Skip to main content

Ik gebruik voor VoIP telefonie niet de telefooncentrale in het Fritzmodem. De afhandeling gebeurd door de Siemens S450IP en Siemens Gigaset DECT handsets. Dit gebeurde altijd probleemloos via xs4all. Na de omzetting naar KPN met internet geen problemen gehad, wel met de omzetting naar VoIP via de Siemens S450IP. Dit is uiteindelijk opgelost door een specificatie fout van de proxyserver in gebruik bij KPN. (in dit forum staat de diskussie hierover).

Bij gebruik van de S450IP wordt elk binnenkomend telefoongesprek via VoIP na enige tijd verbroken. De ene keer is dat na 5 minuten, de andere keer gebeurt dat na 15 minuten en elke tijdsperiode hier tussenin.

Zijn er meer mensen die deze ervaring (gehad) hebben met de S450IP, de N300 of andere unit van Siemens ?

 

Hoe is dit probleem op te lossen ?

Ik heb naar de decoders gekeken en of de verschillende decoders automatisch gekozen kunnen worden.

Een enkele keer hoor je voor het verbreken van de verbinding een DTMF toon volgorde, net alsof er een nummer gekozen wordt.

Bij KPN VoIP support is max. 1 toestel aktief ondersteunt.  Dus dit ook aangegeven in de configuratie.

 

Bedankt voor uw reakties en meedenken,

 


Hallo @Wimpie44 

 

Heb je in de Fritz!Box wel de volgende optie uitgezet?:

2 IP-telefoon of software voor internettelefonie brengt zelf verbinding tot stand

  1. Deactiveer in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box onder "Telephony > Telephone Numbers > Line Settings" in de sectie "Security" de optie "Prevent use of internet telephony from the home network".

Bron: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/268_IP-telefoon-of-software-voor-internettelefonie-met-FRITZ-Box-gebruiken/

 

Misschien dat deze weer aangezet is bij de overgang naar KPN.


Bedankt voor je reaktie @GeSp.

 

Ik gebruik de FritzBox 3490.

In de FB3490 is geen Fritz telefoonfunktie aanwezig.

Als je via dit modem VoIP telefonie wilt toepassen, moet je een IP telefoon of externe IP ATA gebruiken (zoals bijv. Siemens S450IP).

Als je gebeld moet kunnen worden via internet (VoIP) moet o.a. poort 5060 openstaan om de Siemens S450IP te bereiken die

aan de FB3490 is gekoppeld. Via de FB3490 kunnen geen VoIP gesprekken worden opgebouwd. 

 

Als ik poort 5060 voor binnenkomend verkeer afsluit of verwijder, kan ik niet meer bereikt worden met VoIP telefonie via

internet. Zet ik die poort weer aan, dan kan ik gewoon gebeld worden. Het gesprek wordt dan later verbroken.

 

De instelling poort 5060 staat dus aan voor binnenkomende gesprekken.

Ik kan gewoon gebeld worden, maar het gesprek wordt dan (later) verbroken.

 

Ik gebruik bij de FB3490 ook de Apps MyFritz!, FritzWLAN en MyFritzMedia op een SmartPhone.

 

 Tips welkom.

Bedankt. 

 

 

 


Als je onderstaande schrijft @Wimpie44 dan ga ik er vanuit dat je een Fritz hebt met die functie en dan heb je wel die instelling.

Ik gebruik voor VoIP telefonie niet de telefooncentrale in het Fritzmodem.

 

 

Jouw instellingen in je 2de post hierboven zien er hetzelfde uit als in mijn SL450A GO behalve dat ik Slechts 1 VoIP-gesprek toestaan op Nee heb staan, die instelling is voor beperking van bandbreedte gebruik, maar bij 1 lijn waarop je maar 1 gesprek mag voeren maakt het in dit geval niet uit hoe dat staat lijkt mij, maar even testen of het verschil maakt kan je proberen.

Anders zou ik ook niet weten wat de oorzaak van die verbrekingen is.


Misschien is XS4all aardig genoeg om je een nieuwer fritz modem te sturen zodat je de DECT van Fritz kunt gebruiken? 


