Skip to main content

Goedemorgen,

Onlangs zijn wij verhuisd naar een woning met grote tuin.
Achterin de tuin, op zo’n 100 meter vanaf het huis en modem staat een tuinhuis.
In dit tuinhuis wil ik graag iTV en Wifi aansluiten.
Ik heb meerdere Superwifi punten om een MESH netwerk te creeëren over het terrein, maar stuit nu op een vraag.

 

Is het mogelijk om één lange kabel (100 mtr, CAT6E) vanaf het hoofdmodem direct naar het tuinhuis te trekken, en in het tuinhuis een Netwerkswitch (met IGMP snooping, Netgear GS105e bijv.) te plaatsen.
Vanaf die netwerkswitch zou ik dan 1 kabel naar de iTV ontvanger trekken en 1 naar een SuperWifi punt, die ik dus als soort van router zal gebruiken.
Zo heb ik daar dan TV via iTV ontvanger en Wifi.

Zal dit werken? Is het mogelijk om een Superwifi punt bedraad aan te sluiten met een switch ertussen? En is het mogelijk de iTV ontvanger aan te sluiten met een netwerkswitch ertussen?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels

Ja, dat kan. Allemaal wat u opnoemt. De SuperWiFi word nooit een router. Maar dat maakt niet uit, je krijgt er wel WiFi van.


Hallo @n-brouwer ik zou wel willen adviseren de netwerkkabel aan te leggen in een mantelbuis, zodat het weer er geen invloed op heeft.

Zie hieronder een link voor een voorbeeld van een geschikte mantelbuis:

 

https://www.electroplast.nl/nl/product/3/PVC-Mantelbuis


Om over 100 meter een geultje te graven (overhoop halen van een aangelegde tuin ?),
mantelbuis, of zonder een benodigde mantelbuis meteen kabel te nemen met specificaties die voldoen voor buiten, kost bij elkaar nogal wat werk, en kosten.

Of men heeft er mogelijk zelf al een goot / mantelbuis liggen met bekabeling naar het thuinhuis? (Bestaand stroomnetwerk). Waar men het er makkelijk bij kan leggen.

Als het allemaal moeilijker te verwezenlijken is.

Overweeg een point to point draadloze voorziening.
Qua kosten en arbeid bij elkaar denk al snel een aantrekkelijker alternatief.
(Tenzij er nogal wat bomen / struiken een open zicht belemmert).
https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/

Eigen ervaringen daarmee:
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg246348/#msg246348


Er wordt een pad aangelegd naar achteren toe, en daarbij wordt meteen een geul aangelegd voor water en afvoer. Daar kan de internetkabel ook doorheen, dat is in principe weinig extra werk.

De mantelbuis heb ik zojuist ook besteld.

 

Bedankt voor de reacties, dit moet lukken zoals ik het begrijp.


Zou zeker wel opletten dat je een goede kwaliteit kabel gebruikt van een betrouwbare leverancier, met "koperen" kerndraden (dat wil tegenwoordig nog wel eens CCA zijn).


Nou @Babylonia .In mijn topic werd ik daarover niet met open armen ontvangen:)Volgens de mensen die geantwoord hebben is CCA even goed.Daar ben ik het niet mee eens.


Met de vele problemen die CCA vroeg of laat oplevert, heeft het zich al lang bewezen dat het een slechte keus is. Bij een lengte van pakweg 100 meter, al helemaal kritisch om daarbij het juiste materiaal bij te kiezen. Goedkoop is duurkoop.