Sinds enkele maanden valt het mij op dat ik met mijn eigen smartphone (met KPN abonnement) mijn eigen thuisnetwerk niet (meer) kan benaderen. Ik draai thuis een eigen server (met cloud-service en website), heb daarvoor port-forwarding ingesteld, zodat de server met elk willekeurig apparaat vanaf elk willekeurig extern IP is te benaderen. Behalve met mijn eigen mobiel dus. Als ik met 3G/4G verbonden ben, geeft m’n smartphone terug dat “this site can’t be reached”, en het syncen met m’n cloudserver faalt. Maak ik een VPN aan op m’n smartphone, en probeer ik dan te verbinden, dan werkt alles ineens weer.
Ik snap niet waar dit aan kan liggen, maar het is wel rete-irritant. Ik heb ergens het vermoeden dat de firewall van de Experiabox (v10) om de een of andere reden mijn KPN-IP blokkeert; maar die zou moeten rouleren toch? Kan ik ergens in de instellingen (of desnoods via ssh ofzo) vinden welke IPs de Experiabox blokkeert, of kan er iets anders aan de hand zijn?
Kans dat het aan m’n smartphone ligt lijkt mij klein, aangezien ik sinds een maand of 2 een andere smartphone heb, en het probleem op m’n vorige ook al optrad. Aan de server kan het ook niet liggen, want ook andere pc’s in m’n netwerk (waar ook port-forwarding voor is ingesteld) zijn ook niet door m’n smartphone te benaderen (maar wel door andere apparaten of vanachter een VPN).
Iemand suggesties hoe dit kan, en hoe dit op te lossen is?