Skip to main content

Ik heb 200 Gbit/s glasvezel aansluiting van KPN. Ik heb de KPN box 12 aangesloten aan de glasvezel box via de WAN (rode draad). Dit werkt prima en levert 200 Mbit/s bekabeld (cat 5e ~10m lang) en bijna hetzelfde met Wifi.

Sinds kort heb ik een Deco X60 v3.0 Mesh system gekocht (AX3000). Hij is in Router mode en is direct verbonden aan de KPN box 12 via CAT 5 kabel (1 m lang). Mijn desktop is direct verbonden met dezelfde CAT 5e kabel (~10m lang) aan de 1e Deco X60 unit. Nu haal ik niet meer dan 90 Mbit/s snelheid zowel bekabeld als met Wifi (als ik naast de Deco sta).

 

Ik heb de Deco in zowel router mode en access point geprobeerd, maar het resultaat blijt ~90 Mbit/s. Ik heb geen QoS aan en ook geen parental controle aan.

 

De Deco X60 hoort dit soort snelheden aan te kunnen, waardoor ik vermoeid dat het aan de instellingen kan liggen? Kan iemand mij helpen om mijn ISP (KPN) snelheid te halen? Als ik de probleem kan fixen voor de 1e Deco, dan moet het wel lukken met de andere Decos.

Cat5e kabel mag ik hopen?? Met een e erachter dus!


alle kabels zijn CAT5e inderdaad.


Welkom op het forum @GrahamR, de instellingen van de Deco set ben ik niet bekend mee. Daar kan ik je weinig meer over vertellen. Je kunt de handleiding daarvan raadplegen en kijken of daar tips worden gegeven.

Je kunt de Wifi van de Box 12 wel uitzetten, anders heb je 2 netwerken die elkaar kunnen storen. Ik weet niet of dat hierin meespeelt, maar het beperkt de kansen erop in ieder geval. 

Heb je de computer (of een laptop) ook al eens met en directe kabel op de Box 12 geprobeerd (dus zonder het Deco setje)? Haal je dan wel een snelheid die dichterbij de 200 is als je een speedtest doet?


@Jasper : Ik heb de wifi al uitstaan van de KPN Box 12. Als ik direct mijn desktop op de Box 12 verbind met een CAT5e kabel dan krijg ik wel 200 Mbit/s.

 

Wat betreft DECO instellingen, ik ben ook tegelijk met TP-link aan het praten, maar voorlopig ook geen oplossing gevonden. Vandaar mijn verzoek op de KPN forum. Ik dacht dat het misschien aan de instellingen zit van de KPN box  zat of dat ik iets van KPN in de DECO settings moest zetten (bv. IPTV/VLAN).


Zijn de stekkertjes zelf aan de kabels gezet? Of zijn ze aangezet vanuit de fabriek? 

Wat doen de lampjes bij de poort op de Experiabox? 

Branden ze beide? Of brand er maar 1? 

Heeft de TP-Link ook zulke lampjes? Wat doen die?

En uw puter? Wat doet die met de lampjes?


De probleem kan niet aan de kabels liggen. Ik heb dezelfde kabels gebruikt voordat ik de DECO's had gekocht en toen heb ik wel de 200 Mbit/s gehaald. De enige verandering in de situatie is dat ik nu een DECO tussen de modem en mijn desktop heb geplaatst.

 

Wat betreft de lampjes, alle lampjes voor de aangesloten kabels branden. 😀


Branden bij elke poort 2 lampjes?

De probleem kan niet aan de kabels liggen.

Als u zo gaat redeneren kan het helemaal nergens aan liggen en kunnen we wel direct stoppen met dit topic.


Ik neem aan dat je op de Deco in kunt loggen en daar de linkspeed van de WAN poort uit kunt lezen.

Heeft de WAN poort van die Deco een linkspeed van 1Gbps of van 100Mbps?


@Nick83 De beredenatie voor de kabels komt omdat ik dezelfde kabels gebruikt voor en na installatie van de DECO en ik haalde wel de correcte snelheden (zonder DECO). Dus dan neem ik aan dat je dat kan uitsluiten? Of zie jij het anders?


@Nick83 De beredenatie voor de kabels komt omdat ik dezelfde kabels gebruikt voor en na installatie van de DECO en ik haalde wel de correcte snelheden (zonder DECO). Dus dan neem ik aan dat je dat kan uitsluiten? Of zie jij het anders?

Ja, dat zie ik anders. Die Deco kan gewoon 1000 mbit aan. Als u dat ding in default instellingen heeft staan, waar ik vanuit ga, dan zal dat ook zeker gewoon werken. Of helemaal niet. Maar zo'n Deco kan er op default instellingen niet voor zorgen dat u maar 100 mbit haalt.

Dus moet het wel aan de kabels liggen.

Punt.

Tenzij u er toch nog ergens een 100 mbit switch tussen heeft zitten ...


 @Joep1965 en vooral @Nick83 . Accepteer alstublief mijn nederige excuses. Na jouw laaste bericht Nick ben ik toch kabel bij kabel langs gegaan. Ik kwam achter dat een kabel had uberhaubt geen label, terwijl alle andere wel CAT5e waren. Na vervanging van die kabel heb ik 200 Mbit/s snelheden terug. Blijbaar heb ik toch een kabel eerder vervangen tijdens de installatie van de DECO met deze kabel zonder label.

Nogmaals mijn excuses!