Skip to main content

Ik krijg de omvormer van mijn zonnepanelen niet verbonden. Foutmelding: invalid encryption method or wrong password.

De beveiliging staat op WPA2PSK, AES. het wachtwoord is 100% zeker correct, Ik heb er speciaal een extra 2G netwerk voor opgezet, ik heb daar PMF frames op uitgezet.

Modem is een V10.

Ik krijg de omvormer van mijn zonnepanelen niet verbonden. Foutmelding: invalid encryption method or wrong password.

De beveiliging staat op WPA2PSK, AES. het wachtwoord is 100% zeker correct, Ik heb er speciaal een extra 2G netwerk voor opgezet, ik heb daar PMF frames op uitgezet.

Modem is een V10.

Nog 3 dagen, dan helpt een moderator u verder...

Beste ​@MPuitd dat IP-adres 10…… valt ook niet binnen de IP-range van KPN is, zijnde 192.168.2.X.

Dat kan een oorzaak zijn. 

DHCP is het toverwoord, dan ontvang de omvormer automatisch een IP-adres van de KPN-router.

Dat IP-adres is het adres dat je moet gebruiken als je verbinding maakt met de omvormer. Het is een methode die wel vaker gebruikt wordt (werd) om wifi op te zetten bij een apparaat dat geen knoppen of scherm heeft. Het apparaat creëert zelf een klein lokaal netwerk, met je mobiel of laptop maak je verbinding met dat netwerk (nadat je de verbinding tussen je router en je mobiel hebt verbroken). Je krijgt dan een soort interface als ik in de foto liet zien. In dat scherm zet je de gegevens van je router (inclusief netwerk sleutel) en klaar ben je.
In het verleden meerdere keren gedaan, ook met deze omvormer.  En je ziet ook in dat scherm dat automatisch IP-adres op enable staan. Dwz  gebruik DHCP voor het verkrijgen van een IP-adres

@Krijskever Ik ben benieuwd wat die nog kan verzinnen. Ik heb bij mijn weten alles gedaan wat ik kon doen. Ik heb nog één ding over: DHCP uitzetten en een gereserveerd IP-adres gebruiken. Maar gezien de foutmelding verwacht ik daar niet veel van. De omvormer staat nu uit (donker), dus ik kan nu niets

Nog vergeten te melden: de signaal kwaliteit was >90%

Beste ​@MPuitd misschien even met de leverancier van de omvormer contact opnemen, die hebben dagelijks met dat bijltje te hakken en hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Succes.

... misschien even met de leverancier van de omvormer contact opnemen, ...

Dat zal lastig worden, Omnik is immers in 2020 failliet gegaan.

@MPuitd, Waar staat op jouw V10 de beveiliging op ingesteld bij jouw 2.4GHz extra wifi?

Als deze niet op WPA2-Personalia staat, zet deze daar dan eens op.

Lukt het dan wel om de omvormer te verbinden?

Ik kan hem alleen maar op WPA2-Personal zetten.

@JanD Voor de modem upgrade werkte het jarenlang zonder problemen.

Ik heb nog twee mislukte andere pogingen gedaan - zonder succes:

1. Een IP-adres geserveerd op basis van het MAC adres (het IP-adres dat de omvormer voorheen had).
  2. Ik had nog een oude envisio repeater/access point liggen. Die als repeater gebruikt. Ook mis.

Ik heb zelf een Omnik omvormer aan mijn TP-Link EAP610 hangen en dat werkt probleemloos.

Zitten er speciale tekens in het wachtwoord zoals bijvoorbeeld @,$,#,%?

Zo ja, haal die dan eens uit het wachtwoord, de Omnik omvormer herkent sommige van die tekens helaas niet. Is de koppeling dan wel te maken?

Oef ik ben zelf niet zo bekend met dit type omvormer maar gelukkig springt WJB bij 🙂 . Is het met deze tips nog gelukt ​@MPuitd ?

Nee, het is nog niet gelukt. Mijn wifi wachtwoord bevat alleen maar cijfers en letters en voor de upgrade heeft het jarenlang gewerkt op die omvormer - dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Ik weet het zo langzamerhand niet meer.

Ik heb nog ergens een netgear router in gebruik als accesspoint, maar ik kom er voorlopig niet aan toe om het daarmee te proberen. Ik kan dit alleen een paar uur overdag doen in dit jaar getijde.

Ai, dan hoop ik toch dat je de oorzaak snel weet te achterhalen. Het blijft lastig om dit op een afstand te bekijken maar het testen met een andere router zou een optie kunnen zijn.

Welke versie van de firmware staat nu op jouw V10?

Is dit issue opgetreden direct nadat jouw V10 geupgrade werd?

Heb je de Omnik omvormer (wifi module) ook een factory reset gegeven?

