Skip to main content

Sinds 4 januari 2021 zitten wij ook op KPN,  Box 12  voorheen hadden wij Tmobile met een Zyxel t50 modem,

Ik heb dus ook dit ge...k, ik zat in de range van 192.168.1.1   nu in de range van 192.168.2.1 …

2 jaar geleden toen wij nog op ziggo zaten had ik ditzelfde ook en toen had ik mijn ziggo modem gebridged en stond daar een Fritzbox 7590 op,  die heb ik nog steeds (die zat ook in 192.168.1.  range) Die staat nu in de kamer als apart accesspoint voor wifi,  aangezien bij ons ook het modem natuurlijk in de meterkast staat achter 2 stalen deuren.  Maar tegenwoordig heb ik ook fritzphones dus ik kan niet mijn fritzbox in de meterkast zetten.  Ik heb dus geen laptops hier,  wel tabletten maar die zijn ook weer Mac, en al die zogenaamde Dahua scan apps of installatieapps werken dus alleen maar met Windows.

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Inmiddels is het gelukt. Had eerder al eens me laptop een vast ip in de range van de camera gegeven dit lukte niet. Vandaag nog een poging en toen kon ik wel op de camera inloggen en hem op DHCP zetten. Bedankt voor de hulp allemaal.


Ik heb ook even een laptop (windows) geregeld en .. kennelijk kan je tegenwoordig niet zoals bij de Mac even ip adressen aanpassen,  hoe heeft u dit opgelost?  Ik krijg hier alleen diverse wizards.


Hallo @bonestaak , als je met DHCP werkt, wordt alles toch gewoon aangepast na het aansluiten van de diverse devices op het modem en het herstarten van de diverse onderdelen in de juiste volgorde, of zie ik het verkeerd?

Toen ik van Ziggo overstapte naar Telfort geen enkel probleem ervaren.

 


Wanneer DHCP gebruikt wordt zou dat gewoon aangepast moeten worden. Zo heeft Mike Selecta het ook opgelost @bonestaak lees ik. Dus dat moet werken. 


Nee,  ik had dus oorspronkelijk een router met 192.168.1.1  bij Tmobile,  nu dus de range 192.168.2.254  dus de .2 serie. 

Dus pc laptop van de buren geleend,  deze op de camera aangesloten, (via een usbstick de laptop van Dahua config tool voorzien.

Vaste adapter voorzien van 192.168.1.1    255.255.255.0    en DNS  8.8.8.8   dan kan ik met explorer de camera tevoorschijn toveren  en gaat deze meteen initialiseren. 

Vervolgens dahua config tool,    ip adres op DHCP,   met gateway  192.168.2.254  neeee dat kan niet dan kan je niet opslaan want de range is niet goed,  dus dan maar via manual,  goed zoeken naar vrij adres, ik heb wel veel adressen in gebruik maar nog genoeg over, dus 192.168.2.108 genomen,  dan slaat deze netjes op maar dan komt Dahua config tool wel netjes met 1 gevonden en dan ook nog eens met het juiste ip adres 192.168.2.108  maar inloggen dat doet hij dan niet meer.   Voorheen heb ik ook al eens van provider gewisseld maar bij Ziggo had ik het modem naar mijn Fritzbox 7590 doorgezet (bridge)  dus 192.168.1 serie  waar hij overigens ook op 108 uit kwam,  daarna ging ik naar Tmobile, werd het ip adres door een Zyxel uitgegeven,  maar ook weer op 192.168.1.108 maar nu heb ik dus box 12 en die staat dus op 192.168.2.254  dus .2 serie en daar wil de camera niet op  aan gaan. 


Herstel,  op de laptop ingesteld op range 192.168.2.254   maar direct op de camera krijg ik wel beeld.  Maar via het lokale netwerk onvindbaar.

 


Mijn vermoeden is dat de camera het probleem is. Wat nou als je deze terugzet naar de fabrieksinstellingen en opnieuw installeert, dan zou het met DHCP moeten gaan werken. Anders heb ik geen idee. 


Ik heb in de meterkast een box 12 staan,  meterkast is aan 3 zijden beton, vooraan een stalen deur en na een klein gangetje weer een deur, dus wifi kan je vergeten,  In de huiskamer staat daarom op een kast ook nog eens een Fritzbox 7590  die dus wifi (en fritzphones) doet.  Verder gaat van daaruit ook nog eens een utp cat 6 naar boven naar de grote rackswitch.  Daar zit ook de Dahua op aangesloten.

