Skip to main content
Vraag

Lag bij online gamen via bekabeld aangesloten PC

• July 16, 2025
  • 9 reacties
  • 57 keer bekeken

Ik heb een KPN box 10, omdat er op meerdere kamers netwerk nodig is en ik niet meer kabels kan trekken door het huis. Is er 1 kabel die loopt vanaf de meterkast (KPN box) naar een kamer. Daar zit een unmanaged switch tussen en daarop zitten 3 apparaten: 1 pc, 1 werklaptop en een printer. 

Op de PC wordt gegamed. En daar wordt ook lag ervaren, zowel in rocket league en in fortnite. Ik heb bufferbloat gedraaid en daar wordt een score van C-D gegeven (heb meerdere tests gedraaid). 

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=761c1544-b881-4554-9cc8-7e3c8eca1a7f

Deze score is vanaf mijn werklaptop, terwijl er niet gegamed wordt op de game pc.

Er is ook een wifi netwerk ingesteld op de kpn box. Dat is een puur 2.4ghz wifi (dus geen switch naar 5ghz mogelijk). Daar zit ik met mijn mobiel (Samsung S23) op. Daar is volgens bufferbloat een score F gegeven. De afstand tot wifi maakt niet uit. Al zit ik er een meter vanaf ervaar ik lag (youtube en brawl stars). 

Wat kan er gedaan worden om dit te verbeteren? 

Wat er nog verder op mijn netwerk zit is een andere router (heeft niet geleid tot verbetering). Die is bedraad bekabeld met de kPN box. Daar zit/zat mijn wifi netwerk op. Deze wordt door de andere leden van het huis gebruikt. Daar zitten 3 sonos speakers op. 

Er is een vergelijkbare kamer met meerdere apparaten en maar 1 netwerkkabel. Daar zit ook een managed switch waarop 2 pc's zijn aangesloten en een tv.

Qua Wifi: Buren zijn 25-50 meter van mij verwijderd. Huis is gelijkvloers en kent enkel houten+gips wanden. Huis is ca 126m2 en router staat vrijwel in het midden van het huis. Interferentie van buren is er niet. En maakt dus niet uit of ik 20 meter van de router af zit of 2 meter.

9 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Als ik verder speur dan lees ik dat QSM de(?) oplossing is. Is de ervaringen van anderen ook zo? Is er een KPN box die dit wel ondersteund?

Ik ben overigens geen netwerk expert. Eerder een hobbyist die wat weet en makkelijk dingen opzoekt en vindt.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • July 16, 2025

Bufferbloat is een beetje lastige term. Het klinkt meteen heeeeel negatief… alleen de metingen zijn "wat doet een ping qua ms op een netwerk zonder belasting” en "wat doet een ping qua ms op een belast netwerk”. Als de "Belaste waarde” hoger is dan de “Onbelaste waarde” heb je Bufferbloat….

Hierin zitten in ieder geval 2 problemen.

Aangezien een netwerk wat genoeg belast word altijd invloed heeft op de ms van een ping is het nog niet meteen een probleem dat een belast netwerk een hogere ms heeft.

daarnaast is er in netwerkland een hierarchie qua type netwerk verkeer (ook zonder QOS) en hierbij geld dat ICMP verkeer,(dit is ping) in geval van drukte de minste prioriteit krijgt door switches en routers en dergelijke. 

Dat wil niet zeggen dat er niets mis is maar je moet denk ik eerst bij de basis beginnen.

• Wat voor verbinding neem je af bij KPN qua snelheid
  • Wat voor netwerk heb je qua bekabeling en qua snelheden.
    • standaard is tegenwoordig dat je bekabeld (minimaal) een "link speed” van 1gb moet hebben naar Switches/Laptops/PC's
  • Neem je daarnaast ook nog tv bij KPN af? in Multicast kan het IGMP verkeer als je switches niet geschikt zijn een zogeheten "Packet Storm” veroorzaken waardoor je netwerk snel vol kan zitten. 
    • Dus welke switch heb je qua merk en type aangezien je aangeeft een unmanaged switch te hebben vermoed ik dat die niet geschikt is voor IGMP verkeer waar het TV signaal gebruik van maakt..

