Skip to main content
Antwoord

Kan iemand de fout in de configuratie van mijn thuisnetwerk zien? Krijg het niet aan de praat

• September 28, 2025
  • 18 reacties
  • 178 keer bekeken

Case,
Kan iemand verklaren wat aan onderstaan FOUT is, het werkt namelijk niet?
Bvd
-------

Modem V12
Wan naar glas
Lan (192.168.2.0)
P1 --> SW1-P8
P2 --> Asus1 - Wan poort
-------
SW1,SW2, SW3 Netgears GS308EV4

SW1,2,3 Vlan4 Snooping met gateway, Block Unknow Multcast Address, Validate IGMPv3 IP header, IGMP Snopping Static Router Port p8
-------

SW1
Vlan1 - Default
Vlan2 - Lan Asus 192.168.1.0 met DHCP (Asus1)
SW1-P8,7,6,        T1,2,4, pvid 1 (van modem)
SW1-P7 --> SW2-P8, T1.2.4, pvid 1
SW1-P6 --> SW3-P8, T1.2.4, pvid 1
SW1-P5-P2 --> Asus1 - Lan-Asus (192.168.1.0)
SW1-P1 Default Untagged
-------
SW2
Vlan1 - Default
SW2-P8, T1,2,4, pvid 1  Van SW1-P8
SW2-P7, T1,4, pvid 4        Lan-KPN  -TV-box (WERKT NIET)
SW2-P6-P2, T1,2, pvid 2        Lan-Asus1-netwerk (Lan wel maar IP radio NIET)
SW2-P1 Default Untagged
-------
SW3 (nog niet getest)
Vlan1 - Default
SW3-P8, T1,2,4, pvid 1 Van SW1-P7
SW3-P7, T1,4, pvid 4          Lan-KPN  -TV-box
SW3-P6-P2, T1,2, pvid 2     Lan-Asus1-netwerk
SW3-P1 Default Untagged

Beste antwoord door Lasso

Hi, ik heb het even opgegeven voor nu. Gisteren de modem verwijderd. Opzich ging dit wel werken zij het met een plat netwerk, ik had wel alles ingesteld maar verkeer bleek uiteindelijk via het default "vlan " te gaan. Ik kon snel zappen alleen duurde het 5 seconde. Voor er beeld kwam. Mij router kan blijkbaar niet igmp omgaan. Maar 3 dagen wel even genoeg. Nu toch maar wifi voor iptv. Daar werkt mijn ipradio ook mee dit in tegenstelling to de kabel. Mogelijk tot later.

Allen bedankt. Grt.Leo

18 reacties

• September 28, 2025

Je kunt geen vlans gebruiken achter een KPN Box. Dus reset die switch naar fabrieksinstellingen en vergeet vlans. Daar heb je een andere router voor nodig.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 28, 2025

Hoi,

Ik heb het vermoeden dat jij VLAN tagged aan bied.
Dit moet unttagged zijn als ik het goed begrepen heb.

----

SW1 Configuratie (Hoofdswitch)

VLAN Membership:
Poort 1: VLAN1 Untagged, PVID 1 (Default clients)
Poort 2: VLAN2 Untagged, VLAN1 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 2 (Asus LAN)
Poort 3: VLAN2 Untagged, VLAN1 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 2 (Asus LAN)
Poort 4: VLAN2 Untagged, VLAN1 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 2 (Asus LAN)
Poort 5: VLAN2 Untagged, VLAN1 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 2 (Asus LAN)
Poort 6: VLAN1 Tagged, VLAN2 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 1 (Trunk naar SW3-P8)
Poort 7: VLAN1 Tagged, VLAN2 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 1 (Trunk naar SW2-P8)
Poort 8: VLAN1 Tagged, VLAN2 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 1 (Trunk naar Modem P1)

SW2 Configuratie
VLAN Membership:
Poort 2: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 3: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 4: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 5: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 6: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 7: VLAN4 Untagged, PVID 4 (TV-box - BELANGRIJK: Untagged)
Poort 8: VLAN1 Tagged, VLAN2 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 1 (Trunk naar SW1-P7)

SW3 Configuratie
VLAN Membership:
Poort 2: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 3: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 4: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 5: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 6: VLAN2 Untagged, PVID 2 (LAN client)
Poort 7: VLAN4 Untagged, PVID 4 (TV-box - BELANGRIJK: Untagged)
Poort 8: VLAN1 Tagged, VLAN2 Tagged, VLAN4 Tagged, PVID 1 (Trunk naar SW1-P6)

IGMP Snooping op alle switches:

• IGMP Snooping: Enable

• VLAN Aware: Enable

• Block Unknown Multicast: Enable

• Validate IGMPv3: Enable

• Static Router Port: Poort 8 Enabled

Verbindingen:

SW1-P8 → Modem P1
SW1-P7 → SW2-P8
SW1-P6 → SW3-P8
SW1-P2 → Asus LAN
TV-boxen → SW2-P7 & SW3-P7

Dit kan alleen als je bijvoorbeeld een andere router hebt.

