Skip to main content

Ik heb een KPN Box 12 die het prima doet. Echter heb ik boven op mijn thuiswerkplek niet het beste WIFI. Nu heb ik nog een wifi extender liggen die dit probleem hopelijk zou moeten kunnen oplossen. Om deze draadloze extender (Zyxel PLA4231) te configurer, dien ik hier een computer mee te verbinden, met een IP adres die tussen 192.168.1.3 tot 192.168.1.254 is… 

Mijn huidige IP van de computer is 192.168.2.14, en in de DHCP settings zie ik dat IP adressen standaard tussen de 192.168.2.1 en 200 worden toegekend. Nu heb ik twee vragen:

  1. kan ik dit aanpassen naar bijvoorbeeld 192.168.1.1 en 200? of heeft dit bv impact op andere apparaten die al verbonden zijn?
  2. kan ik handmatig een IP adres naar keuze toekennen aan een apparaat in mijn netwerk? Ik kan wel een IP adres reserveren, maar voor zover ik kan zien is dat het IP adres dat al is toegekend, en kan ik niet zelf een adres invullen.

Ik ben verre van een expert zoals jullie aan de vraag waarschijnlijk al kunnen zien, maar iedere tip die me verder kan helpen is welkom!

Hoi @jandm, welkom op ons forum!
Inhoudelijk heb ik hier ook niet heel veel verstand van maar we hebben hier wel een paar handige topics over!

 


In de handleiding staat:

Het ip adres zult u dus op de computer in moeten stellen. Niet op de KPN Box. 


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het gelukt is.  Anders weet je ons te vinden!


Uiteraard gaat het over het op adres van de pc, niet van de KPN box. Misschien was dat niet helemaal duidelijk. Mijn vraag was meer: waarom staan de ip adressen die door de router worden geleverd standaard ingevuld als 192.168.2 x en niet als 192.168.1.x? En mag ik dit zomaar aanpassen of gaat er dan iets mis? Misschien moet ik het gewoon proberen maar ben altijd een beetje huiverig met deze settings...


Halo @jandm de ip reeks binnen het modem is niet aan te passen,  192.268.2.x is een niet-wijzigbare reeks.

Â