Skip to main content

Huidige situatie:

KPN modem v10
2x superwifi (witte schotels), 1 in meterkast, 1 eerste verdieping
Glasvezel
aansluiting in de meterkast
Woning uit 2002 (tussenwoning)
vast UTP kabel naar eerste verdieping (pc op aangesloten)
Diverse laptops met updates

Sinds ik hier woon (inmiddels 8 jaar) heb ik geen goed wifi netwerk (instabiel en lage snelheid), ook bij mijn vorige (ADSL) aanbieder is het mij niet gelukt. Versterkers, extra hotspots, vaste kabels ed. zelf met een mesh netwerk lukt het niet.  De schotels staan 5 meter van elkaar vandaan en kunnen slecht verbinding met elkaar maken. In de meterkast brand de ene wel groen, maar boven is hij altijd oranje (matige verbinding). Heb het wifi-signaal van de KPN modem (V10) uitgeschakeld. Uiteraard heb ik de verschillende kanalen gescand om te zien of er iets stoort. Op het moment van schrijven zit ik op de eerste verdieping recht boven de meterkast. Met mijn 200mb verbinding haal ik op fast.com een snelheid van 5mbps.

 

Mijn vraag: Kan ik met een UTP splitter de (vaste)verbinding boven (eerste verdieping) splitten zodat ik daar 1pc op aansluit en een superwifi schotel? of herkent de V10 modem hem (de schotel) dan niet meer? alle overige tips zijn meer dan welkom, erg frustrerend. Ben ook bereid om een andere router te kopen als dat beter werkt. 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken 

 

 

Hiervoor gebruikt u een switch. Bijvoorbeeld deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

En ja, dat kan uiteraard. Is zeer aan te bevelen. 

Heeft u ook een kabel naar de woonkamer liggen? Waarmee u de tv ontvanger aangesloten heeft? Dan kunt u daar ook een switch plaatsen zodat u de SuperWiFi uit de meterkast in de woonkamer kunt zetten.


@Nick83 
Hartelijk dank voor de reactie. Inderdaad ligt er een kabel naar de woonkamer, goeie tip om daar ook een SuperWiFi te plaatsen. 


You can connect multiple switches to the router and also switches to switches.


@KPN-klant85 Welkom op het forum! Zoals Nick al aangeeft is bekabeld aansluiten zeer aan te raden en switch is daar uitermate geschikt voor. 


Bekend probleem. Hier ongeveer hetzelfde verhaal. 

Bij mij waren het niet de wifi punten maar een draadloze ontvanger waar ik steeds verbindingsproblemen mee had. Die moesten bijna dagelijks worden gereset of ik kon boven geen tv kijken. 

Ik heb een tplink 8 poorten switch gekocht bij de action voor ik dacht 17 euro. Kabel vanaf de modem naar de zolder naar de switch en van daaruit naar tv op de slaapkamer, pc op zolder gameconsoles etc. Alles bedraad en sindsdien loopt het als een trein. 

Het antwoord op je vraag. Ja dat kan zeker en kijk eens bij de action stuk goedkoper 😉

 


 

 

Deze switch is niet geschikt om een tv ontvanger van KPN op aan te sluiten. Want deze ondersteund geen IGMP-Snooping. Dit is een model van ruim 10 jaar oud model wat maar 100 mbit aan kan. En ja ... die antieke meuk verkopen ze bij de action voor zo'n prijsje ja…

Als de tv ontvanger bij u wel werkt is dat fijn voor u. Geniet er maar van zolang het duurt. Maar ga er maar vanuit dat het in de toekomst problemen op gaat leveren.


Apart aangezien er zelfs 2 van 3 tv ontvangers op zijn aangesloten en beiden gewoon werken 🤔


Ik heb trouwens de nieuwe ontvangers voor kpn tv+

Werkt gewoon prima hoor met die oldtimer. Erger dan het was zal het iig niet worden.


Ik heb trouwens de nieuwe ontvangers voor kpn tv+

Waarschijnlijk staan ze dan op unicast mode. Dan kan het werken. Maar dan is de beeldkwaliteit wel wat minder. Op een niet al te grote HD-ready tv merk je daar zo goed als niets van. 


117cm en 127cm maar beiden al wat oudere samsung toestellen full HD. Of het ten koste gaat van de kwaliteit, dat zou best kunnen maar ik kijk toch nooit tv en ik hoor ook niemand klagen dus zo'n verschil zal het niet zijn. Voor mensen die niet elke pixel gaan tellen of niet elke puist van een random presentator in full HD ultra 8k hoeven te zien is dit prima en ruim voldoende qua kwaliteit.