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

hi fixnix Helper, Dank voor je reactie.

jammer dat mijn Asus niet met Tagged overweg kan daarom untagged verkeer van sw1 naar de Asus.

Grt.

Leo

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Hi Marlon92,

Ook dank voor je reactie. Maar bij een scheiding moet ik mijn netwerk opgeven dat was juist niet de bedoeling. Daarnaast ben ik best nieuwsgierg hoe het nu zit. Ik zelf heb ik het verleden beste wat met professionale netwerken gewerkt. Dus op dit moment mis wat. In het verleden bleek er zelf verschil te zitten in de netgeare managed switche 5 en 8 poorts

GRt,

Leo

• September 28, 2025

SW betekent op dit forum doorgaans SuperWiFi. En zo heb ik jouw post ook gelezen. Maar is begin nu te denken dat je er "switch" mee bedoeld. Klopt dat?

Wat is je doel hiermee? Wat wil je bereiken? 

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Hi Marlon92,

SW is inderdaad in deze switch.  vanuit de meterkast gebruik maken van 3 kabels, die er al liggen, 1 voor de woonkamer, tv box, (ip radio, SmartTV en Computer, LAN Asus), Werkkamer/slaapkamer,.TV box, diverse computers en SmartTV, 1 kabel voor de schuur/launch TV box 3, computer en adio.

Ik alleen de TV boxen op de modem V12 maar de rest van mijn netwerk gescheiden houden totaal iets van 40 devices inclusief huis automatisering.

Dat is zo beetje het verhaal.

Grt,

Leo

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Hi fixnix.

Config aangepast, maar helaas.

Maar dank.

Grt.

Leo

• September 28, 2025

Maar heb je dan 1 switch? Of 3 switchen? Kun je een schematische tekening maken?

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Hi Marlon,

Bovenin heb ik overzicht weergegeven.

Maar er blijven dingen vaag. Bv tvbox wel of niet een tagged signaal?

Verhalen over netgeare switches 5p werkt wel.maar 8 poort niet? 

Maar ook heel basic set op sw1. P4 en 5 in trunk. Als ik signaal op p4 zet kan ik de kabel in p5 een tvboz laten werken. Laaf ik deze via een .sw2 lopen werkt het niet meer, rara.

Allemaal een beetje vaag.

Grt

Leo

• September 28, 2025

Bovenin heb ik overzicht weergegeven.

Daar word ik dus niet veel wijzen van.

Maar er blijven dingen vaag. Bv tvbox wel of niet een tagged signaal?

Natuurlijk geen tagged signaal krijgen ze toch ook niet als ze aan de KPN Box zitten?

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Marlon92,

Wat ik heb begrepen werkt de KPN box met Vlan 4 en 6. in dat geval wordt er door de KPN box tagged signalen aangeboden en deze worden door de TV-box begrepen.

Op de kabel zou ook Untagged, denk ik Vlan 6 voorkomen.

Ik heb ook even met chagtp gechat en dit is de conclusie:

• Er is geen officiële handleiding gevonden waarin staat dat alle andere (niet-TV) LAN-poorten van de V12 standaard VLAN 6 “untagged” hebben.
  • Sommige opmerkingen suggereren dat je de LAN-poort waarop de TV-box zit “UNtagged VLAN 4” moet configureren, wat zou betekenen dat de box die poort zonder extra tag binnenkomt. Maar anderen zeggen dat die poort al standaard geschikt is en dat je niets hoeft te doen.
  • Soms wordt gezegd dat de internet-PPP-over-VLAN6-tag “tagged” is aan de WAN-kant, en soms “untagged” in bepaalde scenario’s, afhankelijk van gebruik van eigen router / switch.
  • Er is onenigheid op forums: de een zegt “ja, VLAN-4 bestaat LAN-zijde untagged”, anderen zeggen “nee, VLAN‑4 wordt niet aan de LAN-zijde gebruikt/zichtbaar”.

De vraag hier we kan een officeel “juiste” KPN versie weergeven hoe het nu echt zit.

bvd

Grt,

Leo

• September 28, 2025

Wat ik heb begrepen werkt de KPN box met Vlan 4 en 6. in dat geval wordt er door de KPN box tagged signalen aangeboden en deze worden door de TV-box begrepen.

Dat is niet waar. Vlan 4 en vlan 6 bestaan alleen op de verbinding buiten je huis tot de KPN Box.

Achter de KPN Box, in het thuisnetwerk dus, daar bestaan geen vlans.

