Skip to main content

Allemaal leuk en aardig maar hoe kan het dan dat niet iedereen hier last van heeft?

Je zou alleen last van mogen hebben van bufferbloat als je de lijn volledig belast.

 

Probeer mijn Netgear xr500 rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten ...

Heb jij IPTV van KPN?

Ja dat zou je zeggen maar dat is niet zo. Hebber laat van tijdens gamen wat resulteert in lag.

 

Ja heb IPTV maar heb niet aangesloten nu. Wil lijken of ik alleen internet aan de praat kan krijgen om te testen of het beter is of wat er veranderd als ik mijn Netgear xr500 gebruik.

Het lukt gewoon niet om een verbinding met KPN te maken via vlan en pppoe.

 

Ja dat zou je zeggen maar dat is niet zo. Hebber laat van tijdens gamen wat resulteert in lag.

Maar lag wil niet altijd zeggen dat er sprake is van bufferfloat binnen de componenten waarop KPN invloed heeft.

 

Ja heb IPTV maar heb niet aangesloten nu. Wil lijken of ik alleen internet aan de praat kan krijgen om te testen of het beter is of wat er veranderd als ik mijn Netgear xr500 gebruik.

Het lukt gewoon niet om een verbinding met KPN te maken via vlan en pppoe.

Je moet de pppoe verbinding op vlan 6 opzetten. Als je op die Netgear niet kunt definiëren op welk vlan de pppoe verbinding opgezet moet worden dan kan je een switch die vlans ondersteunt (zoals de Netgear GS105Ev2) tussen de Netgear en de NTU plaatsen en de communicatie daarmee alsnog tagged op vlan 6 plaatsen.


Ja dat zou je zeggen maar dat is niet zo. Hebber laat van tijdens gamen wat resulteert in lag.

Maar lag wil niet altijd zeggen dat er sprake is van bufferfloat binnen de componenten waarop KPN invloed heeft.

Als dat zo is waarom heeft de ene wel last en de ander niet met het zelfde materiaal en zelfde provider en game?

Ja heb IPTV maar heb niet aangesloten nu. Wil lijken of ik alleen internet aan de praat kan krijgen om te testen of het beter is of wat er veranderd als ik mijn Netgear xr500 gebruik.

Het lukt gewoon niet om een verbinding met KPN te maken via vlan en pppoe.

Je moet de pppoe verbinding op vlan 6 opzetten. Als je op die Netgear niet kunt definiëren op welk vlan de pppoe verbinding opgezet moet worden dan kan je een switch die vlans ondersteunt (zoals de Netgear GS105Ev2) tussen de Netgear en de NTU plaatsen en de communicatie daarmee alsnog tagged op vlan 6 plaatsen.

Ik heb die switch wel liggen maar mijn router moet dat gewoon kunnen.

 

 


 


 

Zo te zien wijs je op dat scherm vlan 6 aan poort 1 toe.

Is poort 1 dan de WAN poort die verbonden is met de NTU?

Ik dacht dat de Netgear XR500 een aparte WAN poort had.


@Hurricane28, ik heb je laatste paar berichten uit het FRITZ!Box topic even afgesplitst omdat het nu over het aansluiten van je Netgear gaat. Zo blijft het andere topic wat overzichtelijker. 


 

Zo te zien wijs je op dat scherm vlan 6 aan poort 1 toe.

Is poort 1 dan de WAN poort die verbonden is met de NTU?

Ik dacht dat de Netgear XR500 een aparte WAN poort had.

Klopt, heb het via de wan wan poort geprobeerd maar dat lukt helemaal niet.

 

Nu via poort 1 toegewezen. Als ik naar internet pagina wil zegt hij dat DNS niet klopt.

Heb DNS van Google en van KPN gebruikt maar niks lukt en krijg geen verbinding.

 


Klopt, heb het via de wan wan poort geprobeerd maar dat lukt helemaal niet.

