Skip to main content

Goedemorgen/middag/avond community,

In 2022 zijn wij verhuisd en hebben we een nest deurbel (netvoeding gekregen. Wij waren toen klant bij KPN en hebben een jaar lang met plezier gebruik gemaakt van de bel.

De prijs van het KPN abonnement werd ons na 1 jaar teveel en toen zijn we overgestapt naar Odido. Vrij snel na de overstap wilde de deurbel niet meer verbinden met het internet (bij de stap netwerk kiezen werd niks gevonden). Allerlei aanpassingen, testen, trucs die aangeraden werden op het Odido forum hebben dit probleem niet opgelost.

Nu mochten wij deze maand weer overstappen en zijn we teruggegaan naar KPN, met als 1 van de hoofddoelen weer het gebruik kunnen maken van onze deurbel.

Tot afgelopen week ging dit goed (rond 10 oktober overgestapt, dus ongeveer 2 weken). Nu ineens kregen wij dezelfde problematiek als bij Odido. Van het ene op het andere moment ging de deurbel offline en kreeg deze met geen mogelijkheid meer verbonden aan het netwerk.

Ik vind het netwerk wel in de lijst bij het installeren van de deurbel via de app.

Ons thuisnetwerk

• KPN Glasvezel > KPN box 12
  • 2 met kabel aangesloten Super Wifi punten (zwart)
  • 2 met kabel aangesloten digitale tv ontvangers

Geprobeerde oplossingen (mede gevonden op de community)

• KPN Box 12 complete reset geven, zonder andere aangesloten apparaten
    • Kortstondig verbinding weten te maken, daarna weer offline
  • Super Wifi punten aangesloten
  • Super Wifi punten niet aangesloten
  • Extra wifi punt 2,4G gemaakt
    • met mobiel verbonden op dit netwerk
    • met mobiel verbonden op hoofdnetwerk
  • Extra wifi punt 5G gemaakt
    • met mobiel verbonden op dit netwerk
    • met mobiel verbonden op hoofdnetwerk
  • MAC instellingen gecontroleerd > alle devices zijn toegestaan
    • de nest app gaf foutmelding NC0009
  • Kanalen van de wifi gecontroleerd (niet verbonden zijn op kanaal 13)

Helaas blijken al deze opties geen oplossing te zijn. Netwerken zijn te vinden, weet ook zeker dat het wachtwoord klopt (met iPhone kan je die copy-pasten vanuit de instellingen).

Ik blijf foutmelding NC0006 e/o NC00024 krijgen na het invullen van het wifi wachtwoord (heb wel een Google Nest Hub in huis nog, maar die is netjes aangesloten op het hoofdnetwerk).

Op dit moment ben ik radeloos wat ik nog kan doen om de deurbel werkend te krijgen. Sta zelfs op het punt over te stappen naar bijvoorbeeld EUFY, maar ook daar zie ik op de community dezelfde problemen over langs komen. Dus dat lijkt mij ook geen oplossing

Hopelijk kunnen jullie van de community mij verder helpen en dit gezamenlijk oplossen.

Groet,
Patrick

Hoi @Patrick_DG welkom op de KPN Community dan 🙂 . Wat jammer dat dit dan niet goed voor je werkt en vreemd omdat die het dus wel even gedaan heeft. Ik heb zelf een Eufy en ben niet direct bekend met de Nest. Maar het zou volgens mij gewoon moeten kunnen werken. Welk type/model heb je exact. Misschien kan iemand uit de Community je verder helpen!

Hoi Remco,

Als Eufy uiteindelijk zonder problemen werkt is dat wellicht de oplossing. Voor nu uiteraard eerst nog een poging met de Nest deurbel. Specifieke type is:

Hopelijk kan iemand mij verder helpen

Toch zou ik denken dat die bel een 2.4GHZ netwerk zou moeten kunnen pakken Patrick. Heb je die een aparte naam gegeven? Anders zou ik dat nog even testen.

Hoi Remco,

Ik had via deze uitleg KPN Box 12: Extra wifinetwerk instellen met de functie "Extra Wifi" | KPN Community een 2.4GHZ netwerk aangemaakt. Specifiek met de _2G naam in de SSID zodat ik die zou herkennen.

Ook daar kreeg ik afwisselend de NC009 en NC024 code.

Vandaag bedacht ik me dat wij ook een Google Nest Hub (2e generatie) hebben. Zou dat nog van invloed kunnen zijn?

Als ik foutcode 24 opzoek dan komt die met het volgende:

Tijdens het instellen probeert de Nest-camera of -deurbel wifi-gegevens op te halen van het andere Nest-product in je huis. De camera of deurbel weet dat er nog een Nest-product in je huis is, omdat deze het product in de Home- of Nest-app vindt.

Als de camera of deurbel geen verbinding kan maken met het andere Nest-product, kan deze niet de informatie ophalen die nodig is voor de instellingen. Als de app geen verbinding kan maken, zie je misschien een van deze foutcodes.