Met een laptop utp adapter ingesteld op 192.168.1.1   255 255 255 0   en 192.168.1.1   dan vind je na reset de Dahua op 192.168.1.1.   op DHCP ingesteld.  Dan dus weer Laptop (die overigens dus direct via utp aan de camera hangt dus niet aan de router  (de Wifi adapter zit aan de Fritzbox) Dan weer camera power eraf en erop en ondertussen Laptop op de 2 range ingesteld.  Op mijn Mac geen succes niet in de Box12 vinden.  Op de laptop wel de camera te vinden op 192.168.2.108 

Op de laptop kan ik dus wel de camera vinden,  Op de vaste apparatuur zoals de server met camerasoftware dus niet want er is ook geen ip op de Box12.  

Je zou bijna zeggen dat box 12  de camera niet wil zien.

Vraag is dus of de box 12 vervangen voor een Fritzbox  probeem zou oplossen.

 

 


Hoe staat de fritzbox ingesteld? Router mode? Of bridge / accespoint mode?


Ik kan de optie even niet terugvinden in de Fritzbox maar hij staat zo ingesteld dat het modem van de provider de lakens uitdeelt.  Dus als een soort slaafje.

 


Is het niet een idee om jouw hele netwerk opnieuw in te stellen? En dan alleen de FRITZ!Box te gebruiken? Je kan deze als hoofdrouter gebruiken, dan heb je geen Experia Box meer nodig. In dit topic over de FRITZ!Box lees je er alles over. 


Vervolgens dahua config tool,    ip adres op DHCP,   met gateway  192.168.2.254  neeee dat kan niet dan kan je niet opslaan want de range is niet goed,  ...

Als je het iP adres op DHCP zet dan laat je de gateway en DNS leeg, die worden opgehaald bij de DHCP server.


Is het niet een idee om jouw hele netwerk opnieuw in te stellen? En dan alleen de FRITZ!Box te gebruiken? Je kan deze als hoofdrouter gebruiken, dan heb je geen Experia Box meer nodig. In dit topic over de FRITZ!Box lees je er alles over. 


Dat gaat nu ook gebeuren,  ik heb een 2e Fritzbox bij KPN besteld,  is net binnen.  Ik heb die Dahua camera 2 jaar, en in die tijd ben ik een paar keer van provider overgestapt en hoe je het ook went of keert,  Die camera wil alleen maar in de range van 192.168.1.1 … 254  werken.  Ik heb diverse malen geprobeerd om het adres van de camera aan te passen, en dat gaat niet,  je kan alleen handmatig een ip adres invoeren en.. dat wordt dan ook weer niet door de router geaccepteerd.  Een andere camera had ook gekund maar dan had ik ook weer een andere behuizing voor die camera moeten aanschaffen.  Bovendien betaal je voor een poe ptz zoom camera  toch al veel meer dan 200 euro.  Dan is de 2e Fritzbox gewoon iets gunstiger, zeker al omdat je dan ook een goed mesh netwerk kan maken voor de wifi apparatuur binnen  (buiten moet je altijd met UTP werken want er komt gewoon geen signaal door de buitenmuur heen).


Natuurlijk kan die camera ook in andere subnetten werken.

Kan je dan eens een screenshot plaatsen van de netwerkinstellingen op die Dahua camera?


Kan je dan eens een screenshot plaatsen van de netwerkinstellingen op die Dahua camera?

Nee, op dit moment (nog) niet want ik kan alleen met een PC laptop die direct op de Camera is aangesloten (natuurlijk via een poe adapter) contact krijgen met de camera.  Ik weet niet hoe ik op die laptop  een printscreen kan maken.  Op mijn Mac is dat heel simpel, kan ik zelfs een printscreen maken met een uitsnede.  Maar ik heb geen zin om mijn hele mac naar de omgeving van de camera te verhuizen,  mede ook omdat deze Mac ook voor mijn bedrijf van belang is.


Ik weet niet hoe ik op die laptop  een printscreen kan maken. 

 


Tot zover werkt dat inderdaad maar…  helaas wordt het dan niet opgeslagen, moet ik weer een app hebben om de gegevens van mijn plakboard in te plaatsen.  Op dat moment liet de laptop mij weer even in de steek (leeg)  Daarna ben ik aan de gang gegaan met mijn nieuwe router,  een 2e Fritzbox 7590,  die heb ik in de range gezet van 192.168.1.1   en toen was de camera direct beschikbaar.

Zodra ik de laptop weer heb (is van mijn buurman) heb zal ik de printscreen nog eens posten,  wat ik mij kan herinneren is dat zodra ik kies voor DHCP  alles grijs blijft en de melding er is geen host beschikbaar.  Kies ik manual ip adres,  dan wordt het niet opgeslagen.  Ik heb het nu zo opgelost dat het nieuwe modem/router in de range van de camera zit.  Ik heb van al mijn apparaten het mac adres opgeslagen dus ik kon ook van de apparaten die geen naam lieten zien zo het nieuwe ip adres afleiden.  Daarnaast heb ik ook Fing draaien,  ook best handig.