Bedankt voor je reaktie @GeSp 

Excuus voor mijn onduidelijke formulering in de tekst waarnaar je verwijst.

 

Betreffende dit topic / onderwerp: correcties

Onderwerp regel: het betreft een aansluiting op VoIP van KPN, voorheen VoIP van XS4ALL. 

Het gebruikte Fritz modem type FB3490 en KPN is weggevallen in de onderwerp regel

bij het invoeren.

 

 

 

 

 

 


Hallo @Wimpie44, hoe staat het er nu voor met het gebeld worden? Mocht je er met de community niet uitkomen, wil ik je toch adviseren om even te bellen met XS4ALL. Ik begrijp dat je technisch overgezet bent naar KPN: in dat geval staan de collega's van XS4ALL nog steeds klaar om je van dienst te zijn! 


Houd dit topic nog maar open svp. 

 

 


De voip telefoonverbinding wordt nog steeds spontaan verbroken. Tijdsduur tussen start en verbreken verbinding varieert tussen rond 5 minuten en 15 minuten.

 


Wordt de verbinding verbroken tijdens een lopend gesprek of kun je na een tijdje niet meer bellen en/of gebeld worden ?

 


Tijdens lopend gesprek. Opbellen en gebeld worden daarna is mogelijk. Dit gesprek wordt daarna ook verbroken ( na 5-15 min). 


Verschillende testen uitgevoerd. In de praktijk blijken alle telefoon gesprekken in de 15e minuut van het telefoongesprek verbroken te worden. Dit geldt voor voor alle telefoongesprekken. Gebeld worden, zelf bellen, met vast. met mobiel, met voip. Uitsluitend indien gebruik gemaakt wordt van KPN VoIP.

 

Zijn er tijdens de omzetting van XS4ALL naar KPN aanpassingen gemaakt in de Fritzbox? Ik gebruikte VoIP vanaf de begintijd bij XS4ALL zonder problemen, na de omzetting naar KPN gaat dit mis. Er zijn situaties waarbij het verbreken van de telefoonverbinding niet gewenst is (noodoproepen, wachtrijen ziekenhuizen en service desks).  

 

 


Bij bellen met XS4ALL helpdesk, na invoeren klantnummer geschatte wachttijd wordt gemeld. Er wordt muziek afgedraaid (met intoetsen 1 uit te zetten). Er wordt aantal keren vermeld “al onze medewerkers zijn in gesprek” een ogenblik geduld aub. Verbinding wordt verbroken.

 

Opnieuw gebeld: er komt vraag gaat dit over hetzelfde onderwerp. Antwoord JA. Ik word overgezet naar een medewerkster. Leg probleem uit, antwoord: ik weet daar niets van af, ik verbind u door met een medewerker die dat wel weet. Na overzetten wachttijd verhoogd. De verbinding wordt binnen de periode van 15 minuten wachten verbroken. Dat zal rond 3-4 minuten geweest moeten zijn.

Het schiet niet op.

 

 


Hallo @Wimpie44 

 

Ik kwam nog 1 ding tegen wat blijkbaar op alle Fritz!Boxen (ook de 3490) werkt, bellen via de FRITZ!App Fon.

Je hebt niet toevallig ondersteuning voor de FRITZ!App Fon aanstaan in je Fritz!Box?

Dat maakt namelijk ook gebruik van poort 5060.

Zit op deze plek om dat aan of uit te zetten, bij jou zal hij dus op Disable moeten staan.:

  1. Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Wi-Fi" ("Wireless").
  2. Klik in het menu "Wi-Fi" ("Wireless") op "Wi-Fi Network" ("Radio Network").
  3. Schakel de optie "Enable support for FRITZ!App Fon in the FRITZ!Box" in.
  4. Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.

@GeSp 

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb bij de instellingen menu “Wi-Fi” in de 3490 gekeken.

De optie “Enable/Disable support for Fon in de Fritz!Box” ontbreekt

 

  1. Ik heb de Fon App n.a.v. je bericht op mijn Android geinstalleerd, gedeinstalleerd en weer geinstalleerd.
  1. Het menu waar de Fon App in de Fritz!Box aan- en uitgezet zou moeten kunnen worden, komt niet in de FB beschikbaar.
  2. Als de App Fon geinstalleerd is op Smartphone met Android, staat er in het venster van de App Fon: Telefony via Fritz!Box Restricted. The app setting "React to calls" is disabled. Fritz!App Fon does not react to incoming calls. You can continue to make calls, however.  
  3. Wat wonderwel in de App Fon op de smartphone getoond wordt, zijn de telefonische oproepen die naar ons VoIP nummer gedaan zijn en door ons niet zijn beantwoord / gevoerd. Dus gemiste oproepen. 

 

  


@Wimpie44

Vreemd dat die setting er bij jou niet bijstaat, nog even gezocht en hier staat dat dus ook vermeld bij een Knowledgebase artikel voor de 3490: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/251_FRITZ-App-Fon-configureren/

Heel apart dat je wel gemiste gesprekken te zien krijgt, zou hij dat uit de S450 halen?

 

En zie ook b.v. dit artikel: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/3253_IP-telefoon-of-app-kan-niet-worden-aangemeld/

Heb je wel de laatste Fritz!OS firmware erop staan?


Bij kpn moet de rtp poort een waarde tussen 16384 en 32767 hebben.

 

Zie deze pdf.

 

En waar heb je de registration refresh time op staan?

 


Hopelijk is dat dan de oplossing @wjb en @Wimpie44 

Dan mogen ze de PDF voor eigen apparatuur ook wel aanpassen voor VOIP, want daar wordt dat alleen geadviseerd:

RTP Port Range 16384 – 32767 (geadviseerde port nummers voor RTP)


Use random ports: NO. Indien random gekozen wordt komt daar 5060 en 5076 te staan.

 


Deze instellingen gecontroleerd: 2x 

Verbinding na 17 minuten zelf verbroken.

Dus langer dan 15 minuten aktief.  (binnen deze tijd verbrak gesprek steeds).

 

 Bij Welkom scherm van de S450IP kan geen NEDERLANDSE taalgroep gekozen worden.

Is daar een link voor beschikbaar ?

 

 


Deze instellingen gecontroleerd: 2x 

Verbinding na 17 minuten zelf verbroken.

Dus langer dan 15 minuten aktief.  (binnen deze tijd verbrak gesprek steeds).

Begrijp ik hieruit dat het probleem van die verbrekende verbinding verholpen lijkt te zijn door de aanpassingen?


De Fritz App Fon heb ik verwijderd van mijn smartphone. De smartphone voldoet aan alle eisen, Ik heb de App Fon deels gebruikt. Alleen met S450IP komen wel alle oproepen naar het VoIP nummer in beeld, die niet beantwoord zijn.

 

Vanuit het toestel kan ik niet bellen naar VoIP nummers. Er verschijnt in de Fritz!Box bij Gebruikers wel een Nieuwe Gebruiker, als App Fon geinstalleerd wordt. Als ik bel met App Fon

van Fritz dan krijg ik altijd in gesprek toon (signaal .  .  .  .) te horen. Ik heb niet met de Fon App ingelogd bij de FB3490. Ik zie ook geen Virtuele naam met IP adres voor deze gebruiker (App Fon) in het  Netwerk Apparatuur overzicht van de FB3490. Ik sta koppelen van nieuwe of andere dan bekende Apparatuur aan WiFi niet toe. Die blokkering staat aan.  De kans is groot dat de applicaties  die toegang zouden mogen hebben niet in het standaard Netwerk / Wi-fi scherm vermeld worden. Het uitgebreide scherm van de FB3490 met Fritz!OS v.07.30 (is up to date) laat die optie ook niet zien. 

 

Vannacht en vandaag overdag is het een aantal keren gelukt om de telefoon verbinding langer dan 15 minuten te laten duren.  Ik wil een aantal gesprekken die langer dan 15 minuten duren hier gerealiseerd hebben. Dit zowel voor binnenkomend als uitgaand. Ik zal voortgang hier rapporteren.

 

Bedankt voor jullie reakties.

 

 

 

 

  


Deze instellingen gecontroleerd: 2x 

Verbinding na 17 minuten zelf verbroken.

Dus langer dan 15 minuten aktief.  (binnen deze tijd verbrak gesprek steeds).

Begrijp ik hieruit dat het probleem van die verbrekende verbinding verholpen lijkt te zijn door de aanpassingen?

Het lijkt er op dat het probleem van het verbreken van de telefoonverbinding opgelost is. Ik wil dit in de praktijk met wat meer pogingen bevestigd zien. Ik meld de ervaringen nog terug.

Bedankt voor je reaktie.


@Wimpie44

Vreemd dat die setting er bij jou niet bijstaat, nog even gezocht en hier staat dat dus ook vermeld bij een Knowledgebase artikel voor de 3490: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/251_FRITZ-App-Fon-configureren/

Heel apart dat je wel gemiste gesprekken te zien krijgt, zou hij dat uit de S450 halen?

Dat vind ik ook. De beschrijving hierboven verwijst naar FB3490. Het lijkt alsof er iets veranderd is na de omzetting van XS4ALL naar KPN. Het lijkt anders dan de beschrijving aangeeft.

Ik heb van de FB340 een backup image gemaakt, met onder het Security venster de optie Backup.  Misschien dat deze backup image van de FB3490 nog wat inzicht geeft. Ik koppel dat nog aan je terug.

Bedankt voor je reakties.

 

En zie ook b.v. dit artikel: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/3253_IP-telefoon-of-app-kan-niet-worden-aangemeld/

Heb je wel de laatste Fritz!OS firmware erop staan?

Fritz!OS v.07.30 de laatste update. FB3490 getest op updates: Status: dit is de laatste update.


@Wimpie44

Vreemd dat die setting er bij jou niet bijstaat, nog even gezocht en hier staat dat dus ook vermeld bij een Knowledgebase artikel voor de 3490: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/251_FRITZ-App-Fon-configureren/

Heel apart dat je wel gemiste gesprekken te zien krijgt, zou hij dat uit de S450 halen?

Dat vind ik ook. De beschrijving hierboven verwijst naar FB3490. Het lijkt alsof er iets veranderd is na de omzetting van XS4ALL naar KPN. Het lijkt anders dan de beschrijving aangeeft.

Ik heb van de FB340 een backup image gemaakt, met onder het Security venster de optie Backup.  Misschien dat deze backup image van de FB3490 nog wat inzicht geeft. Ik koppel dat nog aan je terug.

Bedankt voor je reakties.

 

En zie ook b.v. dit artikel: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/3253_IP-telefoon-of-app-kan-niet-worden-aangemeld/

Heb je wel de laatste Fritz!OS firmware erop staan?

Fritz!OS v.07.30 de laatste update. FB3490 getest op updates: Status: dit is de laatste update.

@Wimpie44

Vreemd dat die setting er bij jou niet bijstaat, nog even gezocht en hier staat dat dus ook vermeld bij een Knowledgebase artikel voor de 3490: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-3490/251_FRITZ-App-Fon-configureren/

Heel apart dat je wel gemiste gesprekken te zien krijgt, zou hij dat uit de S450 halen?

Dat vind ik ook. De beschrijving hierboven verwijst naar FB3490. Het lijkt alsof er iets veranderd is na de omzetting van XS4ALL naar KPN. Het lijkt anders dan de beschrijving aangeeft.

Het Gebruikers Interface van de FB3490 geopend. Naar de instellingen gezocht op de plek zoals aangegeven in de link. Het interface staat standaard ingesteld op de eenvoudige mode. De uitgebreide mode laat meer informatie zien, dus deze mode ook ingeschakeld. Ook daar kom ik de gegevens niet tegen zoals vermeld in knowledgebase.  Ik heb de indruk dat er eea tijdens de omzetting van XS4ALL naar KPN is overschreven in de FB3490. Ook de Apps met toegangsmogelijkheid tot de FB3490 kom ik niet tegen. Daar zou de App Fon bij moeten staan in de FB3490.