Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12 - Connected devices/Topology wordt (deels) niet weergegeven

• 5 augustus 2025
  • 3 reacties
  • 43 keer bekeken

Ik heb een KPN Box 12 (model: SagemcomFast5359_KPN; firmware: V12.C.25.06.06).

Tot op vandaag kon ik bij Connected Devices zien welke apparaten aangesloten waren, en bij Topology zien hoe ze waren aangesloten.

Vanaf vandaag kan ik de Connected Devices gedeeltelijk niet meer zien. Op één moment zag ik helemaal geen lijst met apparaten; op dit moment zie ik wél weer de apparaten zie verbonden zijn met mijn powerline-adapter. Maar nog steeds niet de apparaten die direct aan het modem verbonden zijn.

Ik heb vandaag een SuperWifi-punt, die buiten bereik eigenlijk niets stond te repeaten, met draad aangesloten aan een switch die verbonden is met mijn powerline-adapter. Op de een of andere manier is tijdens dat proces iets gebeurd waardoor ik nu de Connected Devices niet meer kan zien.

Overigens staat het SuperWifi-punt niet in de lijst onder de powerline adapter weergeven, maar als eigen, rood-gekleurde, “primary devices”. Het Superwifi-punt werkt wel; d.w.z. met een app op mijn telefoon kan ik diens wifi-netwerken herkennen (het bijbehorende MAC-adres komt overeen).

(Daarnaast heb ik vandaag geprobeerd van ethernet poort 4 (waar mijn zonnepaneelomvormer op zit) een gastnetwerk te maken, maar zonder succes--het poort is slechts gedeactiveerd.)

Boven: schermafbeelding tabblad Connected Devices.

Boven: schermafbeelding tabblad Topology.

In tabblad Topology zijn ook alleen de apparaten aan de powerline-adapter weergegeven. Deze lijst van apparaten is echter verkort, en kan ik niet uitklappen door op “3 meer apparaten” te klikken--dan gebeurt er niets.

Best wel heel irritant, want hoe kan ik nu apparaatinstellingen wijzigen van apparaten die niet weergegeven zijn? Bij voorbaat dank voor de verlossende tip, want ik wil heel graag mijn thuisnetwerk op een normale manier kunnen beheren.

Mijn vragen zijn:

1. Wat moet ik doen om te zorgen dat de apparaten weer correct weergegeven worden in Connected Devices en ook in Topology?
  2. Waarom staat het superwifi-punt niet in de lijst onder de powerline-adapter?
  3. Waarom is het superwifi-punt roodgekleurd?
  4. Hoe kan ik een verkorte lijst in Topology uitklappen zodat ik alle apparaten kan zien i.p.v. alleen de bovenste 4?

Met vriendelijke groet!

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Aernout123. Welkom op de KPN Community! Je hebt je weg op de Community al goed kunnen vinden begrijp ik, gezien je ook een topic hebt geopend over een gastnetwerk via LAN-poort 4. Heel goed :) 

Wat betreft je vragen en situatie die je schetst in je openingsbericht, kan ik aangeven dat het Topologie-overzicht nog een beetje work in progress is. Als het werkt is dat mooi meegenomen (en ook de bedoeling natuurlijk), maar het is bekend dat er nog wat fouten in kunnen sluipen. We zijn er druk mee bezig om dat op te lossen in toekomstige updates. Wel moet ik daarbij vermelden dat het sowieso een lastig verhaal blijft om apparaten te herkennen achter powerline adapters (of switches). Het kan dus zijn dat apparaten dan een beetje een algemene beschrijving krijgen en dat een SuperWifi punt niet herkend wordt. Of deze wordt rood weergegeven, maar functioneert eigenlijk wel goed. Dat blijft dus wel een risico als er gewerkt wordt met zulke adapters. 

Wat je kunt doen om het topologie overzicht te herstellen is bijvoorbeeld een herstart van het thuisnetwerk. Dan worden al je Wifi-punten (inclusief modem) even opnieuw opgestart. Dit vind je in de webinterface onder Instellingen en dan Systeem. Vaak is het beeld daarna weer hersteld. 

Laat maar weten of het daarna beter is geworden. 

Bekijk origineel

3 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 5 augustus 2025

<Edit: Had mijn vraag in de verkeerde categorie gezet. Heb een nieuwe vraag in de juiste categorie Thuisnetwerk gemaakt. Deze kan weg. (Maar ik kan zelf geen “verwijder”-knop vinden.)>

Admin: Topics samengevoegd

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator
  • 2244 reacties
  • Antwoord
  • 7 augustus 2025

Hoi ​@Aernout123. Welkom op de KPN Community! Je hebt je weg op de Community al goed kunnen vinden begrijp ik, gezien je ook een topic hebt geopend over een gastnetwerk via LAN-poort 4. Heel goed :) 

Wat betreft je vragen en situatie die je schetst in je openingsbericht, kan ik aangeven dat het Topologie-overzicht nog een beetje work in progress is. Als het werkt is dat mooi meegenomen (en ook de bedoeling natuurlijk), maar het is bekend dat er nog wat fouten in kunnen sluipen. We zijn er druk mee bezig om dat op te lossen in toekomstige updates. Wel moet ik daarbij vermelden dat het sowieso een lastig verhaal blijft om apparaten te herkennen achter powerline adapters (of switches). Het kan dus zijn dat apparaten dan een beetje een algemene beschrijving krijgen en dat een SuperWifi punt niet herkend wordt. Of deze wordt rood weergegeven, maar functioneert eigenlijk wel goed. Dat blijft dus wel een risico als er gewerkt wordt met zulke adapters. 

Wat je kunt doen om het topologie overzicht te herstellen is bijvoorbeeld een herstart van het thuisnetwerk. Dan worden al je Wifi-punten (inclusief modem) even opnieuw opgestart. Dit vind je in de webinterface onder Instellingen en dan Systeem. Vaak is het beeld daarna weer hersteld. 

Laat maar weten of het daarna beter is geworden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 augustus 2025

Beste allemaal,

Handig om te weten dat de Topologie-functie nog niet helemaal werkt, dan ga ik die verder gewoon negeren.

De lijst van Connect Devices is na een reset van het modem hersteld geraakt. Daar was ik eerst wat huiverig voor, om mijn instellingen opnieuw te doen, maar het bleek eigenlijk helemaal niet zo veel (alleen een paar gereserveerde IP-adressen in de DHCP-pool).

Bedankt voor je antwoord ​@Arjan van KPN !

Hartelijke groet

Reageer