Dus dat kan duiden op de hub maar als dat eerder heeft gewerkt dan lijk mij dat stug. 

Foutcode 9 geeft dit:

Deze foutcodes betekenen dat je internetfirewall misschien verhindert dat de Nest-camera of -deurbel door de Nest-app aan je netwerk wordt toegevoegd. Het kan ook zijn dat er een ander probleem met je netwerk is.

Dat kan in principe van alles betekenen maar ook hier geldt dat het al eerder gedaan heeft in combinatie met dit modem.

Ik vind het dus lastig om er de vinger op te leggen Patrick.

Hoi Remco,

Ik zal nog eens proberen om de hub uit de home app te verwijderen en dan enkel de nest deurbel toe te voegen op het reguliere netwerk. Als dat niet werkt hetzelfde, maar dan op het aparte 2.4GHZ netwerk.

Terugkoppeling hierover volgt

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn Patrick! 

Hoi Remco,

Hele avond bezig geweest. Uiteindelijk is de conclusie:

Extra wifi 2.4GHZ netwerk aangemaakt met een aparte SSID. De Nest Hub verwijderd uit de home app (en fabrieksinstellingen teruggezet). Vervolgens de deurbel verbonden (bij aanmelden een NC009 code), na afsluiten van de nest app en weer opstarten, stond de bel kort even online (zijn 2 gebeurtenissen opgenomen). Vervolgens is de deurbel weer offline gegaan.

Zodra ik nu via de nest app de wifi verbinding wil verbeteren/controleren, en alle stappen doorloop, krijg ik de NC024 code.

Daarna heb ik de Nest Hub op het aparte 2.4GHZ netwerk gezet. En nogmaals de deurbel geprobeerd. Wederom NC024.

Ik zou niet weten welke andere apparaten nog in de Home app dit zou kunnen beinvloeden. Ik zie wel de 2 KPN digitale tv ontvangers er tussen staan. Zou dat het kunnen zijn? Die draaien bekabeld op het hoofdnetwerk.

Had ook nog een poging gedaan de deurbel via de Home app toe te voegen, hier kreeg ik een foutmelding dat het geen verbinding kon maken met het apparaat. 

Eufy wordt dus een steeds aannemelijkere optie. Dat werkt bij jou dus goed op het aparte 2.4GHZ netwerk? Welke deurbel heb jij? En dan ook nog 1 of meer aanvullend(e) buitencamera('s)? En de homebase.

Hi Patrick, Remco is er even niet, vandaar dat ik in jouw topic reageer.

Wat rot dat 't allemaal zo moeizaam gaat met instellen en gebruiken, en dat na al je inspanningen. Zelf heb ik ook geen gebruikservaring met de Nest deurbel. Wel heb ik - toevallig - zelf ook een Eufy deurbel, homebase 3 en extra camera. Die heb ik zonder problemen allemaal kunnen aansluiten. Lukt het niet zo makkelijk, dan is het gewoonlijk snel opgelost met het 2.4 GHZ netwerk inderdaad. 

Ik begrijp ook dat je eerst wilt proberen om je Google Nest apparatuur aan de praat te krijgen. Heb je toevallig al een poging gedaan via Google support? Mogelijk hebben zij nog goede tips voor je?

Vandaag op aanraden van Alexandra contact opgenomen met de Google Support. Telefonisch dit gedaan.

Zeer vriendelijke, Nederlandstalige support medewerker die met mij 1 voor 1 de uitgevoerde handelingen doorlopen heeft. Hij gaf aan dat dit inderdaad vaak de oplossing biedt, maar niet altijd.

Eigenlijk was zijn conclusie:

bij wisseling van provider is het altijd aangeraden een factory reset te doen van je deurbel. Dit samen met hem uitgevoerd en de installatie opnieuw uitgevoerd. Tot op heden blijft de deurbel online op het 2.4GHZ extra wifi netwerk.

Probleem opgelost. Topic mag wat mij betreft afgesloten worden voor verdere reacties

Ik was er inmiddels weer Patrick 🙂 . Wat fijn dat het gelukt is met de assistentie van Google! En bedankt ook dat je deze oplossing met de KPN Community deelt, dat is enorm waardevol voor eventuele toekomstige meelezers! 

Voor veel onderwerpen hebben we trouwens ook artikelen op onze kennisbank.

Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen!

Vandaag op aanraden van Alexandra contact opgenomen met de Google Support. Telefonisch dit gedaan.

Zeer vriendelijke, Nederlandstalige support medewerker die met mij 1 voor 1 de uitgevoerde handelingen doorlopen heeft. Hij gaf aan dat dit inderdaad vaak de oplossing biedt, maar niet altijd.

Eigenlijk was zijn conclusie:

bij wisseling van provider is het altijd aangeraden een factory reset te doen van je deurbel. Dit samen met hem uitgevoerd en de installatie opnieuw uitgevoerd. Tot op heden blijft de deurbel online op het 2.4GHZ extra wifi netwerk.

Probleem opgelost. Topic mag wat mij betreft afgesloten worden voor verdere reacties

Reageer