Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12 en SuperWifi 2: punten gesynchroniseerd, maar geen wifi beschikbaar

• September 26, 2026
  • 4 reacties
  • 71 keer bekeken

Twee SuperWifi 2-punten zijn gekoppeld aan de KPN Box 12 en staan in de topologie als verbonden en gesynchroniseerd. Geen van beide punten biedt echter een wifinetwerk aan draadloze apparaten aan. Een wifiscan direct naast elk punt toont uitsluitend de BSSID's van de Box 12 (44:D4:53:…), nooit die van de punten (C8:99:B2:…). Alle draadloze apparaten blijven daardoor op de Box 12 hangen, vaak met zwak signaal of op 2,4 GHz, en de verbinding valt regelmatig weg.

De configuratie is meermalen gecontroleerd, gereset en standaard. Beide punten zijn twee keer volledig naar fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw gekoppeld, telkens met een uur aan het modem. Het probleem blijft.

Wat wél werkt

• Beide punten koppelen aan de Box 12; status Synced (bijlage 3).

• Backhaul is gezond: SW2-4379EE bekabeld op 1 Gbps, SW2-A97C7C draadloos op 5 GHz met ruim 400 Mbps 

• De punten werken als brug: een apparaat dat met een kabel op SW2-A97C7C is aangesloten, komt via de mesh gewoon online.

• Wifi van de Box 12 zelf werkt.

Wat niet werkt

• Beide superhifi punten hebben in de topologie structureel 0 draadloze apparaten.

• Een MacBook direct naast een punt blijft verbonden met de Box 12: BSSID 44:D4:53:C2:38:4A, RSSI -71 tot -73 dBm.

• Een wifiscan (macOS Draadloze diagnose ® Detectie) direct naast elk punt toont alleen de Box 12 (44:D4:53:C2:38:46 en :4A). Geen enkel BSSID in het C8:99:B2-blok van de punten, ook niet na herhaald scannen.

• Gevolg: apparaten elders in huis hangen met zwak signaal aan de Box 12, vallen terug op 2,4 GHz en verliezen regelmatig de verbinding.

Dit is geen super-wifi. 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Roald Roorda. Welkom op de KPN Community! Al ben je hier waarschijnlijk niet omdat je erg blij bent met de KPN apparatuur verwacht ik. Balen dat het niet functioneert zoals het zou moeten. 

Je hebt al veel getest en uitgeprobeerd, vele resets van apparaten en zelfs een Wifi-reset. Ik was ook benieuwd wat er zou gebeuren als je de Wifi op de Box 12 zou uitschakelen, maar dat heb je ook geprobeerd. Dan is het wel heel vreemd dat er helemaal geen Wifi-signaal in huis is te detecteren. 

Ik lees dat je vooral tests doet met je MacBook in huis, maar heb je ook de Wifi scan geprobeerd met een telefoon? Om te kijken of dat dezelfde resultaten geeft? 

Eigenlijk begin ik toch je modem te vermoeden als boosdoener, omdat dat toch het apparaat is wat de aansturing verzorgd voor de Wifi-punten. Je hebt zelfs nieuwe Wifi punten toegevoegd en ik ga er toch vanuit dat niet al deze Wifi punten allemaal defect zijn. Met de KPN Software op de apparaten zijn we nog wel bezig om dat verder te optimaliseren, maar deze issues die jij beschrijft heb ik nog niet eerder gezien. Dus ik zou willen voorstellen dat je contact opneemt met de helpdesk om je modem eens te vervangen. 

Je kunt hiervoor het beste een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. Laat maar weten wat daar uitgekomen is!

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 27, 2026

Hallo ​@Roald Roorda ,

De kans is groot dat jouw SuperWiFi-punten op verouderde software 3.00.31 (of ouder) draaien. 

SuperWiFi-punt met versie 3.00.31 of ouder vallen niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. Zij hebben geen KPN-software.

https://community.kpn.com/product-updates?filters%5BproductArea%5D%5B0%5D=17

Neem daarom contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. Dat omruilen kan niet via dit platform.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messenger, Instagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 27, 2026

Ze staan allemaal al op firmware KPN Software SW2.C.26.04.04.

