vlans's naar de juiste poorten op de switchen getagt. mijn Experiabox netwerk draait op de native vlan van de switch. dit werk nu allemaal prima. geen storingen.

 

Wat ik nu graag wil is het volgende.

ik heb een Unifi controller draaien om inzicht te krijgen in het data verkeer. maar kan niks zien van het KPN netwerk maar dat komt omdat dit netwerk niet via mijn USG loopt. ik weet dat iTV alleen op de 192.168.2. netwerk van de Experiaboxdraait als als je de dhcp aanpast naar het 1 netwerk dat tv niet meer werkt.

Nu is mijn vraag: als ik mijn experiabox de dhcp verander naar 192.168.1 range en dan in de USG de default netwerk aanpas naar het 2 netwerk (192.168.2…….) of itv dan wel blijft werken.. 

in dit geval vervalt dan de aansluiting van experiabox naar de switch. en wordt de default netwerk de native vlan.

alvast bedankt

 

 

 

 

Het vlan of subnet waar je iTV op jouw LAN plaatst maakt helemaal niets uit.

Zelf heb ik IPTV aan LAN zijde van mijn EdgeRouter op vlan 4 geplaatst met subnet 192.168.4.0/24 en dat is geen enkel probleem. Je kunt de Experia Box dus rustig instellen op 192.168.1.0/24.

Ik denk alleen dat je er niets mee op schiet immers je zult de Experia Box sowieso via de switch moeten laten lopen op een apart vlan aangezien je de IGMP multicasts voor IPTV niet kunt routeren via een tweede router.

Zo te lezen heb jij een VDSL abonnement en heb je jouw USG achter de Experia Box hangen, klopt dat?

Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om het native een vlan van de USG te laten zijn.


Dank voor de snelle reactie!

 

het klopt dat ik VDSL heb en dat de USG achter de experiabox hangt.

Alleen kan ik niet mijn native vlan van de USG laten want als ik mijn kpn netwerk niet via de USG kan laten lopen dan kan ik deze geen vlan defineren. dus word die toch standaard native?

 

 


Wil je echt zeggen dat je op jouw switch alleen maar vlans kunt definiëren die ook op jouw USG gedefinieerd zijn? Dat zou dan een behoorlijke tekortkoming van die software zijn.

Toch denk ik dat het mogelijk is om het native vlan voor jouw switch best vanaf de USG kan komen.

Als jij de aansluiting vanaf de Experia Box plaatst op een poort waarop bijvoorbeeld vlan 2 als untagged staat en de pvid van die poort ook op 2 staat dan loopt het LAN van de Experia Box vanaf dat moment op vlan 2. De WAN poort van jouw USG en de TV ontvangers sluit je ook aan op poorten met vlan 2 untagged en pvid 2. Nu kan jou USG gewoon de native vlan gebruiken.


@FrankS76

Als het de bedoeling is IPTV achter een 2e router te gebruiken, kan dat veel eenvoudiger worden ingesteld dan wat ik hier aan complexe instellingen voorbij zie komen.
(De Unifi achter een Experia Box).

Heb je op die Unifi router zowel een  IGMP Snooping  als  IGMP Proxy  instelling?

Even afgezien van gescheiden privé sub-nets die je tevens extra hebt ingesteld.
Ofwel je eerste standaard sub-net van de Unifi 192.168.1.1/24

Indien ja.
Stel  IGMP Snooping  alsook dat  IGMP Proxy  alle twee in,
zonder expliciete koppelingen aan een specifieke LAN poort.
(Wat bijv. bij een “bridged poort” IPTV instelling wordt gebruikt).
Dan zou je op 192.168.1.1/24 gewoon routed mode IPTV moeten hebben op dat sub-net.

We erna de TV-ontvanger voor een aantal minuten uitzetten, inschakelen en opnieuw laten voorbereiden, doorlopen - installeren van firmware onder die set-up.

Ofwel een IPTV multicast stream kun je gewoon naar een 2e router routeren.


@wjb Wil je echt zeggen dat je op jouw switch alleen maar vlans kunt definiëren die ook op jouw USG gedefinieerd zijn? Dat zou dan een behoorlijke tekortkoming van die software zijn.

het ziet er wel naar uit :(  ik kan dit nergens vinden. misschien zou het nog een optie zijn via SSH maar dat zou ik dan even moeten uitzoeken.

 

@Babylonia  het makkelijkste zou via 1 netwerk het makkelijkste zijn ja.

ik weet dat ik IGMP Snooping heb op me USG maar volgens mij niet de Proxy. maar ik zou dan even moeten kijken op een forum van Unifi.

 

ik ga hier even mee aan de slag en kijken of ik hier uit ga komen.

alvast bedankt voor jullie input en kom hier op terug.


ik weet dat ik IGMP Snooping heb op me USG maar volgens mij niet de Proxy. maar ik zou dan even moeten kijken op een forum van Unifi.

Je hebt juist wel een IGMP proxy server maar geen IGMP snooping op jouw USG.

Toch kan je mijn inziens beter de TV streams weghouden van jouw USG en het LAN van jouw Experia Box daarom op een apart vlan van jouw switch plaatsen. Nu heb je dat feitelijk ook maar is dat vlan het native vlan. Dat is het enige waar je eigenlijk vanaf zou moeten willen.


 

@wjb . dat is wat ik bedoel. maar dan moet ik dus kijken hoe ik op mijn switch appart een vlan kan aanmaken hoop via SSH


...dat is wat ik bedoel. ...

Dat is de IGMP snooping functie van jouw switch. Die moet je overigens wel aan hebben staan.


@wjb  heb trouwens gevonden! kan ook alleen VLAN only aanmaken op de USG. dus zou jou oplossing moeten werken. ik ga hier mee aan de slag. 


ik weet dat ik IGMP Snooping heb op me USG maar volgens mij niet de Proxy. maar ik zou dan even moeten kijken op een forum van Unifi.

Je hebt juist wel een IGMP proxy server maar geen IGMP snooping op jouw USG.

Dat valt me dan tegen dat zoiets niet op een USG zit?
Het zit tegenwoordig op de meest eenvoudige consumenten router zoals een TP-Link Archer C6


Dat valt me dan tegen dat zoiets niet op een USG zit?

Dat is toch logisch, er zit immers ook geen switch in een USG dus wat heb je dan aan IGMP snooping.


Oh sorry, heb ik een hele verkeerde voorstelling van wat een “USG” inhoudt. :nerd:
Ik dacht dat het een router was van Ubiquiti met een paar LAN poortjes (switch)?
Maar als ik nu zo'n plaatje vergroot heeft elke poort een andere functie (géén switch).


Oh sorry, heb ik een hele verkeerde voorstelling van wat een “USG” inhoudt. :nerd:
Ik dacht dat het een router was van Ubiquiti met een paar LAN poortjes (switch)?
Maar als ik nu zo'n plaatje vergroot heeft elke poort een andere functie (géén switch).

De LAN en VoIP poort van een USG zijn beide gewone LAN poorten en ook als zodanig te gebruiken. Ze zijn echter niet samen in een switch opgenomen. Ook de EdgeRouter Lite 3 (2 LAN poorten) en EdgeRouter 4 (2 of 3 LAN poorten en een SFP poort) van Ubiquiti hebben geen switch functionaliteit.


Reageer