Skip to main content

Mijn internetverbinding loopt via mijn Draytek Vigor 2927. 

Het instellen daarvan was niet al te ingewikkeld via Vtag 6. 

Voor Routed IPTV heeft Draytek een handleiding geschreven, waar zelfs KPN als voorbeeld wordt gebruikt: 

Draytek Routed IPTV instructie

Als ik de XperiaBox 12 aansluit, werkt het prima. Het signaal loopt door twee switches. In mijn beleving betekent dit dat IGPM snooping wordt ondersteund in mijn keten van de Xperia naar het kpn tv-kastje (of heeft iemand een ander idee?). 

Ik wil echt graag de Draytek 2927 gebruiken, ik heb daar al mijn ip adressen toegewezen bijvoorbeeld. 

De instructie van Draytek is vrij duidelijk. Ik krijg een ipadres toegewezen en als het kpn-kastje opstart zie ik rx en tx data oplopen bij Vlan7 (die heb ik gekozen). Toch stopt bij 85% laden en krijg ik foutmelding 563 (even uit mijn hoofd). 

Als ik de XperiaBox gebruik en vervolgens terwijl ik een zender kijk, de Draytek er weer tussen zet, krijg ik na het opstarten inderdaad weer beeld. Ik kan van kanaal wisselen zonder problemen maar ‘ informatie ontbreekt’ is de melding. TVgids werkt niet, en zenderinfo is er niet anders dan het logo. Als ik het TV-kastje dan opnieuw opstart, blijft hij weer bij 85% ‘ hangen ‘. 

Ikzelf denk dat de Vlan wel werkt (ik zou anders de Rx en Tx data niet zien oplopen en geen ipadres hebben, lijkt me) maar toch is er een instelling die nog niet goed staat. 

Ik kan contact zoeken met Draytek maar misschien heeft een van jullie misschien een idee waar ik naar zou kunnen kijken? Of heeft iemand eenzelfde router en wil hij/zij de configuratie met me delen? 

Tot slot: officieel kan ik van 16 maart kijken maar heb het abonnementsnummer vandaag al van klantenservice gekregen. Ik neem aan dat we de oorzaak niet hier moeten zoeken… ? 

Dank voor de moeite alvast. 

 

Kan jij eens kijken wat op de 2132 als priority ingesteld staat bij VLAN instellingen voor IPTV?

Ik zou verwachten dat de priority minimaal op 5 zou staan.


Ze staan in beide routers (2132 en 2927) op 0 dat is ook de default en wordt ook zo beschreven in het installatie PDF-je van Draytek voor routed IPTV. Heb er niet aangezeten.

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0-1.pdf

Wat doet die prioriteits instelling?


Met de meest recente firmware voor de Vigor2927(versie 4.4.2.3) te downloaden op www.draytek.nl/firmware werkt IPTV perfect.

Overigens had ik in het begin ook problemen met het ophalen/updaten van de IPTV software, maar dit is opgelost door de IP range van KPN in de IGMP Block table te unblocken. Dit heeft DrayTek ook in de handleiding staan op pagina 10 (https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf).

 

 


Draai sinds 15 maart op beta 4.4.3-RC3 (2927AX) naar volle tevredenheid met routed KPN TV.

Reden van de beta was dat daar ook Wireguard VPN in is opgenomen. Heb dat de maand April in Vietnam gebruikt, het werkt zeer stabiel, binnen één tel verbinding met nederland.   (jaja 10.000km binne een tel) 


Heb sinds 3 weken een 2927AX (kom van een 2132 in routed mode, 5 jaar gebruikt)

Geen problemen met TV kijken en terug kijken. Als firmware gebruik ik 4.4.3_RC3 is een Beta met daarin wireguard, werkt super stabiel. 

Enige minpuntje, de 2132 bediende een ubiquiti switch waar de IPTV kastjes achter hingen.

Als ik dit ook met de 2927 doe dan hangen of haperen de kastjes na een reboot van de 2927. (moest ze dan eerst van de spanning halen en opnieuw aansluiten, voordat ze het weer deden) Dat gebeurde niet bij de 2132. Op verzoek van draytek heb ik ze nu aan de 2927 gehangen. Nu kan ik wel rebooten zonder dat de IPTV kastjes hangen/haperen na de reboot. 

 

Er is echter wel één ding anders als dat ik in de 2132 zag.

Op onderstaande plaatje staat bij IP in groen 10.215.0.xxx (xxx is mijn ip adres, is weggehaald.)

Echter bij GW IP staat 0.0.0.0. 

Bij de 2132 staat daar dan 10.215.0.1 en niet 0.0.0.0 zoals bij de 2927

Draytek gaf aan dat KPN dat niet meer mee stuurde, dat is larie kolder want als ik de 2132 aansluit dan wordt het wel ingevuld.

Wat dit voor gevolgen kan hebben weet ik (nog) niet.

Hieronder mijn instellingen, gebruik een 1Gb/1Gb verbinding met KPN. met speedtest +/- 940Mb up and down, is de max!.

 

Ik heb ook met mijn Vigor2927 gewoon 0.0.0.0 als gateway IP. Dit lijkt mij overigens ook niet helemaal DrayTek gerelateerd, want ik heb het bij andere merk routers ook gezien. Maargoed.. wat maakt een gateway voor IPTV nu nog uit… niets dus.


Klopt Gateway maakt niet uit, snap ik nu ook na naspeur werk en lezen. 
 

realiseer mij nu wel nav jou opfrisser over de ‘IGMP blocking table’ die wel was ingesteld op de draytek, dat dat mogelijk ook in de switch nog moet gebeuren…. Ga daar nog eens naar kijken