Skip to main content
Vraag

IPV6 problemen met Box14

• August 24, 2026
  • 8 reacties
  • 42 keer bekeken

Ik heb sinds kort 4Gbit van KPN (Box 14). De wifi hiervan staat uit want vanuit de Box 14, die in de meterkast hangt, gaat een kabel naar mijn Deco BE68 (10Gbit naar 10Gbit poort). In de woonkamer haal ik zonder problemen ong 1700-2000 Mbit op de wifi en 2.5Gbit via LAN (max wat mijn computer toestaat).

Toch ervaren wij op mobiele apparaten, alsook de Windows laptop problemen met websites die niet goed laden. Vooral afbeeldingen en previews van video’s. Dit geldt ook voor apps als Instagram enz. Aan de snelheid en de netwerk kwaliteit ligt het niet, die is top (downloaden, 4K streamen enz) dus ik kan maar aan 1 ding denken, en dat is problemen met IPV6. Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Heeft iemand een oplossing? Zou het vervangen van de Box 14 met een extra BE68 dit op kunnen lossen? 

8 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 24, 2026

Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Uiteraard kun je het wel even tijdelijk uitzetten om te kijken of het daarna beter gaat. Dan hoef je niet voor niets iets te doen als dat niet het probleem is.

Je kunt bv ook eens een alternatieve IPv6 DNS gebruiken (eerst bv lokaal op een device). Ik zou sowieso eerst zeker willen weten wat precies de reden van de traagheid is.

Heeft iemand een oplossing? Zou het vervangen van de Box 14 met een extra BE68 dit op kunnen lossen? 

Je zou dan wel eerst goed moeten onderzoeken of de BE68 pppoe aan de WAN kant snel genoeg af kan handelen (en niet de hardware acceleratie dan uitzet).

Overigens kun je dit nu al testen met de hoofd BE68 die je nu al gebruikt. 

Maar groote kans dat de BE68 (is een zwakker model) die 4Gbps niet gaat halen en op 2Gbps blijft steken juist om de PPPoE.

• Auteur
  • Topper
  • August 24, 2026

Ik heb dit in mijn vorige woning ook gehad. Helaas is IPV6 uitzetten geen optie gezien we meerdere Matter apparaten hebben (naast Zigbee) en ik tevens veel via Geforce Now game. 

Uiteraard kun je het wel even tijdelijk uitzetten om te kijken of het daarna beter gaat. Dan hoef je niet voor niets iets te doen als dat niet het probleem is.

Je kunt bv ook eens een alternatieve IPv6 DNS gebruiken (eerst bv lokaal op een device). Ik zou sowieso eerst zeker willen weten wat precies de reden van de traagheid is.

Je zou dan wel eerst goed moeten onderzoeken of de BE68 pppoe aan de WAN kant snel genoeg af kan handelen (en niet de hardware acceleratie dan uitzet).

Overigens kun je dit nu al testen met de hoofd BE68 die je nu al gebruikt. 

Maar groote kans dat de BE68 (is een zwakker model) die 4Gbps niet gaat halen en op 2Gbps blijft steken juist om de PPPoE.

Dank voor de reactie! De BE68 heeft een 10Gbit aansluiting. Nu hangt die via een 12 meter cat6 aan de 10Gbit aansluiting van de Box 14. Volgens de Deco app zijn de DL en UL die de hoofd Deco (eerste unit) ontvangt vanuit de Box 14 iets meer dan 4Gbit. Vanaf daar gaat er een cat kabel naar de mini PC. Die haalt de max 2.5Ghz die de 2.5Ghz ethernet poort aan kan. Wifi devices halen ook rond de 1500-2000Mbit. 

Puur uit interesse (en ter leer gezien dit niet echt mijn expertise is) waarom zou de 4Gbit niet behaald worden als ik de BE68 direct aansluit op de ONT? Als ik er ene BE85 tussen zet (de Box 14 vervang met een BE85 unit en die via 10Gbit met de BE68 verbonden), zou dit het oplossen? 

rvk01
Slimmerik
  • August 24, 2026

De BE68 heeft een 10Gbit aansluiting. Nu hangt die via een 12 meter cat6 aan de 10Gbit aansluiting van de Box 14.

De poort zelf is het probleem niet. Het probleem is de PPPoE die gedaan moet worden met het verkeer van die WAN poort. Dat is het nadeel bij KPN. Als er alleen DHCP op de WAN poort zou zitten (zoals bij een aantal andere providers) is er geen probleem. Op moment dat PPPoE gedaan moet worden, is het maar de vraag of de CPU sterk genoeg is om dat met die snelheid af te handelen.

Als ik er ene BE85 tussen zet (de Box 14 vervang met een BE85 unit en die via 10Gbit met de BE68 verbonden), zou dit het oplossen? 

Ja, die BE85 is een stuk sterker.

Ik heb verder zelf geen hands-on ervaring met die multigig snelheden aan de WAN kant. Maar daarom zei ik ook dat je zelf kunt kijken hoe ver de BE68 komt op de directe lijn. Gewoon router mode inschakelen, PPPoE aanzetten (internet/internet) en VLAN 4 en dan die snelheidstest doen.

Ps. Ik neem aan dat je geen TV hebt? Anders komen er ook nog wat andere dingen bij kijken. Zoals dat er voor TV een andere VLAN gebruikt wordt en je dan wel de Box 14 nodig hebt. Vandaar dat ik me afvraag wat nu de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is. 

