Skip to main content
Antwoord

Onbekende devices op mijn netwerk met de naam Device-xxxx

• August 29, 2025
  • 12 reacties
  • 206 keer bekeken

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik ben sinds kort weer actief mijn netwerk aan het monitoren.

Heb thuis een bekabeld netwerk en Wifi + Wifi-Guest aanstaan. Nu zie ik sinds het begin af en toe Device-xxxx (iedere keer een verschillend nummer als suffix) op zowel mijn bekabeld (maar dan geen IP adres ingevuld) als op mijn Wifi netwerk. Als ik wel een IP zie levert een ping “unreachable” op. Na korte tijd (soms enkele minuten tot enkele uren) verdwijnen ze weer maar komt er weer een nieuwe. Ook gebruik ik Fing maar die ziet dit niet.

Heb 2 weken geleden een upgrade van mijn V10 gehad naar V10.C.25.08.03 en pair-bonding activatie

Ik heb geen flauw idee waar deze zombie Device-xxxx vandaan komen. Heb de modem herstart en ook een nieuw Wifi wachtwoord gezet. In uiterste geval zet ik MAC filtering aan op WiFi aangezien ik alle devices binnen ons gezin ken. 

Wie nog een extra tip heeft mag het zeggen….

Beste antwoord door BruisTablet

Zijn weergavefouten die her en der ook genoemd worden als bekende zaken bij de diverse software versies.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 29, 2025

Heb er niet verstand van ,kun je kijken na inloggen in je modem onder aangesloten apparaten misschien kun je daar iets doen.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 29, 2025

Ik ben al 14 maanden bij KPN en weet niet anders dat dit mij standaard is.  Er worden er telkens 2 gecreëerd door mijn Lenovo AIO PC en zo af en toe verwijder ik er weer een reeks van.

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 29, 2025

Ben iets verder met mijn onderzoek. Ik mis in mijn serie een aantal fixed IP's die totaal niet herkend worden. O.a. mijn TL-SG1016DE (TP-Link Managed Switch) en een aantal andere bijzondere devices zoals mijn APC Power PDU-AP9212 MasterSwitch. Een bepaald Device-xxxx had een MAC adres dat behoort binnen de reeks die aan APC is toegewezen terwijl hier geen ip-adres staat vermeld (-) en dit device wel degelijke en IP adres heeft.

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat de het lijstje "Verbonden apparaten” via ExperiaBox niet alleen onvolledig maar ook incorrect is. Zoals vermeld een scan met Fing laat dit niet zien en ik denk dat ik door de ExperiaBox onterecht op het "verkeerde been” wordt gezet en mij hier dus niet ongerust over hoef te maken.

Ik ben graag baas over mijn eigen netwerk en wil weten wat er binnen mijn netwerk speelt. De in informatie zou volledig en correct moeten zijn. Niet iedereen gaat met WireShark continue zijn netwerk onderzoeken. Ben graag benieuwd wat KPN deskundigen hier zelf over zeggen….

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 29, 2025

Waarschijnlijk staat je laptop of een ander apparaat op “willekeurige macadressen”

Even kijken bij de instellingen.

Groet,

Jan

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 29, 2025

Hoi Jan,

Dat is een wel bekend issue bij Apple devices maar dat staat uit. Heb even 2 printscreens gemaakt van een Device-xxxx volgens ExperiaBox en vergeleken met mijn Fing scan. Dit betreft hetzelfde MAC adres waarvan Experia vind dat het een unknown device is en mijn Fing scan precies weergeeft datgene wat ik verwacht en ook zo heb ingesteld. 

ExperiaBox

Fing scan

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2025

Ik zie dit ook wel eens als ik mijn netwerk herstart heb. Het lijkt er bij mij op dat het apparaat niet juist herkend wordt. Als ik aan de hand van het MAC adres wat bij mij bekend is de naam wijzig gaat het weer goed. Het apparaat moet dan wel verbonden zijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • August 29, 2025

In uiterste geval zet ik MAC filtering aan op WiFi aangezien ik alle devices binnen ons gezin ken. 

Ik zou dit eens aanzetten. En dan kijken welk apparaat niet meer kan verbinden met je wifi.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 30, 2025

Misschien helpt wachtwoord veranderen en gast netwerk uitzetten.

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 30, 2025

Misschien helpt wachtwoord veranderen en gast netwerk uitzetten.

Dat had ik ook al gedaan maar helpt niet. En ja ​@HKV MAC filtering aanzetten zorgt dat een aantal apparaten niet meer kunnen koppelen. O.a. de APC en TP LinK en een Samsung Smart TV en nog een paar apparaten (bv de iDracs van mijn Dell servers) worden niet correct gedetecteerd en ook niet herkend en door MAC filtering niet meer toegelaten.  Ik vertrouw de lijst van de Experia totaal niet meer en ben nu wel een beetje klaar met dit testen. Prachtig dat KPN al jaren de ExperiaBox V10 levert en hier regelmatig updates voor levert maar zorg ervoor dat wat je levert ook correct werkt en in dit geval heb ik daar mijn twijfels over.

Ik denk niet dat KPN hiervoor hard gaat hollen aangezien Wifi en Router functionaliteit zijn verreweg het belangrijkst en dat werkt… Dus vertrouw ik maar op andere tools en laat dit maar voor wat het is. Known bugs zullen we maar zeggen :-( 

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 30, 2025

Heb nog even de tests met MAC filtering afgemaakt. Devices komen nu wel in mijn lijst maar Experia herkent niet wat het is (Dell iDrac server module) en weet ook het IP adres niet.

Dell iDrac heeft 192.168.1.10 en de Dell server zelf 192.168.1.11 en dit is wat de ExperiaBox ervan maakt

In tegenstelling tot wat er in de iDrac is geconfigureerd (B8:2A reeks is uitgegeven aan Dell)

en zie ook mij eerdere Fing scan waarop deze apparaten correct met naam, MAC en IP worden weergegeven. Ik blijf erbij KPN ExperiaBox V10 functionaliteit is niet 100% correct.

Ben ik de enige op dit forum die tegen dit soort onvolkomenheden aanloopt?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • September 2, 2025

Zijn weergavefouten die her en der ook genoemd worden als bekende zaken bij de diverse software versies.

Diverking
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 3, 2025

Dat was mijn vermoeden ook en wat mij betreft kan dit topic weer gesloten worden. Dit soort bugs heeft geen hoge prio voor KPN en over de router/wifi functionaliteit heb ik weinig te klagen. Alternatief is eigen router neerzetten en gelukkig mag dat tegenwoordig 😜