Skip to main content
Vraag

Na update modem geen verbinding met twee Windows 11 laptops

• 18 maart 2025
  • 9 reacties
  • 67 keer bekeken

Wij hebben hier hetzelfde probleem met twee Windows 11 laptops. Er is vorig week een update gedaan van het modem en sindsdien kan 1 laptop helemaal niet meer verbinden en de andere heeft af en toe storing. De laptop van de zoon is een HP probook die hij vorig jaar van school heeft gekregen. Hij kan overal verbinding maken en op internet komen behalve thuis. Met een hotspot werkt het wel. De laptop van de vrouw is van het werk en vrij nieuw, deze happert af en toe met de wifi. 

Ik heb alles geprobeert maar krijg het maar niet voor elkaar om weer internet op de laptop van de zoon te krijgen. Het rare is dat voor de update alles top werkte en nu niet meer. 

Admin: Afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

9 reacties

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6547 reacties
  • 18 maart 2025

Hallo ​@JanetenMelle 

Welk KPN modem heb je en heb je ook extra Wifi punten?

Welke Wifi netwerkadapter zit er in die laptops?
Dat kan je vinden in taakbeheer bij Prestaties - Wi-Fi, in apparaatbeheer bij Netwerken of bij de Netwerk instellingen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 maart 2025
GeSp schreef:

Hallo ​@JanetenMelle 

Welk KPN modem heb je en heb je ook extra Wifi punten?

Welke Wifi netwerkadapter zit er in die laptops?
Dat kan je vinden in taakbeheer bij Prestaties - Wi-Fi, in apparaatbeheer bij Netwerken of bij de Netwerk instellingen.

Dag GeSp,

Wij hebben de Experia 12 box met 2 extra Super Wifi 2.0 punten.

Beide laptops maken gebruik van de Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC adapter.

De laptop waarvan het internet het helemaal niet goed heeft stuurprogrammaversie 6001.16.138.1

De laptop waar af en toe het internet van uitvalt heeft stuurprogrammaversie 6001.16.162.1

Het thuis wifinetwerk  draait op 5 gig en is met WPA3 versleuteld

Het volgende heb ik geprobeerd om tot een oplossing te komen(zonder succes):

De versleuteling op WPA 2 gezet. 

Het netwerk heb ik al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt,

Zojuist nog even verder online gezocht, op de netwerk adapter Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC, en het volgende topic op Reddit gevonden:

Internet on new PC is spotty and trash : r/gigabytegaming

Ik zal dit vanavond even proberen, hopelijk lost dat het probleem op. Of jij moet nog een andere oplossing hebben :-).

Groeten,

Melle

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6547 reacties
  • 19 maart 2025

Hallo Melle,

Dat lijken mij prima tips om te proberen of dat het probleem oplost.

Ik hoor graag of het gelukt is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 maart 2025
GeSp schreef:

Hallo Melle,

Dat lijken mij prima tips om te proberen of dat het probleem oplost.

Ik hoor graag of het gelukt is.

Helaas heeft niks gewerkt dat in het topic van Reddit stond. Ik ben nu een aantal uur bezig geweest om de instellingen na te lopen en te veranderen maar niks werkt. Ben benieuwd of het gehele modem naar fabrieksinstellingen of te resetten helpt, maar moet dan wel alle apparaten weer opnieuw instellen qua internet/WIFI.

Ik heb nog even verder gezocht en er zijn meerdere mensen die problemen hebben met de Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC adapter. Het rare is dat het internet het prima deed voordat we een update kregen op de router van KPN. Daarnaast werken alle andere apparaten prima met de wifi.

Heeft u wellicht nog ideeën wat ik zou kunnen proberen?

Ik hoor het graag. van u.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 79 reacties
  • 19 maart 2025

@JanetenMelle 

Misschien dat de driver uit dit topic wel/beter resultaat geeft?

Reddit: Realtek 8852ce "No Wifi Networks Found"

Update: Found temporary solution for me. Still testing for 30 days. I will update if wifi goes away again or if it is work fine.

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=%09Realtek%20Semiconductor%20Corp.%20-%20Net%20-%206001.16.119.300

Downloaded 119 vesion of the driver of realtek 8852ce wifi 6e pci-e nic. I deleted new version that windows and lenovo suggested for me. Then installed driver from tabs of device manager.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025
Doman schreef:

@JanetenMelle 

Misschien dat de driver uit dit topic wel/beter resultaat geeft?

Reddit: Realtek 8852ce "No Wifi Networks Found"

Update: Found temporary solution for me. Still testing for 30 days. I will update if wifi goes away again or if it is work fine.