Hier is overigens een topic over de BE85.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 24, 2026

Matter werkt ook met IPv6 lokaal. Je kan b.v. IPv6 in Box 14 deactiveren en de Deco achter de Box 14 met geactiveerde IPv6. Als je vanaf buiten jouw Matter wil bereiken, moet je via IPv4 en port forwarding doen. Juist voor Geforce Now games is raadzaam IPv6 te deactiveren.

Puur uit interesse (en ter leer gezien dit niet echt mijn expertise is) waarom zou de 4Gbit niet behaald worden als ik de BE68 direct aansluit op de ONT? Als ik er ene BE85 tussen zet (de Box 14 vervang met een BE85 unit en die via 10Gbit met de BE68 verbonden), zou dit het oplossen? 

PPPoE is single-thread, wegens moeilijke timing is heel ingewikkeld de lasten op meerdere CPU kernen te verdelen. Je heeft hardware offloading nodig (de Box 14 heeft waarschijnlijk) of toegang tot Linux shell om smart queues te activeren. Zonder hardware offloading of smart queues werkt bij PPPoE alleen 1 CPU kern, bij BE68 1.8Ghz dus heel zwaak. De BE85 heeft 2.2Ghz CPU,  zou werken als je hardware offloading of smart queues weet te activeren. Maar Deco's hebben geen toegang tot CLI, dus je moet wachten tot TP-Link deze features in firmware inbouwt. De UniFi Cloud Gateway Fiber heeft precies dezelfde CPU en kan wel 4Gbit/s halen met geactiveerde smart queues.

• Auteur
  • Topper
  • August 25, 2026

Matter werkt ook met IPv6 lokaal. Je kan b.v. IPv6 in Box 14 deactiveren en de Deco achter de Box 14 met geactiveerde IPv6. Als je vanaf buiten jouw Matter wil bereiken, moet je via IPv4 en port forwarding doen. Juist voor Geforce Now games is raadzaam IPv6 te deactiveren.

PPPoE is single-thread, wegens moeilijke timing is heel ingewikkeld de lasten op meerdere CPU kernen te verdelen. Je heeft hardware offloading nodig (de Box 14 heeft waarschijnlijk) of toegang tot Linux shell om smart queues te activeren. Zonder hardware offloading of smart queues werkt bij PPPoE alleen 1 CPU kern, bij BE68 1.8Ghz dus heel zwaak. De BE85 heeft 2.2Ghz CPU,  zou werken als je hardware offloading of smart queues weet te activeren. Maar Deco's hebben geen toegang tot CLI, dus je moet wachten tot TP-Link deze features in firmware inbouwt. De UniFi Cloud Gateway Fiber heeft precies dezelfde CPU en kan wel 4Gbit/s halen met geactiveerde smart queues.

Dank! Wat zijn dan precies de nadelen van IPV6 uit te schakelen? De Matter devices die ik heb zijn Alpstuga sensoren. De rest is Zigbee via de M3 Aqara  Hub. Die hangt gewoon onder Google Home via Works With Google. Ga ervan uit dat dit niks met Matter te maken heeft en dat ik o.a. de lampen kan blijven bedienen als ik niet thuis ben?

rvk01
Slimmerik
  • August 25, 2026

Aan de snelheid en de netwerk kwaliteit ligt het niet, die is top (downloaden, 4K streamen enz) dus ik kan maar aan 1 ding denken, en dat is problemen met IPV6. 

Zouden we voor dit probleem niet gewoon eerst even stap voor stap gaan? Misschien is het probleem wel helemaal niet IPv6.

En als het wel IPv6 schijnt te zijn, kunnen we daarna altijd nog even kijken of we dit niet anders op kunnen lossen.

Zet gewoon IPv6 heel even uit in de router. Kwestie van schuifje omzetten en router te starten.

• Auteur
  • Topper
  • August 25, 2026

Aan de snelheid en de netwerk kwaliteit ligt het niet, die is top (downloaden, 4K streamen enz) dus ik kan maar aan 1 ding denken, en dat is problemen met IPV6. 

Zouden we voor dit probleem niet gewoon eerst even stap voor stap gaan? Misschien is het probleem wel helemaal niet IPv6.

En als het wel IPv6 schijnt te zijn, kunnen we daarna altijd nog even kijken of we dit niet anders op kunnen lossen.

Zet gewoon IPv6 heel even uit in de router. Kwestie van schuifje omzetten en router te starten.

Ga ik zeker doen. In dit geval kan ik het beste mijn TP link en andere devices even uitzetten, toch, en na IPV6 te hebben uitgezet weer aanzetten? Of is dat niet nodig? 

rvk01
Slimmerik
  • August 25, 2026

Ga ik zeker doen. In dit geval kan ik het beste mijn TP link en andere devices even uitzetten, toch, en na IPV6 te hebben uitgezet weer aanzetten? Of is dat niet nodig? 

Zou ik inderdaad zo doen. Dan weet je zeker dat alle apparaten geen IPv6 meer uitgedeeld hebben gekregen. Als je probleem dan nog hetzelfde is, was het in ieder geval niet de IPv6. Is het probleem wel weg, dan kun je het wel weer aanzetten maar zou naar de echte oorzaak gezocht kunnen worden. Permanent uitzetten van IPv6 kan natuurlijk wel maar is geen oplossing voor de lange termijn.

Â