Skip to main content

Beste Forumleden,

Sinds vandaag stopt  mijn interactieve televisie er ineens mee op beide tv ontvangers.
Ik heb geprobeerd om een plug & play set aan te schaffen en dit werkt (tot vandaag dus) top.

Setting:
Glasvezel → in de WAN port van de Experia box V10
Experia box → Cat 7 → Netwerk switch (standaard instellingen, switch is voor PoE voeding)
Netwerk switch → Cat 7 → Unifi Ac In-wall AP 
1x Unifi Ac In-wall AP → Cat 7→ netwerkswitch voor aansluiting TV ontvanger + audioversterker
1x Unifi Ac in-wall AP → Cat 5 → rechtstreeks aansluiting TV ontvanger
1x Unifi AC in-wall AP alleen gebruik voor wifi ontvangst

Tot gisteren heeft het feilloos gewerkt. Wifi op de experia box uitgezet en op de Unifi 99% ontvangst. Echter vandaag stopt de tv ermee. Bij het opstarten krijg ik 2 seconden beeld, dan hangt deze vast, 2 seconden beeld en dan de melding dat de zender niet beschikbaar is. Wifi werkt wel uitstekend. Bij het resetten van de Experia box krijg ik beeld en kan ik de hele avond tv kijken totdat ik de ontvanger uit zet.
Bij het uitzetten begint het grapje weer opnieuw (op beide ontvangers).

Met KPN gebeld en zij hadden ook de router gereset en gaven aan dat het aan de Experia box kon gaan liggen maar ook dat er ergens interferentie kan plaatsvinden? Ik maak echter geen gebruik van een playstation of dergelijke en doe verder geen spannende dingen. We gebruiken de vaste lijn alleen voor de tv ontvangers, gebruiken wifi op 2 computers en telefoons en hebben alles op Hue. Tot dusver geen spannende dingen.

Ik ben veel topic’s doorgespit maar daar kom ik eigenlijk alleen verhalen tegen met problemen nadat er een extra router achter de Experia box is gehangen, dit is hier niet het geval. 
Alle AP’s staan op DHCP en op de standaard instellingen. 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Vind het vooral vreemd dat het al 3 maanden stabiel draait en nu ineens problemen geeft. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Alvast bedankt voor het reageren.




 

Wat is het merk en type van de switch?

Als je een TV ontvanger rechtstreeks op de Experia Box aansluit, heeft die dan ook last van hetzelfde fenomeen?


Beste WJB,

Het betreft een Linksys LGS308MP  (8-port Smart gigabit PoE+ switch)

Vanmorgen heb ik beide tv’s getest en op beide deed het het goed.
Gisteren had ik contact met iemand van KPN en zij gaf aan dat “het er op lijkt dat het alleen ‘s avonds speelt”. Nu weet ik niet of zij meer informatie had dan ik maar vanmorgen dacht ik daar aan terug toen de tv het wel deed. 

Ik ga vanavond nog even kijken of de tv weer dezelfde kuren geeft, ik kom er nog op terug! 


Het tv verkeer loopt dus via die Unifi Ac In-wall AP's als ik het goed begrijp? Die ondersteunen volgens mij geen igmp snooping. Dat is tegenwoordig vereist voor tv verkeer. Die Linksys switch die je noemt ondersteund het wel.

Knap vervelend natuurlijk. Want je hele netwerkinfrastructuur die je in huis hebt word hiermee overhoop getrokken.


Yes dat klopt! Als dat het zou zijn zou dat inderdaad balen zijn want dan moet ik het hele netwerk weer anders inrichten. 
Wel vreemd dat het 3 maanden goed gewerkt heeft en nu in eens problemen oplevert… 

Ik zal het de komende dagen eens in de gaten houden en anders plaats ik extra switches zodat de tv ervoor komt. Het was een mooie oplossing met de InWalls maar te mooi om waar te zijn dus :-) 


Of je trekt een 2de utp kabel door hetzelfde pijpje als waar de utp kabel naar de Unifi's door loopt. Weet niet of dat da een optie is, maar dan kun je die Unifi's gewoon zo lekker laten zitten. Anders kom je ook nog in de knoop met de PoE.


Helaas geen optie, heb alles met Cat 7 bekabeld dus er is geen ruimte meer voor een 2e kabel.
Heb de vraag nog liggen bij de leverancier waar ik de kastjes heb gekocht dus wellicht komen zij ook nog met wat oplossingen...


Ow is cat 7 dikker dan ofzo?


Cat 7 is inderdaad bijna 2 keer dikker. Alle aders zijn dikker (AWG waardes) en beter afgeschermd (FTP shielded). Voor de komende 5 jaar nog compleet overbodig maar het prijsverschil was zo weinig en aangezien ik een nieuwbouwhuis heb wilde ik voor de eerste 20 jaar gewoon gelijk klaar zijn.

Toevallig gisterenavond gewoon normaal tv ontvangen dus ik hou het in de gaten, mocht het vaker terug komen en ik heb nieuwe tips dan zal ik ze hier delen!

 


Cat7 netwerkkabels zijn even dik als Cat6a netwerkkabels en iets dikker dan Cat5e en Cat6 netwerkkabels.

Het trekken van twee netwerkkabels door een 16mm buis is sowieso al een lastige klus ook als het Cat5e of Cat6 netwerkkabel zijn. Door 19mm buizen is dat een stuk eenvoudiger en lukt het ook wel om twee Cat7 kabels te trekken.


Nou, mijn Cat7 kabel heeft een diameter van 7,4 mm waarbij een gemiddelde Cat5e kabel 5 mm heeft. Dit verschil lijkt zo klein maar geeft zeker in de buizen een hoop problemen. 
Een Cat7 kabel was bij mij al een hels karweitje om ze er doorheen te krijgen aangezien een bouwer helaas soms wat vervelende bochten maakt. 

Zeker omdat je stugge kabel gebruikt bij installatie zie ik het nog niet gebeuren dat er 2 cat7 kabels in een 19 mm buis past, maar dat is mijn beleving en ervaring :-) 
 


Ik zou zulke dikke kabels niet eens willen. Met cat 5e of 6 is 1 gbit haalbaar. En er is niets wat er op wijst dat da in de komende 25 jaar te weinig zal zijn voor een normaal thuisnetwerk.


Klopt ook helemaal, het is waarschijnlijk overbodig. Ik wil alleen meer automatiseren uiteindelijk dus het is meer een investering dan noodzakelijk kwaad :)


Zeker omdat je stugge kabel gebruikt bij installatie zie ik het nog niet gebeuren dat er 2 cat7 kabels in een 19 mm buis past, maar dat is mijn beleving en ervaring :-) 

Mijn ervaring is dat twee stugge shielded Cat6a kabels (net zo dik als Cat7) door een 19mm buis prima te doen is maar dan moeten er niet teveel haakse hoeken in die buis zitten. Door een 16mm buis kan je het sowieso vergeten.


Hoi @GideonS, de tv is nu dus weer normaal. Dat is fijn. Hopelijk blijft dit ook zo en was het stoppen eenmalig. In ieder geval mocht het weer voordoen, dan horen wij dat graag.