Skip to main content
Antwoord

Mijn Wifi camera krijgt geen ip-adres toegewezen

• May 12, 2025
  • 16 reacties
  • 124 keer bekeken

Ben overgestapt van Ziggo naar KPN. De overstap verliep vlotjes, echter de wifi netwerk Camera wordt onder “verbonden apparaten” netjes vermeld met het juiste mac-adres, maar krijgt geen ip-adres.

Wat is daarvan de oorrzaak en hoe kan ik dit verhelpen?

Beste antwoord door Wallgarden

Dank allemaal voor de reactie.

Ik had in het modem maar ook in de camera een vast ip-adres gezet. Dat laatste had ik niet moeten doen . 

mvg

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 12, 2025

Beste ​@Wallgarden , KPN gebruikt een andere IP range dan Ziggo, misschien even aanpassen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2025

Een andere reeks, dat is me bekend. Wat moet ik aanpassen en waar? De camera wordt gezien maar krijgt geen ip-adres. Andere apparaten kregen gewoon een nieuw adres, de camera niet.

Wel kan ik een vast ip-adres onder thuisnetwerk reserveren voor de camera. De camera reageert daar niet op bij aanroep van dit ip-adres.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 13, 2025

@Wallgarden Wat voor een IP Camera heb je?

Had je deze camera tijdens het verbinden een custom IP gegeven, of heb je deze op het apparaat zelf wel op “Automatisch via DHCP” aan laten staan?

Ik denk zelf dat het makkelijkste is jouw IP Camera fabrieksinstellingen resetten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2025

Inderdaad ​@Wallgarden , wat ​@ikheetjeff  ook schrijft, de boel een fabrieksreset geven en installeren als nieuw uit de doos.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Wallgarden, welkom op onze community! Ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar zie dat er al goed meegedacht wordt. Kom je er n beetje uit?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Dank allemaal.

De camera had een vast ip-nummer uit de Ziggo reeks. De camera aan de ziggo router van de buurman koppelen en dan resetten was de oplossing.

Daarna koppelen aan KPN box 12 was een eitje.

Wat zou het toch eenvoudiger zijn wanneer ieder modem zijn eigen ip-reeks kon kiezen !

werk aan de winkel KPN !

mvg

• May 14, 2025

Wat zou het toch eenvoudiger zijn wanneer ieder modem zijn eigen ip-reeks kon kiezen !

Dat kan bij KPN ook. Maar daarvoor moet je wel de nieuwste firmware hebben op de KPN Box. En helaas krijgen nieuwe klanten die soms niet meteen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Dank je Marlon voor dit bericht.

Juist nieuwe klanten hebben er voordeel aan.

Daarom: KPN geef juist nieuwe klanten die nieuwe firmware !!!

Krijg je daarna goede recensies van .

• May 15, 2025

Dank je Marlon voor dit bericht.

Juist nieuwe klanten hebben er voordeel aan.

Daarom: KPN geef juist nieuwe klanten die nieuwe firmware !!!

Dat is volgens mij de bedoeling ook. Maar ergens in het systeem gaat er iets fout waardoor dat niet altijd gebeurt denk ik.

• May 15, 2025

Dank allemaal.

De camera had een vast ip-nummer uit de Ziggo reeks. De camera aan de ziggo router van de buurman koppelen en dan resetten was de oplossing.

Daarna koppelen aan KPN box 12 was een eitje.

werk aan de winkel KPN !

mvg

Waarom dat is een LAN maken met de systematiek van 1970. DHCP is gewoon veel eenvoudiger, je doet toch ook geen postzegel meer op je mail. 

Als je het niet gebruikt weet je zeker dat je in de toekomst weer tegen niet hetzelfde maar een soortgelijk probleem oploopt. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

• May 15, 2025

Het is inderdaad beter om geen vaste ip adressen op apparaten zelf in te stellen. Dan heb je deze problematiek niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2025

Ik gebruik een eigen domeinnaam. Ik gebruik portforwarding om data naar het juiste apparaat te sturen. Naar mijn weten gaat dat alleen met een vast ip-adres. 

mvgr

• May 16, 2025

Hoe je dat moet doen is helemaal omschreven door Erik hier. 

Ik neem aan dat het is voor het spelen van games. 

Let er wel op al dit soort dingen kunnen je veiligheidsrisico vergroten. (als een soort disclaimer)

• May 16, 2025

Ik gebruik een eigen domeinnaam. Ik gebruik portforwarding om data naar het juiste apparaat te sturen. Naar mijn weten gaat dat alleen met een vast ip-adres. 

mvgr

Jal, klopt. Maar je kunt dan het ip in de webinterface van de KPN Box vast zetten. Dan hoef je dat niet op het apparaat te doen. Het apparaat, camera in dit geval, die kun je gewoon op dhcp mode laten staan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

mvgr

Klopt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je een statisch IP-adres in jouw (web)server moet instellen. Je kan deze vaak in modem ook vastzetten, zodat deze niet verloopt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • May 17, 2025

Dank allemaal voor de reactie.

Ik had in het modem maar ook in de camera een vast ip-adres gezet. Dat laatste had ik niet moeten doen . 

mvg