Skip to main content

Heeft iemand een lijst van routers die geschikt zijn voor op het KPN glasvezel netwerk (hoeft niet perse een router te zijn met glasvezel). Het liefst zonder WiFi.

Bij voorbaat dank.

Hallo @BolleJan op de KPN website staat een heleboel informatie.

Eigen modem instellen en gebruiken (kpn.com)

Daar vind je de eisen waar je eigen modem minimaal aan moet voldoen.

De keuze welk modem is verder aan jou.

O ja, dit staat ook nog op de bovengenoemde pagina :wink:

Dit moet je weten voordat je een eigen modem koopt

Let op: het instellen van een modem is best ingewikkeld. Snap je niet wat op deze pagina staat? Dan raden we je aan om je eerst in dit onderwerp te verdiepen. Stel jouw vragen op ons forum.


Goede vraag stelt @BolleJan. Zit ik zelf ook al een poosje aan te denken. Een mooi overzichtje / tabelletje met alle geschikte routers en dan per router aangegeven of het moeilijk is om het aan de praat te krijgen (installatie scripts enzo) of juist heel makkelijk, zoals bij de Fritzbox. Dat zou best heel handig zijn ja.


Lees anders ook eens het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Onderaan in het openingsbericht van dat topic vind je een lijstje van routers waarmee het mogelijk is om IPTV van KPN te ontvangen. Als je geen IPTV van KPN afneemt dan zijn er veel meer routers geschikt.


Naast het bestaande lijstje van geschikte routers, elk moment tussen naar ik verwacht NU en pakweg twee weken (?) nog een extra merk / type router om aan te vullen voor het KPN netwerk.
(Testfase is afgerond, een update wordt gecombineerd met andere bug-fixes op ander gebied).

Routers van het merk “Synology” - alle modellen die zij voeren. (Al eerder aangekondigd).

Aanvankelijk eind december 2020 reeds met een officiële update met aangepaste IPTV profielen.
Maar naar bleek in die update belangrijke programma code te zijn “vergeten” in te sluiten.
Dus die werkte toen niet.

Inmiddels zijn alle router modellen van Synology alsnog uitvoerig uitgetest met alle combinaties die in hun menu mogelijk zijn, ten aanzien van een extra 2e “vaste” internetverbinding + nog een 3e verbinding via bijv. een  "tethered” mobiele internetverbinding. (Dus 3 internetverbindingen).
En dat nog eens gecombineerd met zowel VPN Client voor het hele netwerk en/of VPN server.
Werkt in al die combinaties.
(Tenzij je de verbinding met het "KPN” netwerk verbreekt voor wat betreft services t.a.v. IPTV).

In het vooruitzicht van die update.  Zie uitgebreide info + handleiding om het in te stellen:

https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/


Goedemiddag allen,

Dank jullie wel voor de reacties.

Voor zo als ik het nu zie is de keuze al reuze ;)

Draytek (vanwege goede resultaten meer dan 10 jaar geleden) en Ubiquiti (vanwege meldingen op het forum en vrienden met ervaring) hebben voorlopig de voorkeur.

Groet, Jan

 


Hoi,

In mijn zoektocht naar een goeie geschikte router i.p.v. experiabox voor gebruik glasvezelaansluiting had ik de Synology RT6600AX gevonden, ik wilde hierover iets meer weten, maar ik zag een paar items hierboven het volgende staan:

Glasvezel (TFT) - Synology RT6600ax - met „IPTV routed mode“ ondersteuning - handleiding zie: https://tinyurl.com/2p8p7bvu  en dat er nog veel meer info is.

Maar ik denk dat ik aan het einde van mijn zoektocht ben gekomen. Er zullen waarschijnlijk altijd betere zijn, maar op een gegeven moment, moet je kunnen zeggen ja, dit is em. Ook qua prijs, valt ie best mee, in ieder geval t.o.v. Netgear Nighthawk is deze een stuk goedkoper. Iederéén die hier stukjes over hebben geschreven, bedankt hiervoor, ik ben heel wat wijzer geworden. Dit is nu echt het voordeel van een forum.

Bedankt


Hallo,

Ik ben nog steeds zoekende, nu vond ik dit:

KPN Box 12: het modem met nog betere wifi.

Is dit echt een modem, waaraan je bij wijze van spreken elke router zou moeten kunnen aansluiten. Of is het gewoon een router. Ik had zelf een asus router, die d.m.v. scripts geschikt is gemaakt voor tv doorgifte van kpn en ik heb mijzelf een synology gekocht, die geschikt zou moeten zijn voor het kpn netwerk, maar zodra ik de kabel vanuit het glasvezelkastje aansluit op de betreffende router, wordt alles eruit gegooid, ik heb al van alles geprobeerd, maar ik stop er even een tijdje mee. Dus vandaar mijn vraag is het een echt modem.


Is dit echt een modem, waaraan je bij wijze van spreken elke router zou moeten kunnen aansluiten.

Neen, het is eigenlijk gewoon een router, de NT(U) of mediaconverter is het (glasvezel)modem.


De V12 is een (modem)router waarbij het modem gedeelte alleen gebruikt wordt bij VDSL verbindingen immers bij glasvezelverbindingen wordt er geen modem gebruikt.

