Sinds ik de Experiabox 12 heb valt mijn hele netwerk (kabel en wifi) soms uit. Dat gebeurt eigenlijk altijd als er ergens in het netwerk hoge datatransfers zijn: downloads op een pc via WeTransfer, P2P verbindingen (tenzij ik de downloadspeed begrens tot ca. 2MB/s), Amazon Prime op mijn Smart TV (gek genoeg is het probleem nooit met Netflix).
Vrijwel al mijn apparaten zitten achter een AP die achter de Experiabox zit. Het vreemde is dat het netwerk weer gaat werken zodra ik die AP reset. Maar het probleem doet zich óók voor bij hoge datatransfers op mijn computer, die direct op de Experiabox aangesloten is. Ik dacht eerst dat het probleem de AP was (Netgear WAC104) maar dat lijkt dit voorbeeld uit te sluiten. Al mijn apparaten zijn bekabeld verbonden.
Om het probleem nog vager te maken: wanneer het netwerk plat ligt kan ik vanuit mijn direct-met-Experiabox-verbonden-computer wél de Netgear GUI bereiken, maar niet de Experiabox GUI. Conclusie: er is iets in de Experiabox dat mijn netwerk platgooit, hoewel een reset van de AP het probleem direct (tijdelijk) oplost.
Ik word er gek van. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Hoe kan ik meer informatie krijgen over wat de crashes veroorzaakt?