En, ik heb net twee nieuwe gekocht, om te testen en om later mijn netwerk uit te breiden, als alles weer werkt. Ook deze doen helemaal niets. Ik vermoed daarom eerder een probleem met de V12 (en ja die draait ook op de laatste firmware)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 27, 2026

Gecontroleerde instellingen
• Eén netwerknaam, WPA2-persoonlijk. Geen gastnetwerk, geen extra wifinetwerk, geen
gescheiden namen voor 2,4 en 5 GHz.
• Box 12 wifisignaal: 2,4 GHz g/n/ax, 20 MHz, kanaal auto; 5 GHz a/n/ac/ax, 80 MHz, kanaal auto.
• SW2-4379EE (bekabeld): WiFi-radio-instellingen identiek aan de Box 12.
• SW2-A97C7C (draadloos): neemt de instellingen van de Box 12 over; velden vergrendeld, zoals bedoeld.
Uitgevoerde stappen en tests
25-09 ochtend Box 12 wifi-reset, beide punten fabrieksreset (paars), één voor één opnieuw gekoppeld, elk een uur aan het modem. Punten gekoppeld, 0 apparaten.

25-09 middag Topologie, apparaatinfo en WiFi-radio van beide punten gecontroleerd. Configuratie standaard, geen afwijkingen.

25-09 middag MacBook naast punt, wifi uit/aan; BSSID en RSSI uitgelezen; wifiscan. Mac blijft op Box 12 (−72 dBm). Scan toont geen punt.

25-09 ca. 16:55 Tweede volledige reset en herkoppeling, elk punt een uur aan het modem. Zelfde beeld.

25-09 17:04–17:11 Alleen SW2-4379EE (bekabeld) actief, scan ernaast. Daarna SW2-A97C7C erbij, scan ernaast. Geen van beide punten zichtbaar in scan.
26-09 Wifi van de Box 12 uitgeschakeld, met de keuze om de extenders niet mee uit te schakelen (twee keer). Nergens in huis een wifisignaal. SW2-A97C7C valt weg en schakelt niet over naar het bekabelde SW2-4379EE; alleen het bekabelde punt blijft zichtbaar.

26-09 ca. 17:45 Twee andere SuperWifi 2-punten gekoppeld (één bekabeld, één draadloos), beide groen in de topologie. Wifiscan ernaast. Identiek: alleen de BSSID's van de
Box 12, geen enkel punt zichtbaar.

27-09 Firmware gecontroleerd: Box 12 gereset en op V12.C.26.04.02; alle vier punten op SW2.C.26.04.04 (de versie die volgens KPN de punten weer in de pas brengt met de modem-updates). Beide kanten actueel; een versieverschil is uitgesloten. Probleem blijft.

Conclusie 
De punten zijn gekoppeld en geven verkeer door, maar hun radio's bieden geen SSID aan: niet aan
apparaten, en het bekabelde punt ook niet als mesh-backhaul voor het draadloze punt. Vier verschillende punten, bekabeld en draadloos, tonen na koppeling exact hetzelfde gedrag. Een defect in de punten is daarmee uitgesloten, en omdat modem en punten beide op de laatste firmware draaien ook een versieverschil; de Box 12 activeert de radio's van de punten niet (configuratie of firmware van het modem). Aan gebruikerszijde zijn de mogelijkheden uitgeput.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 30, 2026

Hoi ​@Roald Roorda. Welkom op de KPN Community! Al ben je hier waarschijnlijk niet omdat je erg blij bent met de KPN apparatuur verwacht ik. Balen dat het niet functioneert zoals het zou moeten. 

Je hebt al veel getest en uitgeprobeerd, vele resets van apparaten en zelfs een Wifi-reset. Ik was ook benieuwd wat er zou gebeuren als je de Wifi op de Box 12 zou uitschakelen, maar dat heb je ook geprobeerd. Dan is het wel heel vreemd dat er helemaal geen Wifi-signaal in huis is te detecteren. 

Ik lees dat je vooral tests doet met je MacBook in huis, maar heb je ook de Wifi scan geprobeerd met een telefoon? Om te kijken of dat dezelfde resultaten geeft? 

Eigenlijk begin ik toch je modem te vermoeden als boosdoener, omdat dat toch het apparaat is wat de aansturing verzorgd voor de Wifi-punten. Je hebt zelfs nieuwe Wifi punten toegevoegd en ik ga er toch vanuit dat niet al deze Wifi punten allemaal defect zijn. Met de KPN Software op de apparaten zijn we nog wel bezig om dat verder te optimaliseren, maar deze issues die jij beschrijft heb ik nog niet eerder gezien. Dus ik zou willen voorstellen dat je contact opneemt met de helpdesk om je modem eens te vervangen. 

Je kunt hiervoor het beste een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. Laat maar weten wat daar uitgekomen is!