Skip to main content

Goedemorgen.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om na een managed switch de KPN box 12 aan te sluiten.

Het gaat dan dus om de volgende volgorde:
WAN → Managed Switch → KPN Box 12

Het lijkt me een kwestie van het doorzetten van de VLAN's die de KPN Box 12 nodig heeft. Maar misschien ligt het ingewikkelder dan dat.

Hallo @zilvesta123 , gaat niet werken, de enig juiste volgorde is IS/RA- of glasvezelpunt->modem->switch.

 


Hoi @JanD, bedankt voor je bericht. Met modem bedoel je de KPN Box 12 denk ik dan?

En wat zou precies de technische reden zijn waarom een managed switch niet het signaal van KPN door kan geven naar de KPN Box 12?


Hallo @zilvesta123 bij een IS/RA-punt is de KPN-box een modem/router/switch en bij glasvezel is de KPN Box een router/switch.

Binnenkomende internet-, tv- en telefoonsignalen moeten eerst gerouteerd worden door de modem/router, dat kan een switch niet.

Waarom zou je het in omgekeerde volgorde aan willen sluiten?

Sluit maar eens een switch aan rechtstreeks op het aansluitpunt, dat kan trouwens alléén bij een glasvezelaansluiting en niet bij een IS/RA-punt en sluit dan 2 pc’s bekabeld aan op die switch, hebben de pc’s dan internet?

Succes.


En wat zou precies de technische reden zijn waarom een managed switch niet het signaal van KPN door kan geven naar de KPN Box 12?

Waarom wilt u het überhaupt? Wat is de bedoeling? 


@JanD Het gaat in dit geval om een glasvezelaansluiting. Dus er loopt inderdaad een UTP kabel direct van de Glasvezelaansluiting naar de Switch.

Waarom ik het in omgekeerde volgorde wil is simpelweg omdat het qua bekabeling en positie van de router mbt wifi bereikbaarheid dan beter uitkomt. Dus ipv de KPN Box 12 in de meterkast te hangen wil ik die graag in de woonkamer zetten. En ik had graag de switch als centraal punt gewild in de meterkast.

Dat de binnenkomende internet, tv en telefoonsignalen gerouteerd moeten worden ben ik van bewust. Maar dat zou toch in theorie ook kunnen door die signalen via een switch door te zetten naar de KPN Box 12 waar ze vervolgens gerouteerd worden voor het gehele netwerk? De signalen zijn zover ik weet gewoon VLANs, die je via de switch kan doorzetten naar de KPN Box 12.


Hallo @zilvesta123 ik sein @wjb  wel even in, die zal je verder van advies dienen waardoor je misschien overtuigd raakt dat het niet kan. Ik heb hem even ingeseind en wil je misschien wel bij staan.

P.S. in professionele installaties bij bedrijven wordt in de patchkast pas na de modem/router het patchpanel, ook een soort switch, aangesloten en verder via switches e.d. doorgesluisd naar de aangesloten servers, werkstations e.d.

Succes.

 


Als jij in de woonkamer ook een switch neerzet die vlans ondersteunt dan is het prima mogelijk met één netwerkkabel tussen de twee switches. Het is ook mogelijk als je in de woonkamer geen switch neerzet maar dan zal je twee netwerkkabels naar de woonkamer moeten hebben liggen.

Dus switch in de meterkast met twee poorten vlan 4, 6 en 7 tagged en pvid op een niet gebruikt vlan (bijvoorbeeld 99). Op die poorten sluit je het glasvezelmodem en de WAN poort van de V12 aan.

Alle andere poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1.

Hier sluit je een LAN poort van de V12 op aan en daarmee kan de switch als centrale switch voor jouw netwerk fungeren.


@wjb Ah ja daar heb ik ook een switch voor.

Dus als ik het goed begrijp kan ik van de switch in de meterkast een kabel aansluiten op een switch in de woonkamer, en daar dan de KPN Box 12 aan hangen?


@wjb Ah ja daar heb ik ook een switch voor.

Dus als ik het goed begrijp kan ik van de switch in de meterkast een kabel aansluiten op een switch in de woonkamer, en daar dan de KPN Box 12 aan hangen?

Klopt, wel even de 802.1Q vlans goed inrichten.

 

Switch meterkast:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1 van de switch en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 1 van de switch.

Op deze poort wordt de ONT/NTU aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2.

Op deze poort blijft vlan 1 untagged staan en blijft de pvid 1.