Verder zou je qua test even kunnen controleren wat er gebeurt als je de kabel van de box10 rechtstreeks in je gamepc stopt (dus zonder switch) en dan met je werklaptop op een andere box poort inprikt om even te zien of je dan nog steeds lags tegenkomt

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2025
Mijn netwerk heeft 2 unmanaged switches in huis. Ik kan geen kabels trekken en alles is dan wel gelijkvloers maar wel in beide uithoeken van het huis.
1 Unmanaged switch; naar kantoor met werklaptop, printer en gamepc zoon.
1 unmanaged switch; naar computerkamer met 2 pc's en TV. Als de TV niet gebruikt wordt is deze stroomloos. Deze staat hooguit 1 uur op een dag aan. 
Alles direct op de KPN Box 10.
Wifi op KPN box = 1 2.4ghz netwerk (zodat geswitch tussen 5ghz en 2.4ghz niet kan) Alleen mijn telefoon zit hierop, om te kijken of dit beter gaat dan de eerste oplossing.

Er is nog een router met wifi (kabeld aangesloten op de kpn box).
Deze heeft een apart 2.4ghz netwerk, daar zitten de andere wireless apparaten op (3 telefoons) en 3 sonos apparaten.
Op dit netwerk had ik met mijn telefoon ook veel last van lag. Vandaar dat ik direct op de KPN box wilde ervaren hoe dat ging.

Speedtest geeft op beide unmanaged switches zo'n 100mbit up- en download snelheid. Dat zegt niet zoveel.
De bufferbloat is op de unmanaged switch op de computerkamer krijgt wel een A score. Na meerdere tests.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Meeskees1! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 

Verder zou je qua test even kunnen controleren wat er gebeurt als je de kabel van de box10 rechtstreeks in je gamepc stopt (dus zonder switch) en dan met je werklaptop op een andere box poort inprikt om even te zien of je dan nog steeds lags tegenkomt

Hier ben ik ook benieuwd naar. Dit is puur tijdelijk, ik ben erg benieuwd wat je dan ervaart. 
Mocht dat niet helpen, 

• Wat voor verbinding neem je af bij KPN qua snelheid
  • Wat voor netwerk heb je qua bekabeling en qua snelheden.
    • standaard is tegenwoordig dat je bekabeld (minimaal) een "link speed” van 1gb moet hebben naar Switches/Laptops/PC's
  • Neem je daarnaast ook nog tv bij KPN af? in Multicast kan het IGMP verkeer als je switches niet geschikt zijn een zogeheten "Packet Storm” veroorzaken waardoor je netwerk snel vol kan zitten. 
    • Dus welke switch heb je qua merk en type aangezien je aangeeft een unmanaged switch te hebben vermoed ik dat die niet geschikt is voor IGMP verkeer waar het TV signaal gebruik van maakt..

Wil je dit dan nog testen/controleren? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2025

Ga ik proberen, als de kabel lang genoeg is tenminste (gamepc direct in de KPN box).

Wij hebben glasvezel liggen hier met een snelheid van 100/100mbit.

TPLink SG108E (hier zitten 2 andere pc's aan + tv met A score bufferbloat).

TPSG105 (hier zit de gamepc aan van mijn zoon).

TV is KPN idd.

Wat bedoel je met precies met:

Wat voor netwerk heb je qua bekabeling en qua snelheden.

Ik heb CAT5/CAT6 kabels liggen. Waarom moet er minimaal een “link speed” van 1gb zijn (gbit waarschijnlijk?). En wat is link speed en hoe kan ik dit meten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2025

Let op dat zowel wifi als bekabeld vertraging is. Dus wel typisch dat op deze switch TPLink SG108E het wel oké lijkt te werken.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 20, 2025

Als je Wifi uitschakelt en maar één (game) computer op de router aansluit, heb je dan last? Zo nee, dan lijkt de verbinding an sich okay. 

100 mbit in plaats van 1 gbit verbindingen zou op zich geen probleem mogen zijn, zeker niet als de internet verbinding ook maar 100 mbit is. Tenzij je veel intern verkeer hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 20, 2025

“ping 1.1.1.1 -t” in een terminal draaien en kijken of de waarden constant blijven kan ook niet inzicht verschaffen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 26, 2025

Van de gamepc van mijn zoon heb ik de switches eens omgewisseld. Dat leverde volgens bufferbloat een verbetering op. Daar had met een andere switch na 3x testen 2x A score en 1x B score. Switch (TPSG105) lijkt qua netwerk performance een issue. 

Daar moet ik bij zeggen dat de andere unmanaged switch niet op het netwerk zat. Misschien dat de combinatie ook nog wat doet, bedenk ik mij als ik dit schrijf.

Dan is er nog altijd het WiFi probleem. Zijn er nog andere manieren om dat te meten? Misschien dat Wifi en bekabeld dus 2 verschillende problemen zijn.

We hebben de nodige apparaten in huis, maar het komt niet vaak voor dat alles tegelijkertijd gebruikt wordt.