Skip to main content

Hallo,

wij hebben een Google/Nest huis en ik denk er over na om Google WiFi pro aan te schaffen om zo nog meer gebruik te maken van de Google integratie en WiFi 6. 
 

We hebben thuis glasvezels internet en een experiabox 10, dit is zowel een model als een router.  Ik las op internet dat je de modem functie niet kan uitschakelen op de experiabox en hierdoor werkt de Google WiFi pro niet optimaal (tenzij iemand andere ervaringen heeft). 
 

is er een mogelijkheid om bij kpn een modem te krijgen zodat ik de wifi pro als modem kan gebruiken? 
 

Wij kijken ook geen tv via het kastje van kpn en bellen  ook niet.  We gebruiken enkel internet. 
 

alvast bedankt voor de tips. 

Hallo @Farwise je schrijft dat je glasvezel hebt en je V10 daar op aangesloten is. Door de aansluiting op glasvezel is het modemdeel van de V10 uitgeschakeld en is nu alléén een router geworden.

Je glasvezelpunt is nu het 'modem’ simpel gezegd, waar je alleen maar routers op aan kunt sluiten, of de standaard routers van KPN of een eigen router.

 


Hier kan je er vanalles over lezen.


Hi @JanD 

jij denk dus dat ik de router van de WiFi pro direct op de glasvezel kabel kan zetten en ik de Experiabox 10 gewoon kan uitschakelen?


Hallo @Farwise 

 

Ik denk niet dat het met direct aansluiten op het glasvezelmodem i.c.m. die router gaat werken.

Zie deze pagina: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
Op die pagina kan je dit document vinden met daarin de benodigde instellingen voor KPN Glasvezel Internet (PDF)

Het kan alleen werken als je in die Google router ook VLAN 6 kan instellen voor de PPPoE verbinding, PPPoE zit er wel in, zie: https://support.google.com/googlenest/answer/6246630?hl=nl&ref_topic=9832042&sjid=9387747525959363025-EU#PPPoE&zippy=%2Cpppoe
Maar de mogelijkheid om zelf een VLAN in te stellen lijkt te ontbreken, ze ondersteunen maar een paar VLAN waarden t.w. 2, 7 en 10 volgens deze pagina: https://support.google.com/googlenest/answer/9798157?hl=nl

Dus helaas niet de VLAN die je nodig hebt bij KPN.

 

Waarschijnlijk is de beste optie om hem achter de V10 te hangen of een router kopen die meer mogelijkheden heeft, zie deze post:

 


Hi @GeSp 

 

dank voor de duidelijk en uitgebreide reactie. Mocht ik zelf een modem aanschaffen welke raad je dan aan? En denk je dat iemand die gemiddeld technisch onderlegd is het zelf kan aansluiten aangezien kpn aangeeft geen ondersteuning hiervoor te bieden. 
 

gr. Martijn. 


Hoi @Farwise 

 

Het meest makkelijk aan te sluiten is een Fritz!Box, bij KPN kan je die huren maar je kan er ook zelf 1 aanschaffen.

De 7590 die KPN heeft heeft WiFi 5, als je graag WiFi 6 wilt zou je de 7590AX kunnen aanschaffen.

KPN heeft een heleboel Fritz!Box modellen ook op hun handleidingen pagina staan: https://www.kpn.com/service/handleidingen-en-software.htm


Hi @GeSp 

 

nogmaals dank en dit is dus een pure modem en niet modem en router in 1? 
 

gr. Martijn


Hoi @Farwise 

 

Ook dat is een modem en router in 1, maar je gebruikt het modem gedeelte helemaal niet als je glasvezel hebt, niet bij een Fritz!Box en ook niet bij de KPN modem/routers.

Je kan natuurlijk ook een apparaat wat alleen router is aanschaffen maar wat nu de beste of makkelijkste is zou ik zo niet kunnen zeggen, dan zou je de al genoemde Gebruik een eigen router post moeten bekijken.


Hi @GeSp 

Maar mijn initiële probleem kwam van dat Google WiFi pro een router meelevert en ik de router functie niet kan uitschakelen op de Experiabox 10 dan helpt het toch niet om hetzelfde probleem op te zoeken met een Fritzbox? 
 

gr. Martijn 


Hoi @Farwise 

 

Klopt dat je daar niets mee opschiet als je die Google WiFi pro wil blijven gebruiken, ik ging er van uit dat je wat anders in plaats daarvan wilde.

Hetzelfde ‘probleem’ hou je bij elke router die je ertussen zet, je verbinding loopt dan altijd via 2 routers als je die Google WiFi pro als router wil gebruiken.

Een modem (modulator/demodulator) is iets voor een DSL verbinding, voor glasvezel heb je alleen een router nodig achter het glasvezelkastje (wat ze ook vaak glasvezelmodem noemen).


Hi @GeSp 

maar aangezien jij in je eerste post hebt geconcludeerd dat ik de Google WiFi pro modem niet direct op de glasvezel kan aansluiten is dat dus niet op te lossen? 
 

oftewel 2 routers met verminderde mogelijkheden van Google of op zoek gaan naar andere producten om oa WiFi 6 te krijgen?

 

 


Hoi @Farwise 

 

Nee, dat is helaas niet op te lossen, dan zou Google nieuwe firmware voor die router moeten uitbrengen waar het wel mee mogelijk wordt.

Welke mogelijkheden zouden er minder moeten zijn als je hem achter b.v. de V10 hangt?

In de V10 stel je die Google WiFi pro in als DMZ, zie de 1ste post in dit topic:

Daarna zou je alles via de Google router moeten kunnen doen.

 

Anders i.d.d. een router gaan gebruiken die wel direct aan te sluiten is en WiFi 6 heeft.


@GeSp 

 

volgens Google 

Opmerking: De bridge-modus werkt alleen als je één Wifi-apparaat gebruikt. Als je een mesh-netwerk met meerdere apparaten wilt maken, kan je router of primaire Wifi-punt niet in de bridge-modus staan.

Hoewel alle aanvullende apparaten standaard altijd in de bridge-modus staan, raden we je niet aan om van je router of primaire Wifi-punt een bridge te maken. De reden hiervoor is dat je router of het primaire Wifi-punt de instellingen en communicatie binnen je wifi-netwerk moet kunnen beheren. Als het apparaat in de bridge-modus staat, verlies je bepaalde functionaliteit:

  • Prioriteitsapparaat is niet beschikbaar.
  • DNS kan niet worden bewerkt.
  • WAN-instellingen kunnen niet worden bewerkt.
  • Wifi voor gasten is niet beschikbaar.
  • Wifi-snelheidsresultaten in Netwerkcontrole zijn niet beschikbaar (download- en uploadresultaten werken nog wel steeds).
  • Philips Hue koppelen en bedienen via de Google Home-app

Daarnaast worden in de bridge-modus veel van de beveiligingsmaatregelen van Google Nest Wifi en Google Wifi uitgezet. Dit komt omdat je upstream router (de modem/router-combinatie in het bovenstaande scenario) de aansturing van DNS, de pakketcontrole, uitvoerbare patching en andere beveiligingsfuncties uitvoert.

De automatische beveiligingsupdates van Google Nest Wifi en Google Wifi maximaliseren je privacy en beveiliging. De beschermende functies van Google Nest Wifi en Google Wifi zijn het effectiefst, en in sommige gevallen alleen effectief, als al het verkeer via je router of primaire Wifi-punt loopt (in plaats van via een andere router).

Als je een router van derden hebt, kun je daarop een Google Nest-router of primair Wifi-punt aansluiten en vervolgens extra Wifi-apparaten downstream 'meshen'


Ik las op internet dat je de modem functie niet kan uitschakelen op de experiabox en hierdoor werkt de Google WiFi pro niet optimaal

Waarom zou dat niet goed werken? Dan heeft u 2 routers achter elkaar. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Het kan alleen werken als je in die Google router ook VLAN 6 kan instellen voor de PPPoE verbinding, PPPoE zit er wel in...

Als er geen tv van KPN gebruikt word. En ook geen telefonie, dan kan er een managed switch tussen gezet worden.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Met deze switch maakt u dan van VLAN 6 gewoon normaal LAN. De Experiabox kan zo dus weggelaten worden.


@Nick83 

 

ik heb een tp-link TL-SG108E 

kan dat ook werken of moet ik die ene kopen die jij voorstelt? 


 

ik heb een tp-link TL-SG108E 

Deze kan ook. 


@Nick83 en iedereen

dank voor jullie hulp. 

Resumerend: ik kan dus gewoon de rode kabel van op mijn to-link aansluiten en daarop de Google WiFi pro router aansluiten en dan de installatie doorlopen? 


@Nick83 en iedereen

dank voor jullie hulp. 

Resumerend: ik kan dus gewoon de rode kabel van op mijn to-link aansluiten en daarop de Google WiFi pro router aansluiten en dan de installatie doorlopen? 

Ja, maar de switch moet wel eerst op de juiste manier ingesteld worden.


Hi @Nick83 

Heb je ergens link of instructies hoe ik de switch moet instellen? 
 

Alvast bedankt. 


Hallo @Farwise even het resetknopje van de switch ingedrukt houden totdat diverse lampjes uit/aangaan, dan loslaten en staat de switch in de uitgangspositie af fabriek, verder hoef je niets te doen.

In de standaard instelling moet deze gewoon goed werken.

 


Vooraf een keer resetten kan nooit kwaad. Daarna de switch aansluiten op poort 2 en er op inloggen. Uiteraard geen andere apparaten aansluiten.

Er op inloggen, lukt dat?


Hi @Nick83 

 

ik moet vandaag een paar dagen naar Londen voor werk maar volgende week ga ik dat proberen. Vanuitgaande dat ik kan inloggen wat moet ik dan doen? 
 

 


Hi @Nick83 

 

ik moet vandaag een paar dagen naar Londen voor werk maar volgende week ga ik dat proberen. Vanuitgaande dat ik kan inloggen wat moet ik dan doen? 
 

 

Niets, is nergens voor nodig @Farwise 


Instellen zoals WJB uitlegt in deze reactie:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609?postid=1025743#post1025743

Ziet er iets anders uit omdat u een TP-Link heeft. Maar komt op hetzelfde neer.