Op deze poort wordt de switch in de woonkamer aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1 en daar kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 

Switch woonkamer:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1.

Op deze poort wordt de switch in de meterkast aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2 en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 2 van de switch.

Op deze poort wordt de WAN poort van de V12 aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1.

Sluit een LAN poort van de V12 aan op poort 3 van de switch.

Op de overige poorten kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 


Ik hoop dat u zelf ook begrijpt hoe vlans werken. Anders kunt beter kijken of een 2de kabel niet een optie is. Of een accesspoint in de woonkamer. 


@wjb Ah ja daar heb ik ook een switch voor.

Dus als ik het goed begrijp kan ik van de switch in de meterkast een kabel aansluiten op een switch in de woonkamer, en daar dan de KPN Box 12 aan hangen?

Klopt, wel even de 802.1Q vlans goed inrichten.

 

Switch meterkast:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1 van de switch en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 1 van de switch.

Op deze poort wordt de ONT/NTU aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2.

Op deze poort blijft vlan 1 untagged staan en blijft de pvid 1.

Op deze poort wordt de switch in de woonkamer aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1 en daar kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 

Switch woonkamer:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1.

Op deze poort wordt de switch in de meterkast aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2 en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 2 van de switch.

Op deze poort wordt de WAN poort van de V12 aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1.

Sluit een LAN poort van de V12 aan op poort 3 van de switch.

Op de overige poorten kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 

Met deze setup werkt het inderdaad prima. Ook het TV signaal loopt vlekkeloos.

Bedankt voor je hulp!


@wjb Ah ja daar heb ik ook een switch voor.

Dus als ik het goed begrijp kan ik van de switch in de meterkast een kabel aansluiten op een switch in de woonkamer, en daar dan de KPN Box 12 aan hangen?

Klopt, wel even de 802.1Q vlans goed inrichten.

 

Switch meterkast:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1 van de switch en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 1 van de switch.

Op deze poort wordt de ONT/NTU aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2.

Op deze poort blijft vlan 1 untagged staan en blijft de pvid 1.

Op deze poort wordt de switch in de woonkamer aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1 en daar kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 

Switch woonkamer:

Maak op de switch naast vlan 1 ook vlan 4, 6, 7 aan.

Koppel vlan 4, 6 en 7 tagged aan poort 1.

Op deze poort wordt de switch in de meterkast aangesloten.

Zet vlan 4, 6 en 7 tagged op poort 2 en zet de pvid op 6.

Ontkoppel vlan 1 van poort 2 van de switch.

Op deze poort wordt de WAN poort van de V12 aangesloten.

De overige poorten hebben alleen vlan 1 untagged en pvid 1.

Sluit een LAN poort van de V12 aan op poort 3 van de switch.

Op de overige poorten kunnen andere apparaten in jouw thuisnetwerk op aangesloten worden.

 

@wjb heeft er voor doorgeleerd, zo te lezen, daar voel ik me een beginner bij met 45 jaar ervaring sinds het ponskaarten-tijdperk, mechanische administratie en IBM360-30 met tapes en disks zo groot als een koelkast met een geheugen minder dan mijn huidige mobiel😉


Tja @JanD , De Techniek gaat maar door, dus doorleren of stilvallen zijn de twee mogelijkheden.

Maar dit werk begin ik ook niet aan, ik heb daar een mannetje voor, die doet het sneller dan dat hij het mij kan uitleggen.🙀🙀🙀🙀


Hallo @Nick83 

 dus doorleren of stilvallen zijn de twee mogelijkheden

Ik blijf mezelf wel op de hoogte houden via allerlei kanalen, maar doorleren op dit niveau op mijn leeftijd is niet meer zinvol.

Ik heb voor dit soort werk tegenwoordig ook een ‘mannetje’, @wjb , daar leer ik veel van, Open Universiteit via het KPN-forum.

 


@wjb heeft er voor doorgeleerd, zo te lezen, daar voel ik me een beginner bij met 45 jaar ervaring sinds het ponskaarten-tijdperk, mechanische administratie en IBM360-30 met tapes en disks zo groot als een koelkast met een geheugen minder dan mijn huidige mobiel😉

Mijn eerste computer kocht ik in 1981 en dat was een Acorn Atom met 3KB geheugen. Tijdens mijn studie veel uitwerkingen op een PDP-11 moeten doen en na mijn studie altijd werkzaam geweest in de ICT. Ook ik heb de IBM mainframes ponskaarten, ponsbanden en disk kasten met luchtzuivering met eigen ogen mogen aanschouwen.