Hallo ​@MPuitd, ik zie dit topic voorbij komen, en ik wilde hier ook nog even op reageren omdat ik zie dat je twee topics hebt.

Ik zie dat je vorige week dit topic maakte. Daarin vraag je, onder andere, waarom bepaalde dingen niet aangegeven zijn in de aankondiging. Mijn collega Alex heeft al kort benoemd dat sommige zaken bij een klein deel van de klanten voorkomen en dat we het daarom niet benoemen. Dat klopt, in zoverre dat we dit niet expliciet in de sms aangeven. We verwijzen daarin door naar de updatepagina op onze website, waar meer informatie staat.

Er wordt ook per e-mail een aankondiging gegevend. Sinds afgelopen week hebben we die kunnen aanpassen om daarin explicieter aan te geven dat het nuttig kan zijn om bepaalde gewijzigde instellingen te noteren omdat die weg kunnen vallen. Kan alleen zijn dat dit is geweest nadat jij de aankondiging kreeg. 

Daarnaast hebben we deze Product Update waarin we meer informatie geven over wat er in de update zit, en wat de bekende beperkingen en aandachtspunten rondom migratie zijn:

Zijn de issues die je in je andere topic noemde over het automatisch wijzigen van je wifigegevens terug naar de fabrieksinstellingen wel opgelost? Als in, blijven deze nu staan zoals jij ze hebt ingesteld?

Dan, terugkomend op je omvormer. Je geeft aan:

Voor de zekerheid: de instellingen in de V10 voor het Extra Wifi netwerk staan ook op WPA2-Personal en AES, zodat het overeenkomt met de instelling in de omvormer?

Als dat zo is, dan lijkt me de suggestie van wjb om de omvormer eens te resetten, een goede. Dan kan die helemaal schoon opnieuw verbonden worden. Ik zou verwachten dat het dan wel weer werkt.

Als afsluiter van dit bericht, voor de volledigheid nog, we hebben een aantal artikelen in onze Kennisbank over hoe je instellingen aanpast in de nieuwe Software. Dit artikel is daarvoor een goed beginpunt:

@wjb Bedankt voor de hulp. Een reset deed wonderen. Ik dacht dat ik dat al gedaan had, maar blijkbaar niet. Na de reset werkte het in ieder geval weer.

@Erik van KPN Het werkt allemaal weer, maar ik ben heel erg ontevreden over de aanpak van KPN. Ik ben zelf heel veel betrokken geweest bij het releasen van software en ik vind dit een voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik begrijp heel goed dat zo'n release niet altijd vlekkeloos loopt.  Alleen wordt er nu vooral de indruk gewekt dat het een feest is zonder problemen, terwijl ik als klant helemaal niet op zo’n upgrade zit te wachten.

Bij ons is het gezegde “if it ain't broke don't fix it”. En als zo’n upgrade (in het belang van KPN?) dan toch nodig is moet je wel zorgen dat het zo goed mogelijk verloopt.

Ik vind het heel slecht dat in de aankondiging niet direct verwezen wordt naar een lijst met bekende problemen, die wel degelijk bekend waren begrijp ik uit het forum. Daar kwam ik trouwens pas op terecht kwam toen ik op zoek ging naar de achtergrond van mijn problemen. Na tig keer klikken in de aankondigingsmail kwam ik terecht op deze page.

Die had direct in de aankondigingsmail moeten staan, desnoods apart voor ieder type modem dat geupgrade werd

Één probleem wil ik speciaal noemen: eigen instellingen worden niet overgenomen. Deze is vooral kwalijk omdat je nu niet eerst een opname kunt maken van je eigen instellingen. Na tig keer klikken in de aankondiging kwam ik daar een opmerking over tegen. Dit hoort als waarschuwing in de aankondiging te staan. Anders kom je er pas achter als het te laat is.
In mijn geval was het o.a. de SSID van het netwerk, waardoor een gedeelte van mijn netwerk onbereikbaar werd,

Één probleem wil ik speciaal noemen: eigen instellingen worden niet overgenomen. Deze is vooral kwalijk omdat je nu niet eerst een opname kunt maken van je eigen instellingen. Na tig keer klikken in de aankondiging kwam ik daar een opmerking over tegen. Dit hoort als waarschuwing in de aankondiging te staan. Anders kom je er pas achter als het te laat is.
In mijn geval was het o.a. de SSID van het netwerk, waardoor een gedeelte van mijn netwerk onbereikbaar werd,

Daar kan ik inkomen ​@MPuitd. We hebben dit recent nog teruggekoppeld maar ik weet niet of dit op korte termijn gerealiseerd kan worden. Dit was een hele grote update en bij reguliere stapsgewijze updates zou het soepeler moeten verlopen. 

Reageer