Skip to main content

Wij hebben 2 SSID's draaien, een netwerk vanuit een experiabox incl extender, en eentje door 3 Ubuinti accespoint (mesh) allen bekabeld aangesloten op de experia  V10 router.

Sinds enige tijd hebben we regelmatig dat diverse apparaten “eruit gekegeld” lijken te worden.

Op het oog lijkt het dat de router de apparaten via de “andere” accespoints tijdelijk onderbreekt.

de wifi connectie met de Ap's blijft in stand, alleen de apparaten via deze Ap's worden onderbroken.

Nu concludeer ik na een rondje tellen dat met alle smart devices, geluid appartuur, camera’s etc. we meer dan 35 apparaten in de 2 wifi”netwerken” hebben hangen + de accespoints.

Kan dit relatie met elkaar hebben, en is dit op te lossen, of ligt dit aan de inmiddels 4 jaar ouder apparatuur van KPN?

 

ik hoor graag of iemand kan helpen,

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

35 apparaten moet het probleem niet zijn in elk geval.


Welkom op het forum @Mb17. Zou je kunnen aangeven of het probleem nog speelt en hoe lang het al speelt? Heb je daarnaast de standaard stappen al uitgevoerd, zoals het resetten van het modem


Al meerdere maanden hebben wij last van regelmatig uitvallend internet. Dit terwijl op dat moment te Tv ontvangers blijven werken.

Hierover al meermaals contact gehad met de klanten service, welke door alle “irritante” selfservice tools op de site van KPN vervelend slecht bereikbaar is. 

Inmiddels alle tussen apparatuur (switches managed en niet managed) uit het netwerk gehaald. de tv ontvangers rechstreeks op de experia box aangesloten (allemaal tips van de klanten service) Maar de problemen blijven onverminderd voortduren. Tijdens een uitval van de internet connectiviteit is de router ook niet bereikbaar via Ip wel blijft het wifi netwerk (aparte ap's) in tact en werk ogenschijnlijk de DHCP functie ook gewoon.

heeft iemand tips, anders dan de kpn apparatuur de deur uit zetten en een andere router aanschaffen?

gezien het beperkt aantal aansluitingen op de experia box is het wel wenselijk een Switch aan te sluiten om alle bekabelde apparatuur aan te kunnen sluiten.

Ik hoor graag.

 

*admin: samengevoegd met eerder topic


@Mb17 dit kan met 2 dingen te maken hebben. Het eerste is drukte op het modem. Dit zou je kunnen testen door een aantal apparaten een dagen van de wifi uit te sluiten en te kijken of het zich alsnog voordoet. Een tweede kan zijn dat het simpelweg te druk is op het wifi signaal. Wifi is eenrichtingsverkeer en op het moment dat teveel apparaten onderling proberen te communiceren kan het zijn dat er time-outs ontstaan. Zijn er apparaten die alsnog via de internetkabel aangesloten kunnen worden? Bijvoorbeeld een televisiescherm of een (spel)computer? Wat ik dus in ieder geval zou willen vragen is dit te bevestigen door als het kan binnen de tijd dat het normaalgesproken voorkomt een aantal apparaten uit te sluiten. 


Hi @Mb17! Ik heb al even niks meer van je gehoord. Is het gelukt om met bovenstaande adviezen het wegvallen te voorkomen?


Die ubiquiti accesspoints staan dus in mesh configuratie.

Hoeveel zijn er draadloos aangesloten?

Heb je op de switches loop detection en storm control aan staan? 


hi @Bram_ ik heb enige tijd nodig gehad om dit uit te proberen, en omdat dit issue niet constant optreed ook even een test periode nodig gehad. Ik heb maximaal (wat mogelijk is met een gezin met 3 kinderen en al hun devices 🙂 apparaten uit het wifi netwerk gehaald, maar  hier lijkt de sleutel niet te zitten. Het aantal bekabelde apparaten eerst los gemaakt inclusief switches, en hierna eerst mijn 20 poort switch weer aangesloten en om beurt de apparaten bekabeld weer aangesloten. Meer apparaten bekabeld aansluiten behoort niet echt tot de mogelijkheden…. Maar ik kan me slecht voorstellen dat een apparaat of 25 / 30 niet op een wifi netwerk kan draaien….

ik hoor graag of er nog meer ideeën zijn…

grt.

 


@Mb17 dat soort dingen kunnen inderdaad soms wat tijd kosten. Vooral met zoveel apparaten. Zou je nog kunnen aangeven wat de antwoorden zijn op de vragen van @wjb


Hey @Mb17! Ik heb al even niks meer van je gehoord. Hoe is het op dit moment? Is er al verbetering in de situatie? Zou je nog kunnen kijken wat de antwoorden zijn op de verzoeken van @wjb