Skip to main content

In de bijlage mijn huidige opstelling.

Probleem: vrijwel geen Wifi dekking op zolder en beperkt in de slaapkamer en tuin.

Wens: dekkend 5GHz netwerk (2,4GHz is te druk) in de woning + deel van de tuin.

TV's en werkplek boven bedraad aansluiten.

Rekening houden met opgroeiende kinderen (lees de wens om dit in één keer goed te doen).

Ik dacht de oplossing te hebben met de orbi rbk30 set, router + 2 satellieten. Deze wil ik op de plek van utp1, utp2, en utp3 bedraad aansluiten. Waarom dan een orbi set? Hoge snelheid en mogelijkheid om bedraad meer aan te sluiten met makkelijke installatie.

Echter als ik de tv kastjes van KPN direct op de orbi aansluit heb ik geen beeld. Ik heb de wifi van de experia box uitgezet. De Orbi in AP mode gebruiken is volgens mij niet logisch, dan heb ik op de plekken die ik bedraad aan wil sluiten extra kabels nodig. Misschien dat dit nog wel met een switch op te lossen is, maar dan ga ik volgens mij knutselen. Ik ben vast niet de enige met dit probleem, wat is de beste oplossing? Ik sta open voor een hele nieuwe oplossing of een quick fix van de huidige situatie. De orbi set kan ik evt nog terugsturen.

 

De tv ontvangers moeten rechtstreeks op de Experiabox zitten. Daar mag geen orbi tussen zitten. Wel een switch die over igmp snooping beschikt.

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Dus je gaat eerst met kabel naar de verdiepingsvloer, daar plaats je een switch, daar de tv ontvangers aan. En alle overige bekabelde apparaten. Zoals bijvoorbeeld WiFi accespoints. 


Dus 2X switch met igmp snooping nodig voor alleen de tv kastjes en dan gebruik ik de functionaliteit van de orbi router eigenlijk niet (dan zijn het in feite drie dure access points)

Zijn er geen betere opties?


Waarom zou niet alle functionaliteiten van de Orbi routers gebruikt worden? De tv aansluiten bekabeld is puur om signaal over te brengen naar je televisie. Verder kan je op de Orbi alles instellen zoals jij wilt.


Oké. Experia wifi uit, orbi als router achter de experia modem/router kan. TV werkt alleen als er een switch tussen zit die igmp snooping ondersteunt.

Router functionaliteit op de experia blijft dan wel aan staan?


Router functionaliteit op de experia blijft dan wel aan staan?

Ja. Kan je niet eens uitzetten.


Of de Orbi in accespoint modes en dan regelt de experiabox verder alles, behalve de wifi. Acces point modus wordt vaak wel aanbevolen. Zelf heb ik geen problemen met een router achter een router.