Skip to main content

Goedenavond,

Zojuist al verschillende threads op dit forum doorgenomen over KPN Superwifi 2.0. Veel vragen zijn al beantwoord, maar voordat ik overga tot aanschaf van enkele superwifi-punten van KPN, graag jullie mening.

Ik ben in bezit van een Experiabox v10 met in huis een bedraad netwerk. Ik wil alle punten bedraad aansluiten. Dit gaat ook lukken, omdat ik op de plekken waar ik een wifipunt wil, een kabel heb liggen. Overigens is dit allemaal cat5 en géén cat 6 UTP-kabel. Sommige punten komen achter een switch te zitten. Die op zolder uiteindelijk zelfs achter 2 switches (een op de begane grond en een op zolder). Dat laatste kan ik niet veranderen. In de meterkast moet een switch geplaatst zijn, en daarnaast heb ik op zolder (vanwege 2 bedrade werkplekken) ook een switch nodig, 

Ik lees soms wat over dat de punten een eigen netwerk opzetten (en het WAN van de Experiabox niets meer doet), maar dat bij sommige Experiaboxen de punten samenwerken met deze Experiabox. Wat zal dat in mijn geval doen? Heeft cat5 of cat6 hier nog mee te maken?

Graag jullie advies en eventuele tips.

Gr, Merlijn

Jij bent goed bezig😉. Voor een hoge snelheid heb je minimaal cat 5e nodig. De ideale switch ondersteunt Igmp snooping. De wifi op het modem v10 gaat en moet uit bij het gebruik van de SuperWiFi's.  Op iedere verdieping een bekabelde SuperWiFi' is super. Deze switch is prima geschikt. 


Dank je wel voor je snelle reactie. Fijn te horen dat ik op de goede weg zit.

De switches gaan geen probleem op leveren. SD netgear switches die ik er nu tussen heb zitten voldoen (ondersteunen lgmp snooping) want de tv-ontvangers werken naar behoren op twee plekken (achter de switches). 

Ik ben nog wel benieuwd naar de Experiabox. Deze wil ik op dezelfde plek behouden zodat deze als switch kan dienen. De wifi op de Experiabox gaat dan uit. Moet ik dit handmatig doen of wordt deze automatisch uitgeschakeld wanneer ik het eerste wifipunt installeer? Dit wifipunt wil ik daarna direct achter de Experiabox (die dan als switch dient) plaatsen. Daarna wil ik twee of drie wifipunten verder in huis plaatsen (die dan weer achter andere switches zitten). 

Wanneer je de wifipunt bekabeld inzet, dien je dan bij het plaatsen nog rekening te houden met de kleuren (groen-geel-rood) die de led aan de voorzijde toont? Ik twijfel namelijk of ik er in totaal drie of vier punten nodig heb.


De wifi van de v10 moet uit en dat gaat gebeuren tijdens het installeren van de SuperWiFi's.  Ik zou met drie beginnen. 


Joep1965, bedankt voor je hulp. Drie wifipunten besteld, bekabeld geïnstalleerd en het werkt als een trein.