Skip to main content
Vraag

Intern NAS (Linux) en extern netwerk valt weg na afsluiten PC's

• June 8, 2025
  • 14 reacties
  • 57 keer bekeken

Als ik een van de 3 PC's die bedraad zijn aangesloten, alfsluit (normaal met turnoff) 

valt 6 van de 10x mijn hele netwerk uit, kan dan niet meer internetten en ok niet intern kopiëren van de ene pc naar de andere pc.

op mijn NAS (Linux) krijg ik een melding van mijn dhcp Client.. “unknown dhcp”

dit speelt al aantal maanden .. .

Er gaat dus iets niet goed met modem… en ja ik heb de modem al heel vaak herstart.

Met vriendelijke groet

Fam van Drunick

14 reacties

• June 8, 2025

Hoe heb je die pc's aangesloten? Heeft elke pc een aparte kabel rechtstreeks naar de Experiabox? Of gebruik je een switch in het netwerk? 

Wat voor nas gebruik je? Merk en type? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Bedankt voor je snelle reactie , PC zijn aan gesloten via  netgear 10 ports switchen.
op elke verdieping staat een Netgear switch en op de 1e verdieping zelfs 3.

Nas is zelfbouw PC met FreeNas/TrueNas .
Ik heb zo zwarte Modem van KPN. vroeger voor KPN nooit geen problemen gehad.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Extra info, Als ik de UTP kabel van desbetreffende PC (die dan uit gaat en de verstoring veroorzaakt) uit trekt , wordt het netwerk weer hersteld, en doet alles het weer.
Lijkt er op dat desbetreffende PC een signaal naar de modem stuurt dat het netwerk ontregeld

• June 8, 2025

Of de kabel is brak.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

nee helaas niet , kabels al vervangen, was ook niet de oplossing, lijkt echt iets op modem en DHCP..

• June 9, 2025

Heb je ook tv van KPN? 

Een switch met 10 poorten is bijzonder. Welke type is dat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Goedemorgen All, Ja ook TV van KPN , en je heb gelijk zijn 8 ports switches NetGear gs308 v3
ga vandaag testen om uit te sluiten dat het de switches zijn, bedankt voor jullie medewerking.

• June 9, 2025

NetGear gs308 v3

Heb je hier ook de tv ontvanger(s) van KPN op aangesloten? Dan zouden ze IGMP snooping moeten ondersteunen. Ik denk dat ze dat niet doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Het heeft altijd gewerkt, en het probleem komt 6 van de 10x voor
switch 1 (TV,Mediaplayer en verbinding  naar Switch 2 1e verdieping) 
Switch 2  (TV,Mediaplayer,laptop en verbinding naar Switch 3)
Switch 3 (Game PC,printer en naar Switch 4 2e verdieping)
Switch 4 (PC)
Alle switches zijn NetGear DG308V2 en V3 , en kabel van Switch 1 naar Switch 2 vervangen zonder resultaat.
Met vriendelijke groet Drunick

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 9, 2025

@Drunick Een van jouw PC veroorzaakt een multicast/broadcast storm bij standby. De netgear switches zijn zonder IGMP snooping en versterken nog de storm. Als een tweede PC ook multicast/broadcast zendt, hebt je praktisch een netwerk loop in jouw LAN en alles slippen dicht. Je moet proberen het probleem met multicast/broadcast te fixen door nieuwere drivers of instellingen.

• June 9, 2025

Het heeft altijd gewerkt...

Fijn dat het altijd gewerkt heeft. Maar nu heb je een probleem. Dus je zult iets moeten doen om het op te lossen. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Toch een vreemd verhaal. Uiteraard is de combinatie van TV multicast en switches zonder IGMP snooping verre van aan te bevelen. Maar zover ik weet doet een ethernet kaart in een PC die “uitgezet” is maar een ding: kijken of er niet toevallig een magic packet voorbij komt om weer in te schakelen. Een packet storm veroorzaken is toch niet de bedoeling. Wat gebeurt er als je de stroom van de PC af haalt en de interface dus echt niets meer kan doen? In het BIOS staan waarschijnlijk ook nog opties om de “Wake on Lan” uit te zetten, mogelijk ook opties in Windows in power management, zodat de ethernet interface helemaal uitgeschakeld wordt.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Goedemorgen all bedankt voor jullie hulp, Ik heb een nieuwe switch gekocht ZuXEL GS1900-24 en nu heb ik het probleem niet meer , ik zal inderdaad de opties die jullie aangeven nalopen, alvast bedank voor jullie hulp, fijne dag

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen all bedankt voor jullie hulp, Ik heb een nieuwe switch gekocht ZuXEL GS1900-24 en nu heb ik het probleem niet meer , ik zal inderdaad de opties die jullie aangeven nalopen, alvast bedank voor jullie hulp, fijne dag

Fijn dat het gelukt is!