Skip to main content

Een in anonimiteit verdompelde buurman, valt mij lasting.
Hij is op mijn netwerk geweest, verandert instellingen in apparatuur, die ik nooit gedaan kan hebben.
Xs4all is mijn provider maar kan geen vat krijgen op de situatie.
Als het mac adres van mijn router uit de lucht is, zie ik 2 nieuwe wifi netwerken: woonkamer.o  en hobby.o. Dit zijn de namen van mijn hue kamers. Via die netwerken kan ik gewoon browsen, want ze zijn niet beveiligd, het signaal is heel sterk. Net zo sterk bijna als van mijn eigen router. Ik heb regelmatig storing op mijn apparatuur, wifi, router en iPhone. Mijn router werkt prima volgens Xs4all, ik hoef me niet druk te maken. Maar in the mean while wordt de naam van mijn laptop gewijzigd, waardoor ook de beveiliging van xs4all niet meer werkt, hun computer security. 
Mijnheer KPN en XS4ALL help me eens.
En ohh ja, er is ook een sensorrouter in mijn omgeving van een straal bereik van 400 meter (wifi), mag dit zomaar?

Wat voor een apparaten zijn die "hue kamers" en waarom zijn die netwerken niet beveiligd?

Hoe zijn die "hue kamers" op jouw netwerk aangesloten, bekabeld of via wifi?

 

Wat bedoel je met een sensorrouter?


Hue is van Philips, lampen, switches en schakelaars. Mijn huis staat er vol mee. Ik heb 2 hue bridges nodig omdat ik anders niet al mijn lampen kan bedienen, 50 per bridge. De briges zijn bekabelt aan het netwerk. In mijn configuratie noem ik de lampen in de woonkamer, woonkamer en in de hobby, hobby, en ik heb nog meer kamers. De Brigdes werken niet met wifi, maar via een ander protocol.

 

Ergens verderop is een huis met antennes en schotels. Niet van deze tijd de antennes, maar het is een prof. Mijnheer KPN is al eens hier geweest en ik zag na mijn opname in een psychiatrisch ziekenhuis dat de schotel verhangen was. Heb foto's ervan. Ik woon 100 meter verderop en ontvang het signal van de sensorrouter (SSID). Voor mijn opname was ik bij de Jumbo, Kernkwartier, en ook daar kon ik het signal ontvangen op mijn iPhone, 5 minuten lopen van mij naar de Jumbo, in de andere richting.

Dank je voor je vraag, wjb


De Hue bridges hebben helemaal geen WiFi. Dus die zijn het probleem niet.

Ik vermoed eerder dat je Chromecasts of TV’s met Chromecast functionaliteit hebt met de naam ‘woonkamer’ en ‘hobby’.

Als een Chromecast geen verbinding met internet heeft (dus als jij je router uitschakelt) dan gaan ze zelf een open WiFI netwerk uitzenden dat opgebouwd is uit hun naam + “.o” waarmee je kunt verbinden Deze functionaliteit zit er in zodat je de Chromecast ook kunt gebruiken als je geen WiFi hebt.


 


Dus begrijp ik goed dat

  • elke Hue bridge ook een eigen wifi netwerk creëert met als SSID de naam van de bridge gevolgd door .o?
  • die wifi netwerken niet beveiligd zijn?
  • je via die wifi netwerken op Internet kunt?

Wat gebeurt er als je jouw telefoon met woonkamer.o verbindt en dan de netwerkkabel uit de ethernet poort van die Hue bridge haalt. Is de Internet verbinding dan ook weg?

Welke versie Hue bridges gebruik je?


Hallo Slimmerik,

Dank je voor je reactie. Ik heb een tv met chromecast, Philips tv, vanwege het mooie samenspel met de hue lampen, ik hou van licht en kleuren.
Ik geloof je graag dat er een .o achtergezet wordt. TV staat dus wel uit, als dit gebeurd, echt stroomloos, ook om energie te besparen, doe ik via homey en google mini, spraak commando's. En een smart-switch die de tv en de decoder uitzeten.
Voorheen waren de namen van de open netwerken slaapkamer.rob en woonkamer.rob. Mijn roepnaam is Rob. 
Zoals geschreven kan ik internetten via deze open netwerken, terwijl mijn router naar internet uitstaat of de kabel ligt eruit. Als het mac adres uit de lucht is, komen de open netwerken in de lucht, en verdwijnen weer als ik alles hetstel naar normaal.

 

Vriendelijke groet, Rob van den Hurk
 


Beste Wjb (Willem?),

De hue bridges werken niet via wifi, je moet ze echt bekabelen. Ook als ik de stekkers uit de bridges haal, dan nog komen die open netwerken er. Lees verhaal van Slimmerik. Heel simple, router uit, open netwerken, woonkamer.o en hobby.o, waarmee je kan browsen. Dus komt niet uit mijn eigen netwerk. Mijn iPhone staat dan op 4G. 
Nogmaals, bridges ethernet, en een eigen protocol met de lampen en andere hardware, mesh netwerk.
Ik gebruik de laatste versie hue.


Politie doet niks.


De Google Mini heeft ook Chromecast, dus die doet hetzelfde.
Als je telefoon op 4G staat dan browse je via je mobiele netwerk, niet via de WiFi.

 

Test het maar gewoon. Zet je router uit en als die netwerken weer verschijnen dan zet je gewoon 1 voor 1 alle apparatuur uit (spanning er af). Dan zul je zien dat die netwerken verdwijnen.

 

 


Ik geloof je graag slimmerik, en ga dit dan ook doen.


Slim of niet slim, je hebt wel gelijk.
Ik heb het nodige gedaan om te zien of ik je idee kon weerleggen, maar nee, je hebt gelijk.
Het ligt aan de Google mini's. 
Prima man, je bent een hele steun.

Beste Slimmerik, dank je voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob van den Hurk


@Blackadder59 Welkom op het forum. Ik zie dat je al geholpen bent door de mede forumgebruikers. Mocht je toch nog andere vragen hebben dan hoor ik dit graag!