Skip to main content

Allemaal leuk en aardig maar hoe kan het dan dat niet iedereen hier last van heeft?

Je zou alleen last van mogen hebben van bufferbloat als je de lijn volledig belast.

 

Probeer mijn Netgear xr500 rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten ...

Heb jij IPTV van KPN?

Ja dat zou je zeggen maar dat is niet zo. Hebber laat van tijdens gamen wat resulteert in lag.

 

Ja heb IPTV maar heb niet aangesloten nu. Wil lijken of ik alleen internet aan de praat kan krijgen om te testen of het beter is of wat er veranderd als ik mijn Netgear xr500 gebruik.

Het lukt gewoon niet om een verbinding met KPN te maken via vlan en pppoe.

 

Die uitspraak was omdat ALLEEN KPN dit op deze manier doet.. Met andere providers geen problemen omdat deze WEL de vrijheid van router keuze respecteert van de klant. 

 

Routers zijn gemaakt om na een modem te worden geinstalleerd he, dus bridge modus is overbodig als de isp gewoon goed spul levert. Ziggo doet dat namelijk WEL, die levert gewoon modems aan die in bridge modus kunnen worden gezet. Netgear of welke andere router fabrikant gaat echt niet aanpassen omdat KPN zonodig dingen anders moet doen dan andere providers hoor, en gelijk hebben ze. 

 

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-Pro-Gaming-Routers/How-to-use-the-XR500-as-a-second-router-How-do-I-avoid-double/m-p/1773111


Die uitspraak was omdat ALLEEN KPN dit op deze manier doet..

Die uitspraak ging over het in bridge-mode kunnen zetten van de Experia Box. En dat door een leverancier die zelf alleen routers levert die niet in bridge-mode geplaatst kunnen worden.

Lachwekkend.

 

Met andere providers geen problemen omdat deze WEL de vrijheid van router keuze respecteert van de klant. 

Ook KPN respecteert de vrijheid in keuze van de router maar het is natuurlijk wel zo dat je dan wel een router moet kiezen die geschikt is voor de diensten die je wilt afnemen en daar wringt de schoen met die XR500. Als Netgear hun afzetmarkt in Nederland wil vergroten dan moeten ze met firmware komen die het IPTV platform ondersteunt. Doen ze dat niet dan zal die markt verdeeld gaan worden door bijvoorbeeld Ubiquiti, AVM (FRITZ!Box) en Vigor die dit wel ondersteunen. Dat lijkt me commercieel gezien niet echt handig.

 

Routers zijn gemaakt om na een modem te worden geinstalleerd he, dus bridge modus is overbodig als de isp gewoon goed spul levert. Ziggo doet dat namelijk WEL, die levert gewoon modems aan die in bridge modus kunnen worden gezet.

Zelfs als KPN dat ook zou doen dan lukt het nog steeds niet om die Netgear XR500 te gebruiken voor Internet en TV simpelweg omdat die de benodigde functionaliteit ontbeert. Er is toch echt maar één partij die dat zou kunnen verhelpen en dat is Netgear. Die zal een goed configureerbare IGMP proxy server moeten implementeren en de functionaliteit moeten ondersteunen om op meerdere vlans een verbinding op te zetten en de routering op basis van rc3442-classless-static-routes mogelijk te maken.

 

Dat KPN het IPTV platform op een apart vlan aanbiedt is een zeer bewuste architectonische keuze. Een keuze die overigens door vrijwel alle ISP's genomen wordt die IPTV aanbieden. De infrastructuur voor IPTV en Internet is daardoor veel beter te scheiden met alle enorme voordelen van dien.


hoelang kan ik nog genieten van TV, en hoe sluit ik telefoons aan op de XR500?


hoelang kan ik nog genieten van TV, en hoe sluit ik telefoons aan op de XR500?

Dat kan, als we KPN mogen geloven, elk moment afgelopen zijn.


Die man van Netgear moest wel lachen overigens want deze opstellingen worden bijna nooit gebruikt, KPN loopt dus erg achter met dit soort dingen omdat ze eigenlijk gewoon een router moeten aanbieden die in bridge modus kan, dan heb je dit allemaal ook niet. 

Wat een onzin, natuurlijk zal een partij wiens apparatuur niet geschikt is een dergelijke uitspraak doen maar het slaat werkelijk helemaal nergens op.

Weet je dat de routers van Netgear zelf ook geen bridge-mode ondersteunen. :confounded:


oke

 


Die bridge-mode is een volstrekt andere begrip namelijk een wifi-bridge waarbij de XR500 via wifi op een bovenliggende router aangesloten wordt.

Overigens zou de AP-mode (accesspoint-mode) wel gebruikt kunnen worden om zo de XR500 als accesspoint achter de Experia Box te plaatsen.


KPN heeft gekozen bij tv voor een oplossing met een IGMP proxy. Deze IGMP proxy _moet_ in de router zitten. Stel je zou de Experiabox of Fritzbox in bridge modus kunnen zetten. Dan moet je tweede eigen router die je achter de Experiabox / Fritzbox hebt deze IGMP proxy hebben.

Met het in bridge modus zetten van een router word dat ding een nutteloos dom doorgeefluik wat je er net zo goed tussenuit kan halen. Alles wat er aan de voorkant binnen komt geeft die gewoon door aan de 2de router die er achter staat. Nutteloos dus. Daarom ondersteund de Experiabox / Fritzbox het niet: het voegt niets toe.

Behalve bij een DSL verbinding. Want dan zou het modem gedeelte nog wel zn werk doen. DSL signaal omzetten in ethernet.

Bij Ziggo kan het wel. Want Ziggo gebruikt coax kabel. Over die kabel komen 2 signalen je huis binnen. Een internet signaal, ip netwerk. En een apart tv signaal voor live tv kijken. In de router van Ziggo word dan dus dat tv signaal afgesplitst. En het internet signaal doorgestuurd naar de tweede router als je dat ding in bridge modus heb staan.

Bij KPN is er maar 1 signaal: ip netwerk. Tv kijken werkt bij KPN gewoon over internet. Het is onmogelijk om dat af te splitsen in een router die in bridge modus staat. Want een router in bridge modus stuurt internet door naar de 2de router en tv gaat dus mee.


Want een router in bridge modus stuurt internet door naar de 2de router en tv gaat dus mee.

Met een wat professionelere router is het mogelijk om voor elk vlan afzonderlijk te bepalen of deze gebridged moet worden of niet. Zo zou je met een EdgeRouter vlan 7 (telefonie) kunnen bridgen naar een LAN poort terwijl vlan 4 (IPTV) en vlan 6 (Internet) niet gebridged worden. Dit is precies hoe ik de standaard configuraties voor de EdgeRouter met telefonie via de Experia Box heb opgezet. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".