Skip to main content

hallo experts,

Ik ben een nieuwkomer (gisteren KPN glasvezel besteld (geen telefonie, geen TV), overstap van Ziggo, 1 maand opzegtermijn). Ik ben me aan het oriƫnteren voor de overstap. Ik heb behoorlijk wat artikelen op dit forum gelezen, maar zoek nog wat bevestiging dat ik het goed heb begrepen.

Ik wil weinig gedoe (het werkt allemaal prima nu),Ā hebĀ gamers in het huishouden (wil geen double NAT) en hou graag mijn huidige Wifi mesh netwerk. Enige optie is volgens mij de KPN modem (Box12?) niet installerenĀ en eenĀ managed bridge voor de Google Wifi (die geen vlan support heeft) aansluiten op het NT kastje.

Deze thread vond ik behulpzaam en ik wil dezelfde setup proberen.

Huidige situatie:

  • Ziggo modem in bridge mode
  • Google Wifi in DHCP mode

Nieuwe situatie

  • NT Unit ā†’Ā GS105Ev2 ā†’Ā Google Wifi
  • GS105E port 1:Ā vlan 6, tagged (aangesloten op NT Unit)
  • GS105E port 2:Ā vlan 6, untagged (naar Google Primary Wifi point = router)
  • GS105E port 3, 4, 5:Ā vlan 1, untagged
  • Google Wifi naar PPPoE

Ik denk dat als alles zo is ingesteld het moet werken, maarā€¦

VRAAG: Hoe benader ik de admin pagina van de GS105E en de Google WifiĀ voordatĀ alles goed is ingesteld (kip-ei probleem).

In welke volgorde moet ik welke stappen nemen, zodat ik

  • de GS105E admin panel kan benaderen?
  • Google Wifi kan overzetten naar PPPoE?

Dank!

Dat gaat inderdaad werken.Ā šŸ™‚

Je kunt een LAN poort van het primaire Google WiFi punt (= router) aansluiten op poort 5 van de Netgear GS105Ev2.

Die kan je permanent laten zitten en daarmee zijn poort 3 en 4 van de GS105Ev2 dan ook als LAN poorten voor jouw thuisnetwerk te gebruiken.

P.S. Let er op dat je alleen vlan 6 op de poorten 1 en 2 van de switch hebt staan en niet vlan 1. Zet ook de pvid van poort 1 en 2 op vlan 6.

Zie anders ook dit bericht.

Ā 

Om PPPoE in te stellen volg je de volgende stappen.

Bron

Ā 

De loginnaam en het wachtwoord mogen willekeurige waarden bevatten.


Dank je @wjbĀ voor je snelle antwoord.

Dus

  • Google Primary Wifi WLAN ā†’ port 2 van GS105E
  • Google Primary Wifi LAN ā†’Ā port 5 van GS105E
  • Huidige extra unmanaged switch voor bekabeling naar rest van het huis op port 3Ā (zit nu aanĀ Google Primary Wifi LAN)
  1. Google Primary Wifi zal via DHCP de bridge een IP geven (en alle andere devices verbonden op port 3, 4 of 5). Met laptop op port 4 (of via de unmanaged switch op port 3)Ā kan ik dan de bridge instellen (vlan tagging, etc.).
  2. Ethernet uit Google Wifi WLAN
  3. MetĀ mobiele telefoon overĀ wifi via Google Home app omzetten naar PPPoE
  4. Ethernet kabel weer in Google Primary Wifi WLAN port
  5. Done?

Klopt dit? In deze volgorde?

Dank!


Dat klopt.

Je hoeft echter niet die laptop speciaal op poort 3 of 4 aan te sluiten. Je kunt vanaf elk apparaat achter jouw Google WiFi router die switch configureren.

Je kunt overigens poort 5 van de Netgear switch i.p.v. op een LAN poort van de Google WiFi router ook opĀ Ć©Ć©n van de poorten van die unmanaged switch aansluiten.


Hoi @ParkedĀ .Ā  Mooi dat @wjbĀ  hier volledig in thuis is. Kun jij met deze informatie uit de voeten?Ā 


Port 5 lijkt speciaal op de switch. Verschilt de functionaliteit van port 5 van de andere porten (1-4)?


Port 5 lijkt speciaal op de switch. Verschilt de functionaliteit van port 5 van de andere porten (1-4)?

Hoezo lijkt poort 5 speciaal op die switch?

Wat voor een switch heb je dan?


Ā 

Het lijkt dat port 5 los staat van de rest. Er staat me iets bij dat switchen een ā€œUPLINKā€ port hebben en dat dezeĀ de eerste of de laatste port is.

Daarom vraag ik me af of alle portenĀ identiek zijn en op dezelfde manier geconfigureerd kunnen worden.

Ā 


Die vijf poorten zijn identiek.


Het lijkt dat port 5 los staat van de rest.

Dat is bij heel veel switchen zo. Maar toch zijn alle poorten gewoon gelijk. Ik denk dat fabrieken geen 5 poorten op 1 blokje aan elkaar kunnen maken.Ā 

Bij de grotere switchen gaat het aantal poorten ook allemaal per 4. Zo zijn er 8 poort switchen. En 16 poort switchen. En de volgende stap is 32. Allemaal per 4 dus.

Er staat me iets bij dat switchen een ā€œUPLINKā€ port hebben en dat dezeĀ de eerste of de laatste port is.

Dat is iets van vroeger.Ā 


Helder, dank voor jullie uitleg.