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=%09Realtek%20Semiconductor%20Corp.%20-%20Net%20-%206001.16.119.300

Downloaded 119 vesion of the driver of realtek 8852ce wifi 6e pci-e nic. I deleted new version that windows and lenovo suggested for me. Then installed driver from tabs of device manager.

Bedankt voor de aanvulling Doman. Ga ik vanvaond weer even proberen.

Gister avond hadden we ook een aantal andere apparaten die af en toe van de wifi gegooid werden of waar de verbinding van verbroken werd.

Ik blijf dit raar vinden dat ze een software update doen op de router, ter verbetering van de verbinding, en aansluitend  we allemaal problemen hebben. Als ik op het forum lees zijn er meer mensen met problemen met de wifi na de update.

Wordt er nu ook aan een fix gewerkt om dit in de router op te lossen of moeten we het per apparaat maar zien op te lossen?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 79 reacties
  • 20 maart 2025
JanetenMelle schreef:

Gister avond hadden we ook een aantal andere apparaten die af en toe van de wifi gegooid werden of waar de verbinding van verbroken werd.

Ik blijf dit raar vinden dat ze een software update doen op de router, ter verbetering van de verbinding, en aansluitend  we allemaal problemen hebben. Als ik op het forum lees zijn er meer mensen met problemen met de wifi na de update.

Wat zijn die “andere apparaten”, geen laptops toch neem ik aan?
Wel apart inderdaad dat er nu opeens zoveel problemen zijn sinds de update.
Of is het de SuperWifi die is geüpdate? 🤔
Daar lees ik ook veel problemen over.
Misschien tijdelijk testen zonder SuperWifi?

Maar ook apart dat de problemen met de laptops dus verschillend zijn.
De HP Probook kan helemaal niet verbinden , ziet deze wel het KPN WiFi SSID?

Bij je andere laptop zou je eens kunnen proberen om bij de WiFi instellingen van de adapter een vaste 2,4/5GHz band te kiezen en de roaming instellingen laag te zetten.
Verder zou Ik ook alleen WPA2 kiezen.
Test eens met alleen 2,4GHz of dat wel stabiel werkt?

Zie als voorbeeld:

WiFi voorkeursband

WiFi Roaming settings

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025
Doman schreef:
JanetenMelle schreef:

Wat zijn die “andere apparaten”, geen laptops toch neem ik aan?
Wel apart inderdaad dat er nu opeens zoveel problemen zijn sinds de update.
Of is het de SuperWifi die is geüpdate? 🤔
Daar lees ik ook veel problemen over.
Misschien tijdelijk testen zonder SuperWifi?

Maar ook apart dat de problemen met de laptops dus verschillend zijn.
De HP Probook kan helemaal niet verbinden , ziet deze wel het KPN WiFi SSID?

Bij je andere laptop zou je eens kunnen proberen om bij de WiFi instellingen van de adapter een vaste 2,4/5GHz band te kiezen en de roaming instellingen laag te zetten.
Verder zou Ik ook alleen WPA2 kiezen.
Test eens met alleen 2,4GHz of dat wel stabiel werkt?

Zie als voorbeeld:

WiFi voorkeursband

WiFi Roaming settings

Bedankt voor de aanvulling Doman. De laptop die helemaal geen verbinding krijgt ziet de netwerken wel en kan ook wel verbinding maken. Het internet doet het alleen niet. Hij zegt dat er wel verbinding is maar zonder internet.

Met andere apparaten bedoel ik onze telefoons en af en toe de tablets. 

Ik had al een 2.4gig netwerk aangemaakt om te testen maar ook daarop krijg ik geen internet op de HP probook.

Ik zal de drivers updaten en proberen om internet op de Probook te krijgen, daarna maar verder kijken of we e.e.a. stabiel kunnen krijgen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 79 reacties
  • 20 maart 2025
JanetenMelle schreef:

Ik had al een 2.4gig netwerk aangemaakt om te testen maar ook daarop krijg ik geen internet op de HP probook.

Ik zal de drivers updaten en proberen om internet op de Probook te krijgen, daarna maar verder kijken of we e.e.a. stabiel kunnen krijgen.

Wat betreft de Probook,  je kan daarbij eens proberen om de hele IP stack resetten:

Google: Reset the TCP/IP stack on Windows 10 or 11

Superloop: Reset the TCP/IP on Windows 10 or 11

Toevallig was dat een paar weken gelden deze week de oplossing bij een kennis (KPN) met een soortelijk probleem.

Verder neem Ik aan dat je één zelfde SSID/WW gebruikt voor zowel 2,4 als 5GHz?
Mocht het 5GHz signaal onvoldoende zijn dan kunnen de clients zelf naar 2,4GHz terugvallen voor meer stabiliteit.

Reageer