Skip to main content
Vraag

IPV6 problemen met Box14

• August 24, 2026
  • 2 reacties
  • 6 keer bekeken

Ik heb sinds kort 4Gbit van KPN (Box 14). De wifi hiervan staat uit want vanuit de Box 14, die in de meterkast hangt, gaat een kabel naar mijn Deco BE68 (10Gbit naar 10Gbit poort). In de woonkamer haal ik zonder problemen ong 1700-2000 Mbit op de wifi en 2.5Gbit via LAN (max wat mijn computer toestaat).

Toch ervaren wij op mobiele apparaten, alsook de Windows laptop problemen met websites die niet goed laden. Vooral afbeeldingen en previews van video’s. Dit geldt ook voor apps als Instagram enz. Aan de snelheid en de netwerk kwaliteit ligt het niet, die is top (downloaden, 4K streamen enz) dus ik kan maar aan 1 ding denken, en dat is problemen met IPV6. Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Heeft iemand een oplossing? Zou het vervangen van de Box 14 met een extra BE68 dit op kunnen lossen? 

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 24, 2026

Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Uiteraard kun je het wel even tijdelijk uitzetten om te kijken of het daarna beter gaat. Dan hoef je niet voor niets iets te doen als dat niet het probleem is.

Je kunt bv ook eens een alternatieve IPv6 DNS gebruiken (eerst bv lokaal op een device). Ik zou sowieso eerst zeker willen weten wat precies de reden van de traagheid is.

Heeft iemand een oplossing? Zou het vervangen van de Box 14 met een extra BE68 dit op kunnen lossen? 

Je zou dan wel eerst goed moeten onderzoeken of de BE68 pppoe aan de WAN kant snel genoeg af kan handelen (en niet de hardware acceleratie dan uitzet).

Overigens kun je dit nu al testen met de hoofd BE68 die je nu al gebruikt. 

Maar groote kans dat de BE68 (is een zwakker model) die 4Gbps niet gaat halen en op 2Gbps blijft steken juist om de PPPoE.

• Auteur
  • Topper
  • August 24, 2026

Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Uiteraard kun je het wel even tijdelijk uitzetten om te kijken of het daarna beter gaat. Dan hoef je niet voor niets iets te doen als dat niet het probleem is.

Je kunt bv ook eens een alternatieve IPv6 DNS gebruiken (eerst bv lokaal op een device). Ik zou sowieso eerst zeker willen weten wat precies de reden van de traagheid is.

Je zou dan wel eerst goed moeten onderzoeken of de BE68 pppoe aan de WAN kant snel genoeg af kan handelen (en niet de hardware acceleratie dan uitzet).

Overigens kun je dit nu al testen met de hoofd BE68 die je nu al gebruikt. 

Maar groote kans dat de BE68 (is een zwakker model) die 4Gbps niet gaat halen en op 2Gbps blijft steken juist om de PPPoE.

Dank voor de reactie! De BE68 heeft een 10Gbit aansluiting. Nu hangt die via een 12 meter cat6 aan de 10Gbit aansluiting van de Box 14. Volgens de Deco app zijn de DL en UL die de hoofd Deco (eerste unit) ontvangt vanuit de Box 14 iets meer dan 4Gbit. Vanaf daar gaat er een cat kabel naar de mini PC. Die haalt de max 2.5Ghz die de 2.5Ghz ethernet poort aan kan. Wifi devices halen ook rond de 1500-2000Mbit. 

Puur uit interesse (en ter leer gezien dit niet echt mijn expertise is) waarom zou de 4Gbit niet behaald worden als ik de BE68 direct aansluit op de ONT? Als ik er ene BE85 tussen zet (de Box 14 vervang met een BE85 unit en die via 10Gbit met de BE68 verbonden), zou dit het oplossen? 
Â