Skip to main content
Beantwoord

Kan ik nog iets met mijn eigen ASUS router bij overstap van Ziggo kabel naar KPN glasvezel?

• March 21, 2026
  • 2 reacties
  • 36 keer bekeken

Goedendag,

Binnenkort stap ik over van Ziggo kabelinternet naar glasvezel van KPN. Momenteel staat mijn Ziggo-modem in bridge-modus en maak ik gebruik van een eigen router, een ASUS RT-BE88U.

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om de ASUS-router als hoofdrouter te blijven gebruiken, zodat ik kan profiteren van de uitgebreide parental control-functies en AiMesh. Hoewel het gebruik van een eigen router mogelijk lijkt, begrijp ik dat de configuratie vrij complex kan zijn en dat met name het werkend krijgen van TV een uitdaging kan vormen.

Een alternatief dat ik overweeg, is om de ASUS-router als access point achter het KPN-modem te plaatsen. In dat geval kan ik de TV direct op het KPN-modem aansluiten en de ASUS gebruiken voor wifi en AiMesh. Het nadeel hiervan is dat ik geen gebruik meer kan maken van de uitgebreide parental controls, maar het voordeel is wel dat ik een goede wifi-dekking in huis kan realiseren.

Mijn vraag is echter: als ik de ASUS als access point instel achter het KPN-modem, komen de TV en wifi-apparaten dan in verschillende netwerken terecht? Ik vraag me af of dit nadelen met zich meebrengt en of ik daardoor tegen beperkingen aanloop.

Daarnaast overweeg ik om in plaats daarvan KPN SuperWifi-punten te gebruiken. Daarmee lijkt het probleem van dekking en netwerkconfiguratie eenvoudiger opgelost, en hoef ik alleen nog een oplossing te vinden voor parental control. Mogelijk is dit de meest praktische keuze, maar ik vind het zonde om mijn ASUS-router dan niet meer te gebruiken.

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen.

Alvast bedankt!

Alex

.

Beste antwoord door rvk01

De ASUS RT-BE88U ondersteunt IGMP Snooping voor multicast-verkeer (voor live KPN tv). Dus het hoeft geen probleem te zijn om deze als hoofdrouter aan de ONT te hangen.

Als je dus ook al wifipunten hebt (in AiMesh) dan zou je die optie zeker kunnen overwegen.

Alleen als je ook vaste telefonie van KPN hebt, kan het een probleem worden (omdat de Asus heb VoIP doet).

Hoewel hier in dit topic staat dat de Asus RT-BE88U geen IGMP snooping zou hebben... heeft ie dit volgens de handleiding wel (onder de optie "Enable efficient multicast forwarding").

Dan ben ik dus benieuwd of dat bij jou werkt. We helpen graag bij het instellen. Dus ik zou het zeker proberen met de apparatuur die je nu hebt. 

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • March 21, 2026

De ASUS RT-BE88U ondersteunt IGMP Snooping voor multicast-verkeer (voor live KPN tv). Dus het hoeft geen probleem te zijn om deze als hoofdrouter aan de ONT te hangen.

Als je dus ook al wifipunten hebt (in AiMesh) dan zou je die optie zeker kunnen overwegen.

Alleen als je ook vaste telefonie van KPN hebt, kan het een probleem worden (omdat de Asus heb VoIP doet).

Hoewel hier in dit topic staat dat de Asus RT-BE88U geen IGMP snooping zou hebben... heeft ie dit volgens de handleiding wel (onder de optie "Enable efficient multicast forwarding").

Dan ben ik dus benieuwd of dat bij jou werkt. We helpen graag bij het instellen. Dus ik zou het zeker proberen met de apparatuur die je nu hebt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 21, 2026

Bedankt voor je reactie. Ik heb het even nagekeken en IGMP Snooping is inderdaad aanwezig op de router. Zodra ik ben overgezet, zal ik het testen.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Alexz78, welkom op de community. Goed om te zien dat je van te voren al wat onderzoek doet, zodat je goed voorbereid bent 🙂

Rvk helpt je al goed op weg zo te zien, we hebben zelf ook een aantal artikelen over het gebruik van een eigen modem die je hierbij kunnen helpen:

Vanuit KPN kunnen we niet alles bij gebruik van een eigen modem, maar waar mogelijk denken we natuurlijk met je mee. Medeklanten, zoals rvk, denken ook graag mee zoals je merkt.