Skip to main content

Ik heb een Experia box V10 en een nieuwe laptop. Deze laptop beschikt over de wifi standaard 802.11 ac. Dit dus alleen als hij met de 5ghz verbinding maakt. Maar hij maakt altijd verbinding met de 2.4ghz. Bestaat de mogelijkheid dat ik hem kan dwingen naar de 5ghz te gaan? Misschien aanpassing in de netwerkkaart of de V10 (bandsteering)? Deze laptop gebruik ik alleen thuis. 

Je kunt bandsteering uit zetten en dan de 2.4ghz band en de 5ghz band ieder een eigen naam geven. 


Zover ik weet en kan zien is dit niet, meer, mogelijk met een Experia box V10.


Hallo @Beek1951 binnen je laptop kun je bij de wifi-driver aangeven hoe deze verbinding moet maken.

Vaak kun je kiezen voor voorkeursband, dan kies je voor de 5,0-band. Vaak kun je ook de 2,4-band binnen de driver uitschakelen, dan kan de laptop alleen met de 5.0-band verbinden.

De 5G-band die jij noemt is een mobiele band en heeft niets met wifi5 te maken.

Als jouw laptop automatisch kiezt voor de 2,4-band is de 5.0-band op die plek niet sterk genoeg voor een goede verbinding en vandaar dat de driver kiest voor 2.4G.

de 2.4-band reikt verder, maar is minder snel.

de 5.0-band reikt minder ver, maar is sneller.

 

 


ja, ik vraag het alleen omdat onze iphone op de zelfde plaats in huis wel verbinding maak met SSID5.

De instellingen van de wifi-driver veranderen zal ik eens bekijken. 


Hi @Beek1951! Lukt het via deze stappen de beide frequenties alsnog een aparte naam te geven?

Of is het met de tips van @JanD gelukt?


Sorry door tijd gebrek hier nog niets aan kunnen doen.

Ben nu bezig om enkele instellingen van de wifi driver aan te passen.

Ook zie ik dat er een nieuw stuurprogramma voor de driver is.

De 5ghz band een andere naam geven is natuurlijk ook een optie.

Zal wel melden met welke optie het gelukt is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.


Reageer