Nu via poort 1 toegewezen. Als ik naar internet pagina wil zegt hij dat DNS niet klopt.

Heb DNS van Google en van KPN gebruikt maar niks lukt en krijg geen verbinding.

Dat gaat natuurlijk niet werken, de WAN poort moet met de NTU verbonden zijn op vlan 6.

Aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt.

Als je die Netgear XR500 wilt gebruiken dan zal je toch echt een switch tussen Netgear en NTU moeten plaatsen en daarop de communicatie alsnog op vlan 6 moeten plaatsen.


Klopt, heb het via de wan wan poort geprobeerd maar dat lukt helemaal niet.

Nu via poort 1 toegewezen. Als ik naar internet pagina wil zegt hij dat DNS niet klopt.

Heb DNS van Google en van KPN gebruikt maar niks lukt en krijg geen verbinding.

Dat gaat natuurlijk niet werken, de WAN poort moet met de NTU verbonden zijn op vlan 6.

Aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt.

Als je die Netgear XR500 wilt gebruiken dan zal je toch echt een switch tussen Netgear en NTU moeten plaatsen en daarop de communicatie alsnog op vlan 6 moeten plaatsen.

 

Heb nu op de WAN poort en ook dan werkt het niet hoor. Ik kom in de router maar krijg geen verbinding met internet. 

Dit is wat ik zie. Er is niks mis met de instellingen, zo zou het gewoon moeten werken maar helaas.


Waar staat dan dat je de WAN poort op vlan 6 hebt ingesteld?


Er staat toch dat ik een bridge heb aangemaakt of zegt dat niks? Ik heb de NTU in de wan poort en de pppoe op lan 1 internet en lan 2 IPTV. 

Die bridge heb ik aangemaakt maar ik denk dat er iets anders speelt waarom het niet werkt  

Pppoe alles staat goed, dit kun je bijna niet door doen.

 

Ik denk bijna dat het niet mogelijk is om je eigen router te gebruiken met vlans met KPN.


Nou he he eindelijk heb ik internet via mijn Netgear xr500! 

Nu tv nog werkend zien te krijgen. Hopelijk kloppen die gegevens wel.


Yep, TV en Internet werken via de Netgear XR500 alleen. Mis alleen wat instellingen die ik normaal wel had maar is niet erg, het werkt. 

 

Ik heb mij eens verdiept in bufferbloat en package loss en bufferbload maak ik me op dit moment geen zorgen om maar wel de package loss wat nog steeds erratisch is. Het probleem ontstaat eigenlijk alleen als ik mijn Smart TV bekabeld aansluit en aan heb. Miss als ik een statisch IP toewijs dat dan de pakketjes wel aankomen. 


Yep, TV en Internet werken via de Netgear XR500 alleen. Mis alleen wat instellingen die ik normaal wel had maar is niet erg, het werkt. 

Welke instellingen mis je dan die je normaal wel had?

Kan je ook eens een screenshot sturen van de IGMP proxy instellingen en de routering naar vlan 4?


Als ik TV kijk en druk op de afstandsbediening van het TV bakje de menu knop zie ik wissel modem staan. Onderaan een lap tekst staat een link die naar de KPN website verwijst maar das alleen voor modems van KPN zelf. 

 

IGM proxy staat aan. 


Als ik TV kijk en druk op de afstandsbediening van het TV bakje de menu knop zie ik wissel modem staan.

Dat had ik al wel verwacht een bridged TV aansluiting en dat gaat dus niet werken en heel binnenkort gaat die optie zelfs helemaal op zwart.

Je hebt in het menu zeker alleen nog de optie "Wissel modem" en als je daar voor kiest krijg je zeker het onderstaande scherm.

Ik ben er helaas toch echt van overtuigd dat die XR500 niet geschikt is voor het IPTV van KPN.

 


Hmk oke, waarom gaat dat niet werken dan? Die setting kan ik ook disabled zetten. Heb er ook nog een switch tussen die igm snooping ondersteunt. Of maakt dat niks uit?


