Skip to main content

Ik heb donderdag een mail van KPN gekregen dat mijn internetsnelheid verhoogd wordt van 100/100 naar 200/200. Dat is heel fijn. KPN, bedankt voor de service! In de mail staat ook dat ik niets hoef te doen.

Echter!

Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren een mail van zowel postNL als KPN dat mijn bestelling onderweg is en dat blijkt een KPN box 12 te zijn. Ik heb niets besteld!

Ik heb al ruim 4 jaar een Experiabox V9 en daar ben ik dik tevreden mee. Ik kan er alles mee doen wat ik wil zoals: DHCP reeks aanpassen, port forwarden naar mijn eigen VPN server, mijn eigen access point aansluiten (ik gebruik de WiFi van de Experiabox niet) en mijn eigen dect centrale aansluiten. Ik heb dus geen nieuw modem nodig.

Voor de hogere snelheid is vervanging ook niet nodig want ik heb al eerder 200/200 snelheid gehad en dat ging prima. Dat kostte toen extra dus ik heb het weer teruggedraaid want echt nodig heb ik die hogere snelheid niet.

Mijn vraag is nu: als ik dat nieuwe modem gewoon in de doos laat zitten en alles bij het oude laat, krijg ik dan problemen? Ik bedoel, zit er ergens in het KPN systeem een "verwachting” dat er een KPN Box 12 hangt en als dat niet zo is dat ik dan geen signaal meer heb?

Groeten,

Sjoerd van Staveren

 

Mijn vraag is nu: als ik dat nieuwe modem gewoon in de doos laat zitten en alles bij het oude laat, krijg ik dan problemen?

Nee, dan krijg je geen problemen tenzij KPN vraagt om jouw oude Experia Box in te leveren.

Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om de overstap naar een moderne Experia/KPN Box te maken immers er vindt geen onderhoud meer plaats op de software van die V9 en dat betekent dat gevonden kwetsbaarheden niet verholpen zullen worden.

 

De DHCP range kan je, net als op de V9, binnen het subnet 192.168.2.0/24 aanpassen.


Je moet natuurlijk niks, maar een 200mb abonnement op een v9, met enkel 2,4ghz, is natuurlijk zonde. Daarom word de box12 ook verzonden denk ik. Ander kun je klagende klanten verwachten. 

 

Maar omdat jij zelf al externe wifi gebruikt is dit niet van toepassing. 

Hou je lekker de v9, stuur je de box12 retour. 


Ik heb donderdag een mail van KPN gekregen dat mijn internetsnelheid verhoogd wordt van 100/100 naar 200/200.

Dit kreeg u zomaar zonder dat u dat besteld had? Is dat een tijdelijke actie? 3 maanden gratis bijvoorbeeld? Of permanent? Zonder meerkosten? 


Je moet natuurlijk niks, maar een 200mb abonnement op een v9, met enkel 2,4ghz, is natuurlijk zonde. Daarom word de box12 ook verzonden denk ik. Ander kun je klagende klanten verwachten. 

 

Maar omdat jij zelf al externe wifi gebruikt is dit niet van toepassing. 

Hou je lekker de v9, stuur je de box12 retour. 

@DennisA78 Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. En ook gezien de opmerking over ondersteuning van @wjb zal ik eens kijken of ik hem ga gebruiken. Probleempje is wel dat de glasvezelkabel in de kelder binnenkomt. Ik heb UTP kabels naar de woonkamer (voor de TV) de werkkamer en de meterkast getrokken en in die laatste hangt nu een FritzBox 7360 als access point (alleen 2.4 GHz) en dect centrale. Als ik de KPN box in de meterkast hang heb ik wel sneller WiFi denk ik en de FritzBox functioneert dan enkel nog als dect centrale. Dat wordt even puzzelen dus maar daar kom ik wel uit.

Bedankt voor jullie reacties!

Sjoerd


@Nick83 Ik heb niets besteld en ik ga er van uit dat de verhoging naar 200/200 permanent is. Uit de mail bleek niet dat het een tijdelijk actie is.


Grote kans dat jouw abonnementskosten dan wel hoger gaan worden. Dit zijn de huidige prijzen conform KPN-Hussel : 

 


Hallo @Noordzee , als mij hetzelfde zou overkomen als @Sjoerd1953 èn er zouden kosten in rekening worden gebracht zou ik wel even aan de bel trekken. Maar uit de mail van KPN aan @Sjoerd1953 blijkt niet dat hij daar ook nog extra voor moet gaan betalen.

Misschien is KPN voorzichtig begonnen met ook voor consumenten de snelheden aan te passen, net zoals KPN heeft gedaan bij de zakelijke klanten sinds 15 september 2021.

 


Misschien is KPN voorzichtig begonnen met ook voor consumenten de snelheden aan te passen, net zoals KPN heeft gedaan bij de zakelijke klanten sinds 15 september 2021.

Dat zou erg onlogisch zijn immers dan zou je verwachten dat 100Mbps er dus uit zou gaan en 500Mbps zou blijven.


Hallo @wjb , ik heb bij KPN op verschillende terreinen nog nooit enige logica kunnen ontdekken.

Er blijft natuurlijk wel verschil tussen zakelijke klanten en consumenten.

 


@Nick83 Ik heb niets besteld en ik ga er van uit dat de verhoging naar 200/200 permanent is. Uit de mail bleek niet dat het een tijdelijk actie is.

Kint u een schermafbeelding van de mail met ons delen? Ik ben erg benieuwd hoe die er uit ziet.


@Nick83 Dit is de mail: 

 


De DHCP range kan je, net als op de V9, binnen het subnet 192.168.2.0/24 

@wjb Ik heb het gezien, ik heb het modem aan mijn laptop gehangen om te kijken wat ik kan aanpassen en tot mijn vreugde zag ik dat DynDNS nu ook mogelijk is. Ik ga hem eerst helemaal naar wens configureren en dan wissel ik hem om. Ik kijk later wel wat er nodig is om het modem in de meterkast te hangen. Er komt dan wel een veel langere UTP kabel - ongeveer 12 meter - tussen de glasvezel terminal en het modem maar ik ga er van uit dat dat geen probleem is.

 


Nou @Sjoerd1953 ,

Dat is mooi nieuws. 

 

Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Bij mij in het dorp wordt ook glasvezel aangelegd. Benieuwd of ik dan ook gratis verdubbeling krijg van KPN. 


Er komt dan wel een veel langere UTP kabel - ongeveer 12 meter - tussen de glasvezel terminal en het modem maar ik ga er van uit dat dat geen probleem is.

Dat is geen enkel probleem, je kan mits er gebruik gemaakt wordt van goede bekabeling tot 100 meter gaan :)

 

Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Bij mij in het dorp wordt ook glasvezel aangelegd. Benieuwd of ik dan ook gratis verdubbeling krijg van KPN. 

Die snelheidsverdubbeling heeft te maken omdat KPN lange tijd geen symmetrische snelheden op glasvezel heeft aangeboden als standaard. Met een bepaalde toevoeging in het abonnement (de zogenoemde Speed VAS) kon je deze wel symmetrisch maken. Omdat alle glasvezeldiensten nu symmetrisch gemaakt zijn is een dergelijke toevoeging niet meer nodig. Ter compensatie heeft KPN de snelheid verhoogd bij deze klanten.


Goed werk KPN, bedankt!

 

 


Lekker dit @Sjoerd1953 :grinning::ok_hand_tone2: