Skip to main content

Ik gebruik voor VoIP telefonie niet de telefooncentrale in het Fritzmodem. De afhandeling gebeurd door de Siemens S450IP en Siemens Gigaset DECT handsets. Dit gebeurde altijd probleemloos via xs4all. Na de omzetting naar KPN met internet geen problemen gehad, wel met de omzetting naar VoIP via de Siemens S450IP. Dit is uiteindelijk opgelost door een specificatie fout van de proxyserver in gebruik bij KPN. (in dit forum staat de diskussie hierover).

Bij gebruik van de S450IP wordt elk binnenkomend telefoongesprek via VoIP na enige tijd verbroken. De ene keer is dat na 5 minuten, de andere keer gebeurt dat na 15 minuten en elke tijdsperiode hier tussenin.

Zijn er meer mensen die deze ervaring (gehad) hebben met de S450IP, de N300 of andere unit van Siemens ?

 

Hoe is dit probleem op te lossen ?

Ik heb naar de decoders gekeken en of de verschillende decoders automatisch gekozen kunnen worden.

Een enkele keer hoor je voor het verbreken van de verbinding een DTMF toon volgorde, net alsof er een nummer gekozen wordt.

Bij KPN VoIP support is max. 1 toestel aktief ondersteunt.  Dus dit ook aangegeven in de configuratie.

 

Bedankt voor uw reakties en meedenken,

lle Hallo @Wimpie44 

 

Heb je in de Fritz!Box wel de volgende optie uitgezet?:

2 IP-telefoon of software voor internettelefonie brengt zelf verbinding tot stand

  1. Deactiveer in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box onder "Telephony > Telephone Numbers > Line Settings" in de sectie "Security" de optie "Prevent use of internet telephony from the home network".

Bron: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/268_IP-telefoon-of-software-voor-internettelefonie-met-FRITZ-Box-gebruiken/

Misschien dat deze weer aangezet is bij de overgang naar KPN.

Alle instelmogelijkheden van de FB3490 doorlopen. De genoemde instelmogelijkheid is niet aanwezig in een van de vensters van de FB3490. Dat wordt onder FB3490 wel als zodanig beschreven. (dit zou een fout in de tekst van de knowledgebase kunnen zijn).

 

In de gebruikersinterface van de FB, onder: Systeem,  komt een Automatisch aangemaakte gebruiker voor. De gebruikersnaam begint met Fritz####. Deze optie is niet uit te zetten. Deze gebruiker onder Systeem is mij nooit eerder opgevallen. Na kom ik deze gebruiker (?) tegen. Zou te maken kunnen hebben om toegang te kunnen geven om op afstand de parameters aan te passen (?). 

 

Ik heb een backup gemaakt van de FB3490 image. Dit voor de omzetting van XS4ALL naar KPN en na de omzetting. Als je deze backup file opent, dan is met een gewone editor een gedeelte van de image gewoon te lezen. Je ziet alle programma procedures netjes in beeld. Voor de omzetting kom je voor telefonie geen procedure tegen, na de omzetting zie je wel een procedure voor telefonie tegen. Zoals ik het nu lees (begrijp), is die procedure niet aktief. Dus poort die toegewezen moeten worden, zijn niet aktief. Dit is een deel voor telefonie procedures die voor een geintegreerde telefooncentrale in de Fritz nodig zijn. Ook de aanmeld gegevens voor KPN staan gedeeltelijk leesbaar in. Het lijkt alsof dit automatisch (automagisch haha) in de FB3490 is aangemaakt. Het zou ook aangemaakt kunnen zijn door bijv. de Fritz App Fon op een smartphone. De aanname die men waarschijnlijk met deze tool doet, is dat de telefooncentrale in de Fritz!Box gebruikt wordt. Er wordt kennelijk niet op getest. Ik heb de App Fon van de smartphone verwijderd. Ik gebruik de smartphone dus niet in de configuratie met de Gigaset S450IP. 

 

Wat mogelijk problemen zou kunnen veroorzaken is de instelling voor de Registratie Verversingstijd. Nu bij KPN op 3600 sec. Bij XS4ALL was deze waarde veel lager, ik dacht ergens tussen 240-280 sec. Dat werkte altijd. Instelling nu is 3600 sec. Bij de omzetting naar KPN had ik eerst een lage XS4ALL waarde. Het probleem is tot dusver niet herleid tot deze instelling.

   

 

 


Na wijziging van de RTP ports parameters (16384 en 32768), is de KPN VoIP verbinding meerdere keren verbroken. Zowel bij gebeld worden als bellen. Verbreken gebeurt tijdens gesprek. Daarna opnieuw de gesprekspartner bellen of die laten bellen. De tijdsduur van 15 minuten blijkt ook niet constant te zijn.  Het verbreken gebeurt ook binnen de 15 minuten.

Het probleem lijkt nog niet opgelost.


@Marcia_  Kan de titel van de vraag aangepast worden in:   KPN VoIP gesprekken worden regelmatig verbroken, bij Gigaset S450IP aangesloten via IP op Fritz!Box 3490.  


