Skip to main content

Onlangs heeft een KPN monteur bij ons het glasvezelaansluitpunt vervangen. Dit bleek nodig voor het verbeteren van het KPN glasvezelnetwerk op ons adres voor hogere internetsnelheden. Op de uitgevoerde werkzaamhedenbon van de monteur nadien stond o.a. vermeld: Omruilen ONT voor upgrade van GPON naar XGSPON. 

Dit is verder allemaal prima gegaan. Het ONT is vervangen en geactiveerd en de monteur heeft alles goed werkend achtergelaten.

Echter, sinds deze vervanging zie ik nu dagelijks in de KPN THUIS app twee onbekende devices een paar keer (!) per dag verbinding maken met mijn wifi thuisnetwerk. De weergegeven “namen” van de devices zijn: ESP_6D5600 en ESP_331C5E (Fabrikant: Espressif) en krijgen beiden (via DHCP) automatisch een IP nummer toegekend. Zoals gezegd zijn ze niet continue online/verbonden maar het lijkt erop dat ze zo’n twee tot drie keer per dag online komen.

Ik heb hier thuis 2 KPN super wifipunten. Na contact met Jowy via de KPN Chat kreeg ik te horen: Dat zou kunnen verklaren waarom je 2 devices ziet. Ik acht de kans groot dat het aan de MESH ligt in het superwifipunt. Mocht je echt meer duidelijkheid hierover willen, wat ik begrijp dan kun je het best deze vraag stellen in het forum.

Mijn vraag is nu: speelt dit ook bij andere KPN abonnees met 2 superwifipunten i.c.m. de KNP Box 12 modem? Of kan iemand anders vertellen wat bovenstaande devices precies doen? Nogmaals dit lijkt (pas) te spelen na de aansluiting van het nieuwe glasvezelaansluitpunt zoals hierboven beschreven. 

Of zou dit te maken kunnen hebben met de onlangs geïnstalleerde update naar versie nummer 1.00.14v2 op de Superwifipunten? Zie voor meer info: 

 

Ik hoor graag een reactie.

Even nog een plaatje ter verduidelijking:

 


Ik geloof niet dat dit de SuperWiFi punten zelf zijn. Ik geloof ook niet dat dit iets te maken heeft met het omzetten naar XGSPON. 

Heeft u geen slimme lampen op WiFi ofzo?


Expressif is een Chinese leverancier van netwerk chips en dus kan het van alles zijn.

Ik had ook twee apparten die ik niet thuis kon brengen. Na lang zoeken en apparaten uitzetten bleek het de dongle van mijn zonnepanelen en de LED verlichting te zijn. Beide kunnen worden uitgelezen of ingesteld met een app een daarom hebben ze netwerk verbinding nodig.

Succes met zoeken.

Ik zet deze apparaten overigens op een apart wifi netwerk.


Dank beiden!! Had ik nog helemaal niet aan gedacht maar ik heb inderdaad onlangs van die smart WiFi lampen aangeschaft. Verder niet bij stil gestaan. Dat verklaart inderdaad dat ze niet continu met het netwerk verbonden zijn(online en dan weer offline). Heb het even getest en het zijn inderdaad de lampen!


Ik plak tegenwoordig de device naam op de apparaten zodat ik later weer welke het zijn een geef ze een naam in mijn router etc.


Hoe maak je deze VLAN aan, houdt die wel het zelfde SSID?

Ik heb sinds kort de V12


Hoe maak je deze VLAN aan, houdt die wel het zelfde SSID?

Ik heb sinds kort de V12

De apparatuur van KPN ondersteund geen vlans op het thuis netwerk. @slingshot heeft het over een "apart WiFi netwerk". Of hij daarmee een apart vlan bedoelt weet ik niet. Dat zegt die niet.