Skip to main content

Hoi,

Vanmiddag heb ik een drietal wifi units in accesspoint modus geplaatst in de woonkamer, eerste verdieping en zolder. Unit beneden is direct op de kabel aangesloten met experiabox. Wifi op experiabox staat uit. De wifi punten op de eerste verdieping en zolder zijn draadloos verbonden met de unit in de woonkamer. Echter heb ik boven veel minder snel internet dan in de woonkamer (60 tegenover 400). Ik begrijp dat wifi en meerdere verdiepingen enige capaciteit wegneemt, maar is zoveel verlies gebruikelijk? Heb ik de units o.b.v. bovenstaande info juist ingesteld? Hoe zou ik het kunnen verbeteren? Alvast bedankt!

Een betonnen vloer kan behoorlijk veel verlies geven en al helemaal als daar vloerverwarming in zit of een aluminium coated dampwerende ondervloer voor parket of laminaat gebruikt is.

Plaats eens de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet, zet de Deco nodes op de 1e verdieping en zolder uit en meet de veldsterkte op de plekwaar de Deco node op de 1e verdieping staat.

Hoeveel dBm meet je op zowel 2.4GHz als 5GHz.


Hallo @Equinox de deco's bekabeld aansluiten, heeft KPN niets mee van doen en de handleiding van de decoder raadplegen voor een optimale installatie.

Succes


Probeer de units op elke verdieping zoveel mogelijk precies onder elkaar te zetten zodat ze zo dicht mogelijk bij elkaar zijn en probeer dat zoveel mogelijk hoog en in het midden op elke verdieping (tegen de muur uiteraard en niet midden op de vloer) deze tips zouden het Wifi signaal zoveel mogelijk de etage moeten dekken en de deco's elkaar onderling ook goed bereiken


Een betonnen vloer kan behoorlijk veel verlies geven en al helemaal als daar vloerverwarming in zit of een aluminium coated dampwerende ondervloer voor parket of laminaat gebruikt is.

Plaats eens de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet, zet de Deco nodes op de 1e verdieping en zolder uit en meet de veldsterkte op de plekwaar de Deco node op de 1e verdieping staat.

Hoeveel dBm meet je op zowel 2.4GHz als 5GHz.

Gemiddeld ongeveer -50dBm op zowel 2.4 als 5GHz. Op de eerste verdieping. Unit staat op de kamer naast ons. Ik heb geen idee of dat veel of weinig is overigens. 


Probeer de units op elke verdieping zoveel mogelijk precies onder elkaar te zetten zodat ze zo dicht mogelijk bij elkaar zijn en probeer dat zoveel mogelijk hoog en in het midden op elke verdieping (tegen de muur uiteraard en niet midden op de vloer) deze tips zouden het Wifi signaal zoveel mogelijk de etage moeten dekken en de deco's elkaar onderling ook goed bereiken

Dank. Ik ga dit morgen eerst eens proberen.


Hallo @Equinox de deco's bekabeld aansluiten, heeft KPN niets mee van doen en de handleiding van de decoder raadplegen voor een optimale installatie.

Succes

Ik wil juist zoveel mogelijk draadloos werken boven d.m.v. het mesh wifi netwerk. 


Hallo @Equinox de deco's bekabeld aansluiten, heeft KPN niets mee van doen en de handleiding van de decoder raadplegen voor een optimale installatie.

Succes

Ik wil juist zoveel mogelijk draadloos werken boven d.m.v. het mesh wifi netwerk. 

Dan heeft u dus snelheidsverlies. En ja, dat verlies kan fors zijn. Heel fors. 

Het is echt het beste om een kabel naar boven te leggen en de WiFi punten bekabeld aan te sluiten.

Bedenk u even dat mesh ook gewoon WiFi is. Dat is niet 1 of anders supersonisch signaal ofzo. Dat is gewoon WiFi. Niets bijzonders aan. 


Equinox schreef:

Gemiddeld ongeveer -50dBm op zowel 2.4 als 5GHz.

Dat is best een goede waarde.