Skip to main content

Ik heb hier via een KPN partner een FttH 500/500. Ik heb daarbij een /29 IPv4 subnet gekregen.

Ik probeer dit via PFSense 2.6.5 aan de praat te krijgen. Dit wil helaas niet helemaal lukken.

Ik heb mijn PPPoE verbinding draaiend, ik krijg ook het PPPoE IP wat op het verkregen formulier staat.

Ik krijg alleen mijn /29 IPv4 Subnet niet aan de praat. Ik ben gewend (ziggo) dit via ALIAS IP te doen, dat werkt niet. Ook de 5 statische adressen toe te voegen als Proxy ARP werkt niet. De adressen simpelweg toevoegen via DNAT rule werkt ook helaas niet.

Uitgaand heb ik vreemd genoeg wel het eerste (vrije) IP adres uit mijn /29 IPv4 blok. Ik zou toch verwachten dat ik naar buiten zou gaan via het adres wat ik van de PPPoE verbinding verkregen heb.

 

Mijn PFSense draait op Hyper-V Server 2016, vlan 6 heb ik via Hyper-V netwerk NIC gekozen en dus niet nodig binnen PFSense. Dat is niet helemaal conform meeste manuals, maar goed ik heb de verbinding draaien dus dat lijkt mij prima zo.

 

Heeft iemand toevallig een idee hoe dit op te lossen?

Bij die ‘KPN partner’ vragen of daar op website o.i.d. opzoeken. O.a. voor jezelf, maar ook als ‘bewijs/info’ naar anderen zodat die mee kunnen lezen en/of denken. KPN (de provider) levert dit /29 IPv4 niet, dus in die zin ben je op het verkeerde forum.


Bij die ‘KPN partner’ vragen of daar op website o.i.d. opzoeken. O.a. voor jezelf, maar ook als ‘bewijs/info’ naar anderen zodat die mee kunnen lezen en/of denken. KPN (de provider) levert dit /29 IPv4 niet, dus in die zin ben je op het verkeerde forum.


Hoe werkt dat dan als ik vragen mag? Op de brief staat namelijk duidelijk “netwerk: KPN”. De PPPoE verbinding geeft ook een IP adres van KPN, hoe is het /29 IPv4 subnet dan niet van KPN? Zeg niet dat het dus wel of niet zo is hoor, ben dan gewoon nieuwsgierig hoe dat werkt.

 

De partner geeft simpelweg aan PFSense niet te ondersteunen, en dus geen hulp te kunnen (of willen) bieden.


Je kunt wel naar documentatie vragen van configuratie van andere routers die ze wel ondersteunen. Maar goed, hier ben je op het particuliere forum van KPN, je kunt beter op het zakelijke forum vragen. Particulieren kunnen sowieso geen subnet krijgen en dus is hier daarvan ook nauwelijks of geen kennis aanwezig. Hoe het zakelijk zit weet ik niet.


Bij die ‘KPN partner’ vragen of daar op website o.i.d. opzoeken. O.a. voor jezelf, maar ook als ‘bewijs/info’ naar anderen zodat die mee kunnen lezen en/of denken. KPN (de provider) levert dit /29 IPv4 niet, dus in die zin ben je op het verkeerde forum.

Hoe werkt dat dan als ik vragen mag? Op de brief staat namelijk duidelijk “netwerk: KPN”. De PPPoE verbinding geeft ook een IP adres van KPN, hoe is het /29 IPv4 subnet dan niet van KPN? Zeg niet dat het dus wel of niet zo is hoor, ben dan gewoon nieuwsgierig hoe dat werkt.

Die KPN Partner is alleen maar Internet Service Provider en draait op de kabels/vezels/apparatuur van KNPnetwerkNL. Iedereen die ISP wil zijn, kan een bepaalde groothandelsservice afnemen bij KPN WBA, dat is een apart bedrijfs onderdeel, zelfs concurrent T-Mobile gebruikt het, maar dan o.a. niet met PPPoE maar DHCP, ook ander VLAN IDs enz.

De partner geeft simpelweg aan PFSense niet te ondersteunen, en dus geen hulp te kunnen (of willen) bieden.

Zoals Nick83 al hint, kijk hoe ze wel ondersteunde routers instellen. En/of vraag gewoon de algemene configuratie op hoe je een willekeurige router moet instellen. Als ze dat niet kunnen aangeven, moet je je afvragen waarom je er een abo hebt m.i. en ook waarom je meerdere WAN IP’s wil hebben misschien, maar dat is weer een andere discussie die hier al eens gevoerd is.

Als je bij ISP KPN een abo had, kijk dan op https://www.kpn.com/eigenmodem