tl;dr → Mijn concrete vraag = Is het mogelijk om op mijn telefoon (mobiele netwerk/4g - dus niet bij Wifi) de instellingen van de DNS server(s) te wijzigen, hetzij door mij zelf, hetzij door (en bij) de KPN op verzoek?
Ik zou het dus graag zien dat iedere keer dat mijn telefoon zich op jullie netwerk aanmeldt, dat ik dan via DHCP (of ik geloof dat 4g werkt met Protocol Configuration Options) -al- mijn internetverkeer (VPN uitgezonderd) loopt via een DNS server als 1.1.1.3 ipv via de KPN DNS servers.
Ik zit (helaas nog) op Android (8 en niet te upgraden ivm rugged foon) en met zoeken op internet kom je dan op apps uit (there's an app for that! - jeeeejj). Maar die hebben allemaal een nadeel. Ze starten bijvoorbeeld zelf een VPN en die kun je dan met een paar klikken weer uitzetten, of alles werkt zoals je zou willen, maar voor die ene optie om het 100pct te laten werken moet je een 10tje per maand betalen - zucht.
In het geval van het verwachte antwoord (..) zou ik nog willen vragen of er iemand weet of er providers zijn voor mobiel internet waarbij dit wel mogelijk is.
Ook: zijn er anderen die dit probleem herkennen en die andere/betere oplossingen hebben?
Achtergrond → Ik wil zoveel mogelijk barrieres instellen (voor mezelf) om verscheidene slechte gewoonten te verminderen. Als je een beetje kennis/ervaring hebt met internet, weet je dat in principe bijna alles mogelijk is, maar dat betekent (in mijn wereld iig) nog niet dat het altijd gewenst is om even gemakkelijk bij al die verschillende mogelijkheden te komen. Iedereen is menselijk en gevoelig voor beinvloeding/verslaving etc. (dat weten alle big tech bedrijven maar al te goed) maar voor de iets meer impulsieve en verslavingsgevoelige mensen kan dit echt snel een probleem worden..
In mijn persoonlijke ervaring is het in 99pct van de gevallen genoeg om impulsieve acties tegen te gaan als er meerdere, moeilijke/tijdsrovende barrieres worden opgebracht. Op mijn thuisnetwerk heb ik bijvoorbeeld op een 2e router een VPN tunnel ingesteld met de door mij gewenste DNS servers en heb ik de secure passwords van m'n router admin niet in m'n password manager staan, maar ergens op m'n desktop achter een tijdslot..
Tsja, het wordt je niet bepaald makkelijk gemaakt zeg maar ;)
Anyway.. het instellen van DNS servers is in veel meer gevallen dan dat van mij een makkelijke en goeie optie om zo'n barriere te creeren en ik ben ervan overtuigd dat het aanbieden van deze optie veel mensen zou kunnen helpen.
Het zou zo fijn zijn als de KPN veel mensen zou willen helpen!
Grts,
Ed