Skip to main content
Beantwoord

Koppelen deurbelvideofoon op de 2.4 GHz lukt niet

• March 26, 2026
  • 4 reacties
  • 32 keer bekeken

Ik heb een videofoon verbonden met het belbord in mijn appartementengebouw. De binnenpost kan via wifi verbonden worden met een app (Door Entry), waarmee ik op afstand op mijn telefoon het camerabeeld kan zien en de deur kan openen.

Dit heeft gewerkt, maar het lukt me nu niet meer om de wifi-verbinding tot stand te brengen. Ik vermoed dat dit het geval is na de laatste grote software-update van de KPN-modems. Ik heb een Experiabox V10.

De specificaties van de Bticino M-50W videofoon eisen een wifi-thuisnetwerk, dat 2.4 GHz 802.11 b/g/n moet zijn (5 GHz wifi is niet compatible). TCP/IP-verkeer mag niet gefilterd worden. De app op mijn iPhone blijkt hier erg streng op te controleren. Wanneer het verbinden niet lukt wordt gemeld “Er is iets fout gegaan; probeer het nog eens”; daarmee kom ik in een eindeloze loop.

Voor het koppelen moet de smartphone gekoppeld zijn met mijn thuisnetwerk.

In de Experiabox zijn zoveel mogelijk storende factoren uitgezet en de b/g/n aangezet. 5 GHz kan ik niet uitzetten (dat adviseerde de leverancier).

Wie helpt mij op weg?

Beste antwoord door FidKees

Inmiddels heb ik contact gehad met Legrand, die over de cloud service gaat van de Bticino M-50W videofoon.

Na het verwijderen van mijn account voor de Door Entry app en het aanmaken van een nieuw account lukte het wel.

Ik moest  tijdens het koppelen wel de wifi-repeaters uitzetten en ook de beveiliging (TCP-IP filtering). Na het koppelen weer aangezet.

4 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@FidKees en welkom bij de KPN Community. Wat onhandig dat dit nu niet meer werkt, dus goed dat je hier een topic voor aanmaakt. 

Ik denk dat je hier het beste een Extra Wifi netwerk in kunt stellen. Die kun je vastzetten op 2,4 GHz en ik ben benieuwd of het daarna wel goed gaat op de verbinding. 
Voor het gemak: 

Extra Wifi instellen via de MijnKPN app

1. Open de MijnKPN app
  2. Kies voor Mijn Wifinetwerk
  3. Ga, onderaan, naar Wifi instellingen
  4. Ga naar de Uitgebreide opties en kies voor Extra wifinetwerken
  5. Kies of je een 2,4 GHz of een 5 GHz netwerk wilt aanmaken en klik op je keuze
  6. Op de pagina die volgt, tik op het schuifje achter Wifi aan
  7. Pas eventueel je wifinaam en het wachtwoord aan, zodat het Extra wifinetwerk herkenbaar is.
  8. Pas eventueel de beveiliging aan door te gaan naar Geavanceerde instellingen

Neem dus ook de geavanceerde instellingen door voor het instellen van 802.11 b/g/n en stel daar ook WPA2 beveiliging in als het niet direct werkt met de deurbel. 

Ik ben benieuwd of het zo lukt en hoor het graag! 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 30, 2026

Dank Sanne voor je reactie!

Deze aanpak had ik geruime tijd geleden zelf ook al bedacht en toen werkte dat. Bticino eist dat het om een thuisnetwerk moet gaan en naar ik begrijp valt zo'n extra wifinetwerk daar niet onder. Ik heb het net nog eens geprobeerd met nul resultaat. Jammer in de te volgen procedure is dat de Bticino app geen achtergrondinformatie geeft wat er waarom fout is gegaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • March 31, 2026

Inmiddels heb ik contact gehad met Legrand, die over de cloud service gaat van de Bticino M-50W videofoon.

Na het verwijderen van mijn account voor de Door Entry app en het aanmaken van een nieuw account lukte het wel.

Ik moest  tijdens het koppelen wel de wifi-repeaters uitzetten en ook de beveiliging (TCP-IP filtering). Na het koppelen weer aangezet.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah, daar zat het hem dus in. Fijn dat het op die manier gelukt is en super dat je de oplossing hier deelt. Handig voor eventuele toekomstige meelezers met hetzelfde probleem. 😄