Skip to main content

Momenteel gebruik ik mijn experiabox alleen maar voor mijn telefonie aansluiting, van televisie tot internet en wifi wordt alles door mijn mikrotik router (dank netwerkje.com) afgehandeld.

Mijn situatie is wat veranderd, ik gebruik een groot aantal “truukjes” van de mikrotik niet meer en beschik inmiddels ook over een keurig MESH netwerk, maw: er is niet veel reden meer om die mikrotik nog te gebruiken. 

Ik wil dus graag terug naar het gebruik van mijn experiabox in plaats van de mikrotik.

Mijn dhcp server draait als een losse server en is geen onderdeel van datgene wat de experiabox moet doen.

 

Dat zou allemaal makkelijk moeten zijn maar 1 ding gooit ontzettend roet in het eten,,

Mijn huis is ingericht met 192.168.1.x

De experiabox wil zover ik kan vinden alleen maar 192.168.2.x zijn.

Voor de dhcp voorziening is dat dus geen ramp, alleen kan ik de router -zelf- op deze manier niet bereiken.

 

CHECK: Er is echt geen mogelijkheid om het default IP adres van de experiabox v10a te veranderen ?

VRAAGL Kan dit wel met de Fritzbox ?  In dat geval zou dat misschien een (al is het een beetje mug/olifant) oplossing zijn..

Hoi Marc! Dat is een goede vraag. Ik ben bang dat het default IP-adres echt ingebakken zit in de firmware van de Experia Box. Ik zou anders een kijkje nemen in het topic: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. Wellicht staat daar wat tips waar je verder meekomt? 


Nou nee… want dat heb ik juist…


Hoe komt het dat jouw huis ingericht is op 192.168.1.x?

Krijgen jouw apparaten dan niet gewoon hun IP adres van de DHCP server?


Mijn apparaten krijgen natuurlijk keurig hun IP adres van de DHCP server (die in mijn geval overigens niet op de router zit, maar een aparte server is). Ik gebruik daarin de IP range 192.168.1.0/24.

Veel apparaten praten met elkaar door middel van IP adres dus het :”even veranderen naar 192.168.2.*” is een monnikenwerk..

Het is ook heel vreemd dat je de range voor je prive adressen niet zelf kunt instellen, ik kan daar geen logische reden voor verzinnen...


Begrijp ik het goed dat jij twee DHCP servers in jouw netwerk hebt?

De V10a en jouw eigen DHCP server.

Dat is vragen om problemen immers het is maar net welke DHCP server als eerste antwoord op een DHCP request en dat betekent dat een apparaat de éne keer in het 192.168.1.0/24 netwerk kan zitten en een andere keer in het 192.168.2.0/24 netwerk.

 


Hi,

 

Nee, dat begrijp je niet goed… 

 

dhcp wordt geleverd door mijn dhcp server, mijn router (mikrotik) doet dit dus niet. De experiabox doet sowieso helemaal niets, behalve mijn vaste telefonie van signaal voorzien.  Waar ik naar toe zou willen is mijn experiabox weer als router gaan gebruiken. 
 

Het enige dat dat tegenhoud is dat ik de experiabox zelf niet meer eenvoudig kan bereiken omdat die perse op 192.168.2 bereikbaar wil zijn.. en dat is buiten mijn subnet..

 

 

 

 

 


Oké, helder. Je hebt dus blijkbaar een tweede router achter jouw Experia Box staan en jouw apparatuur achter die router krijgt van jouw eigen DHCP server IP adressen in het subnet 192.168.1.0/24 terwijl de apparaten aangesloten op de V10a hun IP adres van de V10a krijgen die in het subnet 192.168.2.0/24 ligt.

Vanaf jouw netwerk achter de Mikrotik zou de V10a gewoon benaderbaar moeten zijn op IP adres 192.268.2.254.

Heb je overigens wel eens overwogen om die V10a er helemaal tussenuit te snijden?


Dat is niet mogelijk, ik hem hem nodig voor de vaste telefonie… heb er verder ook geen last van.

 

ik wil juist de andere kant op. Mijn mikrotik kan ontzettend veel en ik heb er veel plezier van gehad, maar inmiddels gebruik ik die extra functionaliteiten niet meer dus zou ik prima hit de voeten kunnen met de experiabox.


Het is onmogelijk om 2 DHCP servers te hebben in 1 netwerk. Dus wat u wilt kan niet.

De experiabox doet sowieso helemaal niets

Dit is een verkeerde aanname. De Experiabox is volledig functioneel. Hij doet niet niets als er een 2de router achter staat. En u kunt niet die 2de router weghalen en denken dat die dan nog steeds niets doet ofzo.


...inmiddels gebruik ik die extra functionaliteiten niet meer dus zou ik prima hit de voeten kunnen met de experiabox.

Dan zal je helaas één keer jouw 192.168.1.x netwerk om moeten zetten naar 192.168.2.x.

Zorg er dan voor dat alle apparaten hun IP adres via de DHCP server gaan opvragen en dat je alleen DHCP reservations maakt voor apparaten die echt een vast IP adres moeten houden.


Beste Nick,

 

ik heb geen “tweede router achter de experiabox” staan.

 

Mijn glasvezel patch gaat rechtstreeks mijn mikrotik, er gaat 1 poortje terug naat de experiabox alleen voor het vlan voor telefonie.

 

om het zo duidelijk mogelijk voor je te zeggen:

als ik mijn experiabox nu verwijder blijft alles (met uitzondering van de vaste telefonie” gewoon werken.

 

maarehh.. dat is allemaal niet het doel van mijn post..

 

 


...inmiddels gebruik ik die extra functionaliteiten niet meer dus zou ik prima hit de voeten kunnen met de experiabox.

Dan zal je helaas één keer jouw 192.168.1.x netwerk om moeten zetten naar 192.168.2.x.

Zorg er dan voor dat alle apparaten hun IP adres via de DHCP server gaan opvragen en dat je alleen DHCP reservations maakt voor apparaten die echt een vast IP adres moeten houden.


jep.. dat zou inderdaad gewoon werken, maar dat ga ik niet doen, dan houd ik mijn eigen router in de lucht tot er een experiabox komt die dit simpele ding wel mogelijo maakt..

 

dank voor je reactie ! Goed te weten dat er inderdaad geen andere optie is.


...inmiddels gebruik ik die extra functionaliteiten niet meer dus zou ik prima hit de voeten kunnen met de experiabox.

Dan zal je helaas één keer jouw 192.168.1.x netwerk om moeten zetten naar 192.168.2.x.

Zorg er dan voor dat alle apparaten hun IP adres via de DHCP server gaan opvragen en dat je alleen DHCP reservations maakt voor apparaten die echt een vast IP adres moeten houden.


jep.. dat zou inderdaad gewoon werken, maar dat ga ik niet doen, dan houd ik mijn eigen router in de lucht tot er een experiabox komt die dit simpele ding wel mogelijo maakt..

 

dank voor je reactie ! Goed te weten dat er inderdaad geen andere optie is.

In een andere forumpost welke ging over dhcp ip adres reserveringen zetten, werden screenshots van een v12 bijgevoegd met een geheel vernieuwde vormgeving. Er wordt dus geklust aan de softwate.


Aangezien de v12 het ook niet in zich heeft en het 97% van de gebruikers vermoedelijk niet boeit welke IP range gebruikt word ben ik bang dat het nog wel even gaat duren voordat die instelling vrij gegeven word. 

ALs de Mikrotik verder gewoon voldoet en niet in de weg staat (ik weet niet wat hij qua stroom verbruik doet maar mogelijk dat dat nog een extra reden kan zijn) zou ik hem gewoon laten draaien. 

Voor telefonie kun je ook nog kijken naar een losse VOIP Ata of een dect oplossing als de “Gigaset N300A IP” dan kun je wel helemaal zonder Experiabox. 


KPN EEN MKB draait op 192.168.1.XXX maar daar heb je niks aan 😅 

In de huidige box12 zit geen optie om dit te regelen, en mocht je om 1 of andere reden een MKB router kunnen regelen zal die niet online komen op jouw lijn. 


Oké, helder. Je hebt dus blijkbaar een tweede router achter jouw Experia Box staan en jouw apparatuur achter die router krijgt van jouw eigen DHCP server IP adressen in het subnet 192.168.1.0/24 terwijl de apparaten aangesloten op de V10a hun IP adres van de V10a krijgen die in het subnet 192.168.2.0/24 ligt.

Vanaf jouw netwerk achter de Mikrotik zou de V10a gewoon benaderbaar moeten zijn op IP adres 192.268.2.254.

Heb je overigens wel eens overwogen om die V10a er helemaal tussenuit te snijden?


neen.

 

ik heb geen tweede router achter mijn experiabox staan, ik heb mijn experiabox geheel vervangen door een eigen router en gebruik de experiabox alleen voor de vaste telefonie.