Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe instellingen PfSense om bij KPN te gebruiken?

• 8 januari 2025
  • 9 reacties
  • 150 keer bekeken

Goedendag,

Gezien we wat problemen hebben met installatie van nieuwe software op STB’s, was ik even de documentatie opnieuw aan het nalezen voor de iptv configuratie.

Nu kwam ik dit tegen:

Technische details tv (netwerk specificatie en configuratie)

• Ethernet VLAN 4 (802.1q)

• Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.

• Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)

• Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken. Alleen specifieke routes.

• Inschakelen IGMP-proxy inclusief fast-leave optie vereist voor tv-signaal in thuisnetwerk (min. IGMPv2).

• Routed mode. KPN gebruikt routed mode, geen bridge mode

Het deel van de DHCP option 60 heb ik geconfigureerd staan, maar option 55 is nieuw voor mij.

Is deze echt nodig? Zo ja, hoe vul ik dat precies in?

Verder staat er dat ik DNS servers niet moet gebruiken en de default gateway niet moet gebruiken. Maar in PfSense heb ik die opties niet in de firewall rules staan. Hoe pas ik dit dan toe?

Beste antwoord door Speedmaster

@Caennanu Lees dit topic even door: 

Hier wordt een aanpassing beschreven die mogelijk ook voor jou van toepassing is.

Bekijk origineel

9 reacties

• 222 reacties
  • 8 januari 2025

@Caennanu Bij toeval kwam ik gister deze link tegen met info over pfsense en KPN. Zelf heb ik geen ervaring hiermee, hoop dat de info  je verder kan helpen.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 131 reacties
  • 8 januari 2025
Radioman schreef:

@Caennanu Bij toeval kwam ik gister deze link tegen met info over pfsense en KPN. Zelf heb ik geen ervaring hiermee, hoop dat de info  je verder kan helpen.

Dank voor de link, ben bekend met de traveling guy. Zijn instellingen werken…. niet zo goed :d

Daarnaast worden deze nieuwe dingen niet behandeld.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7505 reacties
  • 12 januari 2025

Hi ​@Caennanu! Dit topic van een communitylid die hier veel verstand van heeft is mijn tip: 

Mocht het daarmee niet lukken, dan kun je in dat topic ook altijd om hulp vragen. Hopelijk lukt het dan wel!

• Auteur
  • Slimmerik
  • 131 reacties
  • 13 januari 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@Caennanu! Dit topic van een communitylid die hier veel verstand van heeft is mijn tip: 

Mocht het daarmee niet lukken, dan kun je in dat topic ook altijd om hulp vragen. Hopelijk lukt het dan wel!

Hoi Sanne,

Dank voor je reactie, maar ik heb liever een eigen post. En mijn reden hiervoor is als volgt:
Een post zoals die van WJB, met ALLES erin lijkt misschien handig, maar vindbaarheid daarin is alles behalve optimaal. 30 of meer pagina’s doorbladeren om jouw antwoord te vinden is lastig. Waarbij een nieuwe post met duidelijke header zo gevonden is, zowel via het interne zoeksysteem als via google.

Dus ja, ik krijg daar misschien wel het antwoord wat ik zoek, maar een volgende zal naar alle waarschijnlijkheid de vraag opnieuw moeten stellen.

Daarnaast, redeneert WJB ook vaak vanuit zijn ervaring met Edge producten. PfSense is geen EdgeRouter. (ik twijfel overigens niet aan de kennis van WJB want in het verleden heeft hij mij prima geholpen met mijn EdgeRouter)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 13 januari 2025
Caennanu schreef:

Het deel van de DHCP option 60 heb ik geconfigureerd staan, maar option 55 is nieuw voor mij.

Option 60 vul je in veld Send Options en Option 55 in veld Request Options

• Auteur
  • Slimmerik
  • 131 reacties
  • 13 januari 2025
TDN schreef:
Caennanu schreef:

Option 60 vul je in veld Send Options en Option 55 in veld Request Options

Dat zijn dus deze opties?

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 853 reacties
  • Antwoord
  • 13 januari 2025

Hier wordt een aanpassing beschreven die mogelijk ook voor jou van toepassing is.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 131 reacties
  • 13 januari 2025
Speedmaster schreef:

Het probleem van de STB’s die niet updaten is opgelost nadat ik alles opnieuw had geconfigureerd. (mijn exacte aanpassingen moet ik nog controleren omdat ik meerdere configs heb gebruikt, maar voornaamste is dat ik broadcast-address niet had gedefinieerd in de request options en ik als IGMP downstream geen combinatie meer gebruik maar per vlan een losse downstream heb definieerd, verder zal ik VAST wat firewalls gehusseld hebben qua volgorde)

• Auteur
  • Slimmerik
  • 131 reacties
  • 13 januari 2025

Extra toevoeging op bovenstaande.

Vanaf het begin had ik upstream 0.0.0.0/0 toegevoegd aan mijn upstream. Alleen stond deze als laatste optie niet als eerste optie. Zou in theorie niks uit mogen maken, magoed… Theorie vs praktijk :P

Reageer