Hmk oke, waarom gaat dat niet werken dan? Die setting kan ik ook disabled zetten. Heb er ook nog een switch tussen die igm snooping ondersteunt. Of maakt dat niks uit?

Dat maakt helemaal niets uit.

Bron.


Ja juist, dan heb ik het toch goed ingesteld. 

Alleen mijn PC en smart TV gaan via de switch, anders heb ik niet genoeg kabel, en de IPVT gaat via de router met IGMP proxy ingeschakeld. 

 

Heel vreemd wat KPN hier doet, alles werkt perfect gewoon dus snap niet waarom dit niet meer word ondersteund straks. 

 


Dit zijn mijn settings: 

 

 

 

Zo te zien ondersteunt mijn router alles wat KPN verwacht toch? Of zie ik iets over het hoofd? 

Het gekke is dat op de site van KPN stond dat er maar 1 poort kon worden toegewezen aan VLAN 6 maar zoals je kan zien staan poort 2,3 en 4 ook aangestuurd als VLAN 6. Dit staat ook op de site van Netgear en in mijn manual. 

 

Het leuke was is dat mijn router eigenlijk de instellingen had geladen voor PPPoE en VLANS maar omdat ik er geen verstand van had zag ik het niet. Het enigste wat ik hoefde te doen voor Internet was de VLAN Internet op de bovenste regel van de laatste foto, hoefde te veranderen van VLAN 10 naar VLAN 6 en het werkte gewoon. Zelfde met de TV. 

 

Ik ben toch echt benieuwd waarom mijn router niet geschikt is voor TV van KPN dan, kun je dat eens uitleggen en waarom KPN niet mee ophoud?


Ja juist, dan heb ik het toch goed ingesteld. 

Dat kan niet want jouw router ondersteunt het niet.

 

Alleen mijn PC en smart TV gaan via de switch, anders heb ik niet genoeg kabel, en de IPVT gaat via de router met IGMP proxy ingeschakeld. 

Die switch is neem ik aan op een LAN poort van de Netgear XR500 aangesloten, toch?

 

Heel vreemd wat KPN hier doet, alles werkt perfect gewoon dus snap niet waarom dit niet meer word ondersteund straks. 

Ik wel en het is ondertussen al jaren geleden dat KPN overgestapt is van bridged-IPTV naar routed-IPTV. De reden is dat daarmee de apps als Netflix op de TV ontvanger ondersteund kunnen worden en dat is toch wel belangrijk.

De bridged-IPTV infrastructuur kon pas afgebouwd worden nadat alle oude Experia Boxen die net als jouw XR500 ook geen routed-IPTV ondersteunden vervangen waren. Dat is nu het geval en dus is het logisch dat de infrastructuur voor de oude bridged-IPTV omgeving ontmanteld wordt immers het kost wel gewoon nog geld om in de lucht te blijven houden.


Ja juist, dan heb ik het toch goed ingesteld. 

Dat kan niet want jouw router ondersteunt het niet.

Ik heb TV nu alleen kan ik niet in het menu van het TV bakje komen dan krijg ik de eerder genoemde melding.

Alleen mijn PC en smart TV gaan via de switch, anders heb ik niet genoeg kabel, en de IPVT gaat via de router met IGMP proxy ingeschakeld. 

Die switch is neem ik aan op een LAN poort van de Netgear XR500 aangesloten, toch?

Yes dat is correct, en vanuit die switch ga ik naar mijn PC en mijn smart TV, de TV zelf he en niet TV bakje want die gaat via poort 1 VLAN 4 op mijn router. 

Heel vreemd wat KPN hier doet, alles werkt perfect gewoon dus snap niet waarom dit niet meer word ondersteund straks. 

Ik wel en het is ondertussen al jaren geleden dat KPN overgestapt is van bridged-IPTV naar routed-IPTV. De reden is dat daarmee de apps als Netflix op de TV ontvanger ondersteund kunnen worden en dat is toch wel belangrijk.