Vlans op het thuisnetwerk gebruiken is geen optie voor KPN. Want een switch op fabrieksinstellingen geeft geen vlans door. En je kunt van klanten niet verwachten dat ze weten hoe ze een switch dan op de juiste manier moeten configureren 😁

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Dat is niet waar. Vlan 4 en vlan 6 bestaan alleen op de verbinding buiten je huis tot de KPN Box.

Achter de KPN Box, in het thuisnetwerk dus, daar bestaan geen vlans.

Vlans op het thuisnetwerk gebruiken is geen optie voor KPN. Want een switch op fabrieksinstellingen geeft geen vlans door. En je kunt van klanten niet verwachten dat ze weten hoe ze een switch dan op de juiste manier moeten configureren 😁

Denk dat je gelijk hebt en verklaard heel veel, gezien bovenstaand zijn er heel veel die niet weten hoe het zit. Het is allemaal  nog niet opgelost maar dat is denk ik meer asus ding. Ik ga nu uit het modem met een poort naar de asus1. Daar wordt het genat en dan alles terug het netwerk op. Ik verwacht dat ik wat moet gaan sleutellen om de performance er in te houden.

Volgende fase denk ik dan, bedankt Marlon

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 28, 2025

Hi fixnix.

Config aangepast, maar helaas.

Maar dank.

Grt.

Leo

Geen probleem,

Overigens bied KPN VLAN 4 en 6 aan in de router. Aan de WAN kant.
Vervang je bv de KPN router dan moet jij die WAN/LAN configuratie doen. 

Als je verschillende netwerk segmenten wilt bv IOT, servers, camera’s dan gebruik je netwerksegmentatie. Dit is niet wat je doet., volgens mij.  Hier staan servers die ik niet aan mijn thuisnetwerk wil hebben hangen en die scheid ik d.m.v. VLAN’s

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 28, 2025

Marlon92,

Op de kabel zou ook Untagged, denk ik Vlan 6 voorkomen.

Ik heb ook even met chagtp gechat en dit is de conclusie:

• Er is geen officiële handleiding gevonden waarin staat dat alle andere (niet-TV) LAN-poorten van de V12 standaard VLAN 6 “untagged” hebben.
  • Sommige opmerkingen suggereren dat je de LAN-poort waarop de TV-box zit “UNtagged VLAN 4” moet configureren, wat zou betekenen dat de box die poort zonder extra tag binnenkomt. Maar anderen zeggen dat die poort al standaard geschikt is en dat je niets hoeft te doen.
  • Soms wordt gezegd dat de internet-PPP-over-VLAN6-tag “tagged” is aan de WAN-kant, en soms “untagged” in bepaalde scenario’s, afhankelijk van gebruik van eigen router / switch.
  • Er is onenigheid op forums: de een zegt “ja, VLAN-4 bestaat LAN-zijde untagged”, anderen zeggen “nee, VLAN‑4 wordt niet aan de LAN-zijde gebruikt/zichtbaar”.

De vraag hier we kan een officeel “juiste” KPN versie weergeven hoe het nu echt zit.

bvd

Grt,

Leo

Over het KPN netwerk is VLAN6 altijd een tagged verbinding, terwijl dat voor VLAN4 juist untagged moet zijn.
VLAN4 moet untagged zijn omdat de TV box geen tagging kan lezen.. 
Ik heb een zelfbouw Opnsens router, waarbij ik de KPN router heb vervangen. Met VLAN4 heb ik niets van doen omdat ik geen TV heb. 

• September 29, 2025

Je kunt dit doen:

Dat werkt. Heb ik ook. Met het rode kabeltje vang je het netwerk van de KPN Box af in een vlan. Bij mij is dat vlan 25. Maar het cijfertje maakt niets uit natuurlijk. Het word alleen tagget tussen de switchen gebruikt. Het komt niet bij de eigen router. Zowel het rode kabeltje naar KPN Box als ook het rode kabeltje naar de tv ontvanger zijn untagged. 

Zo kun je dus het netwerk van de KPN Box voor tv en ook het netwerk van je eigen router (eventueel meerdere vlans) door je huis verspreiden zonder 2 kabels te hoeven leggen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Lasso, welkom op onze community! Dit gaat mij de pet allemaal te boven maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er een beetje uit zo? We denken graag even mee!

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Hi, ik heb het even opgegeven voor nu. Gisteren de modem verwijderd. Opzich ging dit wel werken zij het met een plat netwerk, ik had wel alles ingesteld maar verkeer bleek uiteindelijk via het default "vlan " te gaan. Ik kon snel zappen alleen duurde het 5 seconde. Voor er beeld kwam. Mij router kan blijkbaar niet igmp omgaan. Maar 3 dagen wel even genoeg. Nu toch maar wifi voor iptv. Daar werkt mijn ipradio ook mee dit in tegenstelling to de kabel. Mogelijk tot later.

Allen bedankt. Grt.Leo