Skip to main content

Ik heb onlangs de Experiabox vervangen door een Fritzbox7490. Internet en telefonie werken perfect maar live TV levert na aan tiental minuten de bekende foutmelding (STB-400…) op. 

De online monitor in de Fritzbox geeft weer wanneer de IPTV stream verbroken wordt (zie de bruine grafiek in screendump). De Fritzbox system log geeft jammer genoeg geen relevante melding op het moment dat de stream stopt.

Delayed TV kijken werkt gewoon evenals het afkijken van eerdere opnames. Maar dit is dan ook ‘normaal’ internet verkeer (geel in het plaatje), en zoals gezegd werkt internet verder zonder problemen. 

Alles is direct met UTP verbonden zonder switches ertussen, en kabels zijn gecontroleerd. De Arris STB (HW versie VIP2951Z) is bijgewerkt en gereset. De Fritzbox heeft de meest recente firmware en de  internet connectie is ingesteld als ‘KPN glasvezel’.

Wie heeft de tip om dit op te lossen?

 

 

Ik heb ook af en toe last van haperingen op live IPTV, wat vervolgens wel goed gaat na even pauzeren, dus omschakeling van multicast naar individuele stream. Fritzbox 7490.  Ik heb 3 repeaters in mesh, waarvan 1 bedraad. Alle Wifi loopt geforceerd over 5 Ghz met handshakes boven 200 Mbit. Op 1 repeater heb ik op de uitgaande Ethernet-poort een VIP5202 aangesloten. De Wifi-verbinding loopt via de niet-bedrade repeater naar de Fritzbox, dus 1 tussenstap.  Ik had al overal “Optimize Wifi voor IPTV aangezet”. https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7490/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/

Snelheid is het probleem niet gezien de speed testen van ongeveer 70 Mbit. Maar ik zie dat multicast streaming het Wifi kanaal “dicht” zet en de individuele stream een bescheiden stream load oplevert. Bij mij ging het goed nadat ik de Fritzbox opnieuw had opgestart maar de vraag is voor hoe lang.