De bridged-IPTV infrastructuur kon pas afgebouwd worden nadat alle oude Experia Boxen die net als jouw XR500 ook geen routed-IPTV ondersteunden vervangen waren. Dat is nu het geval en dus is het logisch dat de infrastructuur voor de oude bridged-IPTV omgeving ontmateld wordt immers het kost wel gewoon nog geld om in de lucht te blijven houden.

 

Dus als TV kijken niet meer werkt straks moet ik mijn Fritzbox weer aansluiten? Of is er een andere manier om toch mijn router te blijven gebruiken zoals ik hem nu gebruik? 


Zo te zien ondersteunt mijn router alles wat KPN verwacht toch? Of zie ik iets over het hoofd? 

Nee, helaas want jouw configuratie is voor bridged-IPTV en niet voor routed-IPTV.

Het onderstaande is dus niet correct.

Bij routed-IPTV worden er aan de LAN zijde helemaal geen vlans gebruikt en moeten er dus ook geen vlans gebridged worden naar specifieke LAN poorten.

 

Ik ben toch echt benieuwd waarom mijn router niet geschikt is voor TV van KPN dan, kun je dat eens uitleggen en waarom KPN niet mee ophoud?

Zie mijn vorige bericht en de uitleg hierboven.


Dus als TV kijken niet meer werkt straks moet ik mijn Fritzbox weer aansluiten? Of is er een andere manier om toch mijn router te blijven gebruiken zoals ik hem nu gebruik? 

Klopt dat je jouw FRITZ!Box weer moet aansluiten.

Je zou dan jouw Netgear XR500 als DMZ Host achter jouw FRITZ!Box kunnen plaatsen en de TV ontvangers op de FRITZ!Box aangesloten laten terwijl je alle andere apparatuur op de XR500 aansluit.

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

 

En ondertussen zou je een mail naar Netgear kunnen sturen om hen te vragen om de hun routers geschikt te maken voor routed-IPTV.


Dus als TV kijken niet meer werkt straks moet ik mijn Fritzbox weer aansluiten? Of is er een andere manier om toch mijn router te blijven gebruiken zoals ik hem nu gebruik? 

Klopt dat je jouw FRITZ!Box weer moet aansluiten.

Oke, dus ergernis en werk voor niks geweest dus.. Naja, heb iig weer wat geleerd haha. Het is ook geen ramp alleen werkt mijn router net ff beter dan de Fritzbox qua instellingen enz. 

Je zou dan jouw Netgear XR500 als DMZ Host achter jouw FRITZ!Box kunnen plaatsen en de TV ontvangers op de FRITZ!Box aangesloten laten terwijl je alle andere apparatuur op de XR500 aansluit.

Yes, zo had ik het eerst ook. 

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

 

Toch jammer wat KPN hier doet want nu kun je alleen kiezen tussen de Fritx of Experia box als modem/router. Dat is geen ramp op zich alleen is het niet helemaal wat ze beloven met “vrije router keuze” lijkt mij. 

 


Toch jammer wat KPN hier doet want nu kun je alleen kiezen tussen de Fritx of Experia box als modem/router. Dat is geen ramp op zich alleen is het niet helemaal wat ze beloven met “vrije router keuze” lijkt mij. 

Of een Draytek of een Mikrotik of een op pfSense gebaseerde router/PC of ...

Er is toch echt sprake van een vrije (modem)routerkeuze maar dat laat natuurlijk onverlet dat je dan ook wel een (modem)router moet kiezen die voldoet aan de eisen die het netwerk daar aan stelt. Het is aan de leveranciers zoals Netgear om hun routers daarvoor geschikt te maken. Blijkbaar vindt Netgear de particuliere markt in Nederland niet zo interessant want op deze manier zal hun marktaandeel nooit kunnen gaan tippen aan dat van AVM GmbH.