Je moet jouw router wel een pppoe verbinding op vlan 6 laten maken.

 

Wellicht interessant voor jou:

 


...en ik heb mijzelf een synology gekocht, die geschikt zou moeten zijn voor het kpn netwerk, maar zodra ik de kabel vanuit het glasvezelkastje aansluit op de betreffende router, wordt alles eruit gegooid,

Waarom loop je de reactie met enkele simpele aanwijzingen niet na, wat ik in het andere onderwerp heb beschreven, om een Synology router in te stellen voor het KPN netwerk?


Hoi, Babylonia.

Sinds ik de rt6600 in huis kreeg, ben ik tot nu toe bijna elke dag aan het uitproberen hoe ik die rt6600 kan verbinden met het kpn glasvezelnetwerk, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik heb al jouw adviezen doorgelezen, uitgeprobeerd en steeds weer opnieuw. Ook heb ik de handleiding van synology dsm goed doorgelezen. Draadloos heb ik het met behulp van jouw uitleg aan de praat gekregen, maar zodra ik dus de kabel aansluit vanuit het glasvezelkastje aan de rt6600 stopt meteen alles, ik kan niets meer doen en kan dus weer van voren af aan beginnen. Wat ben ik vergeten, volgens jou doet ie het bij jouw wel, dan moet het bij mij toch ook goed gaan, alleen mijn kennis van dit soort klusjes is niet zo hoog,  wordt wel steeds beter, maar toch zie ik iets over het hoofd. Ik heb jouw uitleg steeds weer gelezen, maar ik kan de fout van mijzelf niet vinden. Ik weet dat ik na verloop van tijd opeens dat lichtje zie branden, maar helaas tot nu toe nog niet, ik kom er op den duur wel uit. En nogmaals zonder jouw uitgebreide uitleg was mij helemaal niets gelukt, maar ik heb geduld. Ik ga weer verder.

Bedankt, Camthelion (Harrie)


@Harrie Huizer 
Omdat ik het toch een vreemde gewaarwording vind, dat eigenlijk met enkele instellingen je toch geen internetverbinding krijgt.  Heb ikzelf nu opnieuw een test gedaan, maar met een Synology MR2200ac model. (Voor test doeleinden heb ik hier verschillende Synology router modellen liggen).

Volledige fabrieksreset uitgevoerd en van begin af aan alles doorlopen via de  DS router app.
met de aanwijzingen zoals ik ze zelf in < DIT onderwerp > op het Synology forum heb beschreven.

En “verdomd” - na afronding wordt nu inderdaad géén internetconnectie opgebouwd. Ook niet na herstart van de router, en inlog via mijn laptop, en nog wat zaken doorgenomen te hebben.
Ook  niet een “enkele” internetverbinding (PPPoE en VLAN 6) zonder IPTV.
Heel vervelend.

Het lijkt erop dat er met de laatste update   SRM 1.3.1-9346  update 5   er een nieuw bug is ingebracht. (Of misschien wel bij de eerdere  update 4  versie ??).

Wat zich niet laat gelden bij een “gewone” update vanuit een bestaande set-up.
(Heb hier een RT6600ax met die laatste update gewoon draaiend achter KPN glasvezel).
Maar kennelijk wel problemen met een volledige nieuwe set-up vanuit fabrieksinstellingen.
(“Testen” bij eerdere firmware versies met volledige fabrieksreset waren er nog geen problemen).

Ga de test ook nog eens uitvoeren met een (2e) RT2600ac model.

Dat wordt dan een ticket bij Synology Support.
Omdat ikzelf daar eerder meer intensiever mee bezig was (heb nu wat meer andere bezigheden),
wil ik dit bij Synology nu toch wel in gaan brengen.

Ik zal je via persoonlijk bericht een reactie sturen met mijn telefoonnummer, dan kunnen we daar eerst eens een babbeltje over hebben, en kijken hoe we dit verder uitwerken.
Tot zover even.


Ga de test ook nog eens uitvoeren met een (2e) RT2600ac model.


Inmiddels een test gedaan met een (2e) Synology RT2600ac model,
vergelijkbaar zoals in mijn vorige reactie hierboven met een MR2200ac.

      Volledige fabrieksreset uitgevoerd en van begin af aan alles doorlopen via de  DS router app.
      met de aanwijzingen zoals ik ze zelf in < DIT onderwerp > op het Synology forum heb beschreven.


In dit geval geen enkel probleem.  Na afronding direct internetconnectie.
En IPTV functioneert ook.

Daarna de MR2200ac nog eens opnieuw gereset. Die blijft echter dezelfde problemen geven.
Het "lijkt” vooralsnog alleen een router probleem met de MR2200ac ??
Maar die wordt doorgaans alleen als extra mesh WiFi punt gebruikt, niet als “hoofd router”.
(Vandaar dat ik nog van niemand daarover een probleemmelding heb gekregen).

Van de week met @Harrie Huizer dan toch maar eens contact via PB of we diens RT6600ax router (evt. met een volledige reset), alsnog op vergelijkbare wijze aan de praat krijgen zoals de RT2600ac.