Ik heb de titel aangepast! Had je nog telefonisch contact gehad met de XS4ALL klantenservice?


Ik heb contact gehad met klantenservice. Netjes te woord gestaan. Werd overgezet naar terzake kundige collega. Kwam in de wacht. Verbinding werd tijdens wachten verbroken. Weer contact opgenomen, weer in de wacht, verbinding werd wederom verbroken. Systeem herkende dat ik eerder gebeld had. Weer in de wacht en weer verbroken. Kort daarop uitnodiging voor evaluatie klanttevredenheid binnengekregen per email.....  Dat ingevuld. Geen stap verder gekomen met klantensupport.

 

 


Ik probeer te bedenken wat er aan de hand kan zijn, dit zijn lastige dingen waar weinigen, soms niemand weet wat er fout gaat.
En een bekende alternatieve voip dienst voor alleen (voordelig) uit-bellen heeft er bij sommigen ook last van.
Op de radio hoor je ook heel vaak een verbinding die wegvalt, daar zal men toch wel wat knappe koppen achteraan sturen lijkt mij zo, maar nog geen oplossing blijkbaar.

Onlangs had ik nog te maken met voip via een fritz box achter een ziggo modem, het ziggo modem werd vervangen en sinds die tijd ook een wegvallende voip verbinding.
En dan kom je al snel in het kastje-muur verhaal.
Uiteindelijk bleek een DMZ instelling in het Z-modem de oplossing te zijn.
Ik heb natuurlijk geen idee of iets soortgelijks hier speelt, maar kijk er eens naar, zie dit :
https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/131_Setting-up-a-DMZ-with-the-FRITZ-Box/


 @KeesYagi 

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb vroeger met DMZ-instellingen bij de SpeedTouch modems (KPN/XS4ALL) de configuratie moeten aanpassen. In de huidige situatie met de FB3490 wordt het probleem niet met de aangegeven methode van AVM (Fritz) opgelost.

 

De FB3490 wordt hier alleen voor internet en VoIP telefonie van KPN gebruikt.  Ik gebruik (nog) niet de mogelijkheid van  TV en radio via internet van KPN. 

 

@wjb 

Het instellen van de Listen ports (luisterpoorten), voor VoIP

t.w. SIP port: 5060 en RTP ports: 16384-32768 in de Gigaset S450IP 

is niet de oplossing voor het wegvallen van de VoIP spraakverbindingen.

In het KPN document genoemd in je reaktie (hiervoor) zouden de instellingen 

voor RTP poorten op 16384 en 32768 moeten staan.  

Als hiermee (met 16384 en 32768) een ingestelde poort-range (ingesteld poort bereik)  mee bedoeld

wordt, is deze range erg groot. Andere poorten die mogelijk gebruik worden

kunnen binnen dit grote bereik vallen. Wat mogelijk tot conflict situaties kan leiden.  

De mensen komen terug van vakantie. Er wordt nu wat meer gebeld.  De VoIP

spraak verbinding wordt altijd binnen 1-15 minuten verbroken. Daarna moet opnieuw gebeld worden. De gespreksduur is dus niet steeds rond 15 minuten voordat deze verbroken wordt. Dit gebeurt ook na bijv. 2 minuten. 

 

 


In het KPN document genoemd in je reaktie (hiervoor) zouden de instellingen 

voor RTP poorten op 16384 en 32768 moeten staan.  

Als hiermee (met 16384 en 32768) een ingestelde poort-range (ingesteld poort bereik)  mee bedoeld

wordt, is deze range erg groot. Andere poorten die mogelijk gebruik worden

kunnen binnen dit grote bereik vallen. Wat mogelijk tot conflict situaties kan leiden.  

Nee hoor, dit zal niet tot conflicten leiden.

 

De VoIP spraak verbinding wordt altijd binnen 1-15 minuten verbroken. Daarna moet opnieuw gebeld worden. De gespreksduur is dus niet steeds rond 15 minuten voordat deze verbroken wordt. Dit gebeurt ook na bijv. 2 minuten. 

Kijk ook eens of op die FRITZ!Box iets van UDP flooding protection actief is want dat zou ook roet in het eten kunnen gooien.


Kijk ook eens of op die FRITZ!Box iets van UDP flooding protection actief is want dat zou ook roet in het eten kunnen gooien.

 

Bedankt voor je reaktie.

Er is geen sprake van problemen veroorzaakt door UDP flooding.


Het verbreken van de VoIP gesprekken waarbij de S450IP en FB3490 werden gebruikt, kon niet worden opgelost. Ook bij inzet van de FB7360 is dit niet gelukt.

Als oplossing is de FB7590 gebruikt, waaraan ook de DECT telefoontoestellen zijn gekoppeld. 

 

Dit onderwerp kan worden afgesloten.

 


 

Ik wil de configuratie met FB7590 en S450IP nog uitproberen op een later tijdstip.

Bedankt voor de reakties.