Skip to main content

In het Event Log van mijn Fritz!Box 7490 kom ik de volgende twee meldingen vele malen tegen:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Login error”

en:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Server responds with HTTP status code 503"
 
Ik neem aan dat deze meldingen te maken hebben met het tabblad Provider Services onder de keuze Account Information in het menu van de Fritz!Box 7490.
 
Wat is wijsheid: de drie opties in de Provider Services wel of niet aanvinken?
Piet.

Hoi @P.J.M. van der Vooren, ik zie dit topic nu. We hebben het al soort van hierover gehad in het vrije modemkeuze topic. Het heeft te maken met updates en beheer vanuit de provider wel of niet aanzetten. Zoals ik in dat topic al aangaf heb ik navraag uitstaan hoe het precies zit met de modellen FRITZ!Box die wij niet uitleveren. Ik kom er in het andere topic, en hier ook voor de volledigheid, op terug zodra ik een reactie heb. 

 


@Erik_ Hartstikke goed, Erik. Alvast bedankt voor de moeite! :thumbsup:

Piet.


Het KPN-profiel in een FRITZ!Box bevat het adres van ons beheerplatform. Kies je dan ook het KPN profiel om daarmee je FRITZ!Box in te stellen, dan wordt ook het beheer actief. Dit geldt dan voor alle modellen die dat profiel hebben. En het maakt daarbij niet uit of je hem zelf gekocht hebt, of huurt via ons. De FRITZ!Box die wij leveren is niet aangepast en geheel gelijk aan de modellen die je zelf aan kunt schaffen.  

Beheer houdt in dat wij updates pushen als die er zijn, en voor de provisioning van de telefonie-instellingen als men VOIP in het abonnement heeft. Die updates zijn ook precies dezelfde als wat AVM op hun website aanbied/kan pushen als je het op die manier hebt ingesteld. Als je dan ook geen telefonie van ons hebt, dan kun je er prima voor kiezen om providerbeheer uit te zetten en een van de andere opties te gebruiken voor het updaten van je FRITZ!Box (auto-update of handmatig checken op updates). Heb je wel telefonie van ons, dan zou ik aanraden om providerbeheer gewoon aan te laten staan.

 

Betekent dat, mits jij het KPN profiel gebruikt in je 7490, dit eigenlijk gewoon zou moeten werken. Als je onverhoopt het XS4All profiel gebruikt (wat voor het werken van je diensten geen probleem is) dan kan het zijn dat het daardoor komt. Probeer het in dat geval eens met het KPN profiel.

Als je wel al het KPN profiel gebruikt, en je hebt dat ingesteld voor dat firmware versie 7.25 uit was, stel hem dan nog eens opnieuw in. De collega waar ik navraag deed meent namelijk dat er in 7.25 een wijziging is geweest om de communicatie tussen FRITZ!Box en ons beheerplatform te verbeteren. Als je dan ook voor die tijd KPN profiel al actief had, kan het zijn dat hij dat niet helemaal goed heeft meegepakt. Opnieuw instellen zou dat moeten verhelpen.


Hoi @Erik_,

Die collega van jou kan best eens gelijk hebben. Ik had het KPN-profiel al vóór versie 7.25 ingesteld, dus dat mijn Fritz!Box 7490 de wijziging niet helemaal goed heeft meegepakt kan best kloppen. Het is ook zo ongeveer sinds versie 7.25 dat ik de foutmeldingen kreeg in mijn Event Log. Dat was dus ook het geval bij de huidige versie 7.28.

Ik heb het KPN-profiel opnieuw ingesteld, en de meldingen blijven nu achterwege. Dus het lijkt erop dat het probleem is opgelost, en dat er weer verbinding kan worden gemaakt tussen mijn modem en de Provider Services-server van KPN.

In ieder geval dank voor alle moeite! :thumbsup:

Piet.

P.S.: Wellicht is deze informatie ook nog interessant voor @EricvanUden van AVM?


@Erik_ ik heb onlangs (na de technische omschakeling van Telfort naar KPN} een 7590 in gebruik genomen met versie 7.27 en update naar 7.28.
De instellingen heb ik overgenomen via update en restore van de 7490 die ik eerder in gebruik had.
In de 7590 is onder Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten drie keer een vinkje gezet voor de automatische configuratie.
Hoe kan ik opnieuw instellen om die automatische configuratie goed te laten werken?

Ik vraag dat mede omdat ik zowel op de laptop als op de smartphone de melding krijg “We kunnen uw modem niet bereiken”.


@Erik_ ik heb onlangs (na de technische omschakeling van Telfort naar KPN} een 7590 in gebruik genomen met versie 7.27 en update naar 7.28.
De instellingen heb ik overgenomen via update en restore van de 7490 die ik eerder in gebruik had.
In de 7590 is onder Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten drie keer een vinkje gezet voor de automatische configuratie.
Hoe kan ik opnieuw instellen om die automatische configuratie goed te laten werken?

Ik vraag dat mede omdat ik zowel op de laptop als op de smartphone de melding krijg “We kunnen uw modem niet bereiken”.

Dan heb je dus hetzelfde probleem als ik had. Bij mij is het als volgt opgelost.

Ik heb tijdelijk het profiel van XS4ALL ingesteld (alles blijft dan gewoon werken), en daarna weer opnieuw het profiel van KPN ingesteld. Er kan dan weer verbinding worden gemaakt tussen het modem en de Provider Services-server van KPN. Daarmee was bij mij het probleem opgelost.

Zie ook hierboven.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren Bedankt voor de tip, direct geprobeerd. Maar helaas, volgens de smartphone-app en ook bij inloggen op de laptop nog steeds de KPN-melding dat mijn modem niet bereikbaar is.

Weet je misschien nog een andere mogelijkheid, of moet ik dan @Erik_ raadplegen, of misschien Erik van AVM?

Of ben ik ongeduldig en moet ik even (paar uur of dagen?) wachten tot de instellingen verwerkt zijn?


@P.J.M. van der Vooren Bedankt voor de tip, direct geprobeerd. Maar helaas, volgens de smartphone-app en ook bij inloggen op de laptop nog steeds de KPN-melding dat mijn modem niet bereikbaar is.

Weet je misschien nog een andere mogelijkheid, of moet ik dan @Erik_ raadplegen, of misschien Erik van AVM?

Of ben ik ongeduldig en moet ik even (paar uur of dagen?) wachten tot de instellingen verwerkt zijn?

Wellicht dat @Erik_ en/of @EricvanUden het antwoord weten?

Piet.


@P.J.M. van der Vooren Bedankt voor de tip, direct geprobeerd. Maar helaas, volgens de smartphone-app en ook bij inloggen op de laptop nog steeds de KPN-melding dat mijn modem niet bereikbaar is.

Weet je misschien nog een andere mogelijkheid, of moet ik dan @Erik_ raadplegen, of misschien Erik van AVM?

Of ben ik ongeduldig en moet ik even (paar uur of dagen?) wachten tot de instellingen verwerkt zijn?

Hmmm, voor zover ik weet zou dat dan per direct ook goed moeten gaan, @JRe. Wellicht dat er toch, omdat je de instellingen van een 7490 naar een 7590 hebt overgeheveld, nog iets zit dat niet helemaal compatibel is. Ik zou persoonlijk het dan toch eens proberen met een reset en dan vers instellen met KPN profiel.  Je kunt ook nog eens in het algemene FRITZ!Box topic vragen, daar zitten vaak net wat meer gebruikers met F!B ervaring in.

 

Edit: link naar FRITZ!Box topic gecorrigeerd


@Erik_ met het opnieuw instellen wacht ik nog even.
Bij het overhevelen zoals ik heb gedaan worden ook alle wifi-instellingen overgenomen, zelfs de code van de oude box gaat mee naar de nieuwe.
Alleen de FritzFon moet even worden gekoppeld.

Als ik alles opnieuw instel moet ik ook de wifi opnieuw doen, en dat is me op dit ogenblik even te veel werk.

De link naar het algemene topic werkt niet, ik kom dan uit bij kpn.nl.

Het topic

volg ik al. Ben heel benieuwd naar het antwoord dat je voor deze week hebt toegezegd.


@Erik_ met het opnieuw instellen wacht ik nog even.
Bij het overhevelen zoals ik heb gedaan worden ook alle wifi-instellingen overgenomen, zelfs de code van de oude box gaat mee naar de nieuwe.
Alleen de FritzFon moet even worden gekoppeld.

Als ik alles opnieuw instel moet ik ook de wifi opnieuw doen, en dat is me op dit ogenblik even te veel werk.

Kan ik me voorstellen. In dat geval zou ik het dan laten voor wat het is. Je kunt in dat geval beter het providerbeheer uitzetten en een van de andere twee update-opties gebruiken.

 

De link naar het algemene topic werkt niet, ik kom dan uit bij kpn.nl.

Foutje, bedankt 🙂 Aangepast inmiddels.

 

Het topic ​​​​​ volg ik al. Ben heel benieuwd naar het antwoord dat je voor deze week hebt toegezegd.

En vanmorgen